Skip to main content

PUTERI BALQIS ENGGAN KE SEKOLAH

Assalamualaikum...

Baru saya tahu rupanya pelakon cilik Puteri Balqis
hanya belajar di rumah dan tak ke sekolah.
Sebab dia pernah melalui pengalaman buruk
dibuli masa tadika dulu.





Sejak tu dia trauma nak kesekolah dan
hanya belajar di rumah .
Ada guru la yang datang ke rumah dan mengajar dia.

Bagus lah..yang penting belajar.
Belajar macam ni bagus jugak sebab guru
hanya beri tumpuan lebih kepada anak kita.
Dia tahu apa kelemahan dan kelebihan anak kita.kan??



Tapi yang tak bagus nya anak kita
mungkin tak pandai nak berkawan.
tak pandai nak menyesuaikan diri dengan rakan sebaya.
menurut kata Puteri Balqis dia
tak rasa kesunyian sebab dia ada ramai orang disekeliling dia..
seperti pelakon2 yang sama belakon dengan dia
walaupun mereka tu orang dewasa..

Ha..yang tu la kelemahan nya..
layanan rakan sebaya ni lain dengan layanan
dari orang dewasa pada kanak-kanak.kan??
Orang dewasa ni dia melayan je la karenah kanak-kanak.
kalau dengan rakan sebaya pulak,
kanak-kanak akan belajar tentang tolak ansur dan
cara komunikasi dengan rakan-rakan sebaya..



tapi dia kan pelakon..
dia mesti tahu macam mana nak berkawan jugak..kan?/
mungkin dia belajar dari
watak2 yang dia bawa dalam lakonan dia..

Semoga berjaya adik Puteri Balqis..




sekian..



Comments

  1. SELAMAT MALAM..JOM TERJAH BLOG SYIRA - PENCARIAN SPONSOR :D

    ReplyDelete
  2. Seronoklan dia tak payah pergi sekolah dan cikgu pun focus kat dia sorang je tapi tak best la zaman kekanak macam tu kan

    ReplyDelete
  3. Kekadang bagus jugak campur dengan orang dewasa ni... cepat sikit matang... mungkin pelakon2 pun ada kawan2 sebaya Balqis... sepupu2 dia ke... kan??

    Bestnya belajar kat rumah je... tumpuan memang betul2 pada kita je.. all the best sayang :)

    ReplyDelete
  4. sy suka budak ni sebab dia cantik...tp syg lah dia jadi mcm ni.. kalo dh amik cg private blm tentu dia akan belaja hari2 mesti belaja ikut jadual set penggambaran dia.. dh la pakai suar jeans koyak2 mcm tu..adeh...sedey

    ReplyDelete
  5. Cantik budak ni. Kesiannyalah kena buli. T_T

    ReplyDelete
  6. Pada saya rugi tak belajar kat sekolah..Tapi takpelah dah dia kata belajar kat rumah kan..Zaman kanak2 sekali jer..

    ReplyDelete
  7. Salam, uih bestnye klw dulu2 aku bleh buat cmni, belajar kat rumah je, haha..and yup, nt dah besar dia xde nostalgia bersama rakan2 :(

    ReplyDelete
  8. Takkan sampai ke besar tak mau ke sekolah..ade ok ade tak ok..

    ReplyDelete
  9. Oh, home schooling je dia ni! Tak berkawan tu salah satu kelemahannya tapi kalau pandai mendidik, letak kat mana-mana pun pandai je dia mencari kawan.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …