Skip to main content

PUNGGUNG BESAR TANDA SIHAT

Assalamualaikum...

Dulu saya ada tulis tentang wanita yang mempunyai punggung besar adalah wanita yang bijak..kalau nak baca entry tu klik la sini..hari ni saya baca satu artikel tentang punggung besar baik untuk kesihatan jantung..Wah!menarik sangat nih..mesti ramai yang tarik nafas lega..hahah




kajian yang dilakukan di University of Oxford menemui ,mereka yang mempunyai lemak dibahagian  paha ataupun punggung menghasilkan lebih  hormon yang mengawal metabolisme gula dalam tubuh dengan lebih baik.Ini menghindarkan seseorang itu  dari penyakit jantung, diabetes ataupun kolesterol tinggi. Dibandingkan seseorang yang mempunyai lemak diperut,orang yang mempunyai punggung yang besar dan mempunyai lemak dibahagian belakang dikatakan lebih sihat..


Perut buncit  yang ada lemak lebih berisiko menghadapi masalah jantung. manakala bagi yang mempunyai lemak dibahagian punggung ianya lebih sihat dan cantik .Ramai wanita yang mempunyai punggung yang besar kebanyakan adalah wanita yang subur dan calon pasangan yang baik. Ini lah yang menyebabkan kenapa lelaki mudah tertarik kepada wanita yang mempunyai punggung yang besar.

Walaupun mempunyai punggung besar ada kebaikan dari segi kesihatan namun wanita2 di sarankan supaya tetap melakukan senaman dan berolahraga kerana saiz punggung bukan jaminan kesihatan anda kekal baik.

*artikel ni tak termasuk dengan punggung yang melalui pembedahan plastik..:)



sekian..

Comments

  1. ok,, lepas ni kalau ada yg mengata mujaa,, muja boleh bagi link blog ni,, hahahaa

    ReplyDelete
  2. dulu kecik sekarang nampak bertambahg size

    ReplyDelete
  3. kena berjaga2 ni perut buncit..

    ReplyDelete
  4. Org tua-tua zaman dulu kata pompuan punggung besar senang beranak, tapi isteri saya yg masa mengandung dulu punggung kecil dpt juga 6 anak (tak masuk 3 yg keguguran). Jadi teori orang tua-tua itu tak 100% tepat..

    ReplyDelete
  5. oh myyyy...menarik sungguh kajian nie...:)

    ReplyDelete
  6. baca tajuk ja td dh saya senyum-senyum hehehehe... bagus info ni...

    ReplyDelete
  7. okayyy.. info baru ni.. hehe

    ReplyDelete
  8. owh lepas ni duk pakat besaq punggung la noh .. hehe
    nice sharing :)
    besar tak besar kesihtan kena jga kan :)

    ReplyDelete
  9. ye ke kak.. tapi kite tak suka punggung kite besar haha.. tapi kite banyak duduk nih kak.. huhu.. dulu berat 50+ sbb punggung aaa hahah..

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah..tp kekadang sy ni malu sebab punggung bsr kak..hihi..pape pun alhamdulillah..

    ReplyDelete
  11. Wahh tpi punggung kita kecik je ermmm

    ReplyDelete
  12. Nak exercise sekarang jugak ....kecikkan perut lebarkan punggung hihi...

    ReplyDelete
  13. kak saya dah ukur..punggung saya sedang2 comel je uhuk3

    tu kira acane tu kak? :P

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …