Skip to main content

SALAH KE KALAU DIA LETAK NAMA ANAK DIA OBAMA?

Assalamualaikum...



Ramai jugak yang mengecam tindakan seorang ayah ni
yang menamakan anak nya dengan nama Obama.
Saya pun sebenarnya pelik juga dengan ayah dia nih..
Punya la banyak nama yang baik2 Obama jugak yang dipilih nya.
AlasAn nya ialan sebab kagum dengan Presiden Amerika Syrikat tersebut.
Itu je ke orang yang paling dia kagum??
heheheh..

kalau diikutkan memang hak dia la nak namakan anak dia dengan nama apun pun.
kau yang buat anak,kau letak la nama apa pun..

Cuma bila nama tu boleh mendatangkan fitnah baik la tak payah letak..kan??
Fikir pulak perasaan si anak tu bila dia dah besar nanti..
bayangkan bila anak tu besar nanti,
pengetahuan nya tentang Obama lebih menyeluruh.
Bukan 1 sikap baik Obama je yang dia tahu,
100 sikap buruk Obama pun dia tau..
Sampai hal2 politik jahat Obama pun dia tau..
Rasa2 nak tak dia guna nama Obama tu
lagi2 bila siayah nya kata dia namakan Obama sebab
kagum dengan presiden Amerika Syarikat tu??

Patut nya kalau nak letak nama Obama kau bagi la alasan lain..
Cakap je Obama tu singkatan untuk
Orang Baik di Malaysia..
hehehehe


sekian..

Comments

  1. Isu nama anak ni, sebenarnya bubuh nama apa pun yang selain bukan nama dalam bahasa Arab pun takda masalah sebenarnya. Ia lebih pada persepsi masyarakat kita yang hari cenderung meletakkan nama anak dalam bahasa Arab. Zaman sekarang ni, dah jarang orang letak nama anak ikut bahasa Melayu pure macam nama orang dulu macam, Kenangan, Melur, Cempaka or macam nama asal Puteri Gunung Ledang, Putri Retno Dumillah Gusti WWE.

    ReplyDelete
  2. Seeloknya beri nama yang terbaik dan memberi maksud yang baik juga

    ReplyDelete
  3. nama yg baik adalah doa.. tapi bab ni mcm kesian kat anak tu lah nanti..

    ReplyDelete
  4. bagi saya la.. tak kisah nama tu dalam bahasa arab atau melayu atau bahasa apa2 pun.. Tapi letaklah nama yang bermakna baik & kalau boleh nama dari kalangan orang2 yang baik jugak.. dalam hal ni memang bapak budak ni rasa Obama baik sebab dia kagum. Tak tau la kot mana yg dia rasa Obama tu adalah insan terbaik kekekeke

    ReplyDelete
  5. Seperti kata sorang pujangga British :"Apa ada pada nama?". Nama tak bawa erti apa-apa pun, kecualilah nama itu membawa maksud pembunuh, pencuri, pelacur. Tapi sebenarnya dia ada banyak pilihan utk beri nama anaknya. Nama penuh Obama ialah Barack Hussein Obama kerana Obama sendiri berketurunan Islam, mengapa orang itu tak namakan anaknya Hussein, sempena nama Obama, lagi pun Hussein itu nama cucu Nabi..

    ReplyDelete
  6. JGN MAIN2 LETAK NAMA ANAK2 NI SBB PABILA MRK BESAR MRK AKN BERTANYA KENAPA NAMANYA PELIK BGITU..

    ReplyDelete
  7. Saya dah siapkan satu list dah nama-nama yang baik untuk anak-anak saya nanti. Tak ada yang nama Obama. Pelik bagi sayalah. Heheh.

    Read my latest entry : Rutin Penjagaan Wajah Jazz Lover

    ReplyDelete
  8. Hrp anaknya faham kenapa abahnya ltak nama itu...

    ReplyDelete
  9. Wah..obama lagi tu..dahsyat..mungkin dia harap anak dia jadi orang penting macam obama kan?

    ReplyDelete
  10. Wah..obama lagi tu..dahsyat..mungkin dia harap anak dia jadi orang penting macam obama kan?

    ReplyDelete
  11. macam2 je skrg ni nak lain dari yg lain, tpi pendapat kaknoor biarlah nama itu elok makna nya kan sebgai orang islam lah

    ReplyDelete
  12. tak sangka pula obama ada maksudnya...hihihi

    ReplyDelete
  13. Obama bermaksud Afrika kata Google... entahlah... bagi Sha... Nama anak tidak akan menjurus siapa dia kelak... Nama tak mencerminkan apa2 pun...

    ReplyDelete
  14. Bagi okje suka hatilah kot..... dia punya anakkan , kita ckp banyak pun tak guna.....esok dia tolong jawablah bagi pihak anak dia...

    ReplyDelete
  15. Aduhai, Obama nama diberi! Yalah, hak dia sebagai bapa. Kita tak boleh kata apa. Kalau dari persepsi kita, memanglah nak nama yang elok-elok sahaja. Kalau nak rasa kagum, lebih baik letak nama nabi-nabi ke, lagi afdal :)

    Pendapat saya saja tapi memang tak salahlah kalau nak namakan anaknya Obama ke, Osama ke, Martin Luther King ke, nama Pope pun boleh *_*

    ReplyDelete
  16. Salam, hmm no komen~ tp kalau ikutkan hati, mmg sy nak jugak hentam ayah dia ni sbb bagi nama anak camtu..btw, mmg nice idea singkatan kak tu, orang baik di Malaysia yee~ hahah nice ;D

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …