Skip to main content

RESEPI SOTONG GORENG TEPUNG YANG SENANG SANGAT

Assalamualaikum...

Menu tengahari nih..
dah selalu buat tapi tak terfikir nak letak kat blog..
sebab mudah sangat.
pejam mata pun boleh buat..
lain la kalau yang macam kat restoran2 tu..
yang tu entah saya pun reti nak buat...


Macam bisa..
kat blog saya ni cuma ada resepi yang mudah2 je..
tapi rasanya tetap umph!!

Resepi sotong goreng tepung paling senang
..
cuma kena ada sotong dan tepung segera
yang buat goreng ayam tu..
heheheh..

Basuh sotong, potong2..
tos kan...lepas tu masuk kan tepung segera..
panaskan minyak..
minyak kena betul2 panas..
lepas tu baru masuk kan perapan sotong tu..
baru la dia garing cantik macam ni..
cantikkk ke??? hehheh
ini lah dia sotong goreng tepung yang rangup dan sedap...



Senang kan??
 Tak susah pun memasak nih..

Resepi  sotong goreng tepung mudah, rangup dan sedap ni
sesuai dimasak time awak2 tak sihat macam saya ni..
uhuk!! uhuk!!

Sekian



Comments

  1. akak. tittle typo kh? sotong gerong. hehe. sedapnyaa sorong ^_^

    ReplyDelete
  2. cuti makan seafood sat.. bagi laluan alergik pulih sepenuhnya even dah pulih 90% & tak gatal2 lagi.. resepi mudah camni rajin dengan malas je kan.. kekekeke

    ReplyDelete
  3. sedap makan panas-panas cicah sos thai, tapi yg tak bestnya bila goreng meletop hehe :)

    ReplyDelete
  4. fav laki aku ni ....
    selalu gini juga bentuk sotong aku tp aku guna telur, tepung gandum dan tepung beras ... garam sikit ... selesai

    ReplyDelete
  5. cantikkk..
    wahh..dapnye kak diana..akak xsihat..siannye..
    get well soon kak.. ;)

    ReplyDelete
  6. Ni kalau kita buat ni confirm Zara suka, dia peminat sotong tapi saya jarang beli sotong kat rumah..

    ReplyDelete
  7. Kakak kalau goreng sotong tepung ni kan Dee kakak tutup rapat takut dia melenting keluar haha...

    ReplyDelete
  8. Resipi yang ringkas tapi enak. Sotong goreng tepung ni, kalau saya buat mesti kena buat banyak. Bukan buat lauk nasik sangat pun, lebih ke nak meratah je.

    ReplyDelete
  9. Tak sihat ke Diana? Padanlah 'goreng' pun dah jadi 'gerong'. Hahaha.... cikgu BM dah mai dah. Masak kepala otak :)

    Saya suka sotong goreng ni. Bak kata Diana pejam mata pun dah siap (tapi nak jaga-jagalah jangan campak baling dalam minyak panas melantun balik ke muka...)

    Tapikan saya jarang buat sotong goreng tepung sendiri. Bukan malas, saya seorang je yang makan seafood di rumah tu :(

    ReplyDelete
  10. betul2 senang ni...sapsapsoi je ye..moga cpt sembuh

    ReplyDelete
  11. Sangat mudah dan cepat disediakan .. :)

    ReplyDelete
  12. inilah orang kata simple but nice..gtewww~

    semoga cepat sembuh =)

    ReplyDelete
  13. terlampau senang nihhh... tepung segera apa yg diguna tu? tepung gandum ker?

    salam singgah

    ReplyDelete
  14. sotong 'goreng'
    pernah gak sy sendiri tersalah ejaan tajuk entry..hihi..mengimbas kenangan
    sotong grg ni sedap bila di mkn panas2, tp bab minyak tu memang blh tahan. dulu sy sgt suka mkn sotong grg, sekarang je dah kurangkan makanan berminyak. berat bdn naik kaw2..hihi

    ReplyDelete
  15. sedap ni diana oi...tengok gambar memang paham lah..

    ReplyDelete
  16. sedap dan mudah..bile² boleh buat dan makan :)

    ReplyDelete
  17. Memang senang gila ni... pejam mata sangat ! hahahaha

    ReplyDelete
  18. suka,suka,suka...

    kathy datang jenguk entri GMBMians.. :)

    ReplyDelete
  19. senang lah sgt . x yah celup telur bagai ..

    ReplyDelete
  20. Skg ni tgh cuti msk Utk tempoh dua tiga minggu. Tp lm2 bosan jgk mkn mknn kedai. Dh xde plhn nk buat mcm mana

    ReplyDelete
  21. kalau sotong goreng celup tepung cam ni makan camtu pun x sedar ape ni sebab sedap sangat hehe

    ReplyDelete
  22. Bijak..bijak, guna tepung serba guna. Saya pun kalo nak goreng ayam atau udang salut tepung mmg guna yg segera ni je. Betul tu diana, sape kata memasak tu susah. Cuma rajin dgn tak rajin je.

    ReplyDelete
  23. Sedap ratah ni. Nyummssss .

    Lama tak ngap sotong. Dah dua mgu x beli sotong

    ReplyDelete
  24. kalu mkn no prob..kalu nk tu mmg prob heheeh

    ReplyDelete
  25. As-salam diana..

    aduhai.. mmg nampak sedap.. terus teringin he..he..

    ReplyDelete
  26. ish terliur pulak mlm2 nih...cicah sos pedam sedapnya

    ReplyDelete
  27. Salam, hahaha sedapnyeee!! perut dh lah tgh lapar ni kak oi~~ hihi

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …