Skip to main content

RESEPI AYAM MASAK MERAH SIMPLE TAPI SEDAP

Assalamualaikum...

 Ayam masak merah adalah salah satu masakan yang saya tahu masak selepas berkahwin.Sebelum kahwin memang saya tak tahu nak masak ayam masak merah..Tau makan saja.. Sebelum cerita jadi panjang meleret2 jadi baik la kita tengok terus resepi ayam masak merah nih.



bahan-bahan :-

1/2 ekor ayah dipotong ikut besar mana nak.Lumur dengar garam dan kunyit lepas tu goreng.ikut suka la nak garing ke,atau nak separuh garing.kalau saya biasanya goreng sampai garing .

Bahan kisar
**********
10 tangkai cili kering
5 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
1 inci halia
*************
2 sudu gula merah
1 mangkuk kecil sos cili.
2 sudu kecil sos tiram
1 sudu kecil garam
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3-4 kuntum bunga cengkih
1 batang serai
 Bawang besar- dihiris tebal-tebal
1 biji tomato.
2 biji cili besar (merah atau hijau,belah tengah je.)


Cara-cara nya..

1-Tumis kulit kayu manis ,bunga lawang bunga cengkih.
2-masuk kan bahan kisar dan serai..masak sampai naik minyak.
3-masuk kan sos cili dan sos tiram dan gula merah.
4-tunggu sampai warna nya gelap sikit.
5-masuk kan ayam yang kita goreng tadi.buh air sikit supaya tak hangus.
6-masuk kan garam dan tunggu sampai kuah mendidih dan pekat sikit.
7-masuk kan bawang besar dan tomato yang dipotong dan cabai besar tadi..
kacau2 sikit dah siap..


Selamat mencuba..resepi ayam masak merah  yang mudah saja di blog saya ni..Cepat dan simple tapi sedap..tak caya try ok..Untuk jamu seisi keluarga sesuai sangt...


sekian..

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …