Friday, 23 January 2015

RESEPI AYAM MASAK MERAH SIMPLE TAPI SEDAP

Assalamualaikum...

 Ayam masak merah adalah salah satu masakan yang saya tahu masak selepas berkahwin.Sebelum kahwin memang saya tak tahu nak masak ayam masak merah..Tau makan saja.. Sebelum cerita jadi panjang meleret2 jadi baik la kita tengok terus resepi ayam masak merah nih.



bahan-bahan :-

1/2 ekor ayah dipotong ikut besar mana nak.Lumur dengar garam dan kunyit lepas tu goreng.ikut suka la nak garing ke,atau nak separuh garing.kalau saya biasanya goreng sampai garing .

Bahan kisar
**********
10 tangkai cili kering
5 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
1 inci halia
*************
2 sudu gula merah
1 mangkuk kecil sos cili.
2 sudu kecil sos tiram
1 sudu kecil garam
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3-4 kuntum bunga cengkih
1 batang serai
 Bawang besar- dihiris tebal-tebal
1 biji tomato.
2 biji cili besar (merah atau hijau,belah tengah je.)


Cara-cara nya..

1-Tumis kulit kayu manis ,bunga lawang bunga cengkih.
2-masuk kan bahan kisar dan serai..masak sampai naik minyak.
3-masuk kan sos cili dan sos tiram dan gula merah.
4-tunggu sampai warna nya gelap sikit.
5-masuk kan ayam yang kita goreng tadi.buh air sikit supaya tak hangus.
6-masuk kan garam dan tunggu sampai kuah mendidih dan pekat sikit.
7-masuk kan bawang besar dan tomato yang dipotong dan cabai besar tadi..
kacau2 sikit dah siap..


Selamat mencuba..resepi ayam masak merah  yang mudah saja di blog saya ni..Cepat dan simple tapi sedap..tak caya try ok..Untuk jamu seisi keluarga sesuai sangt...


sekian..
'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();