Skip to main content

NAK BERNIKAH BARU NAK HAFAL DOA QUNUT

Assalamualaikum...

Semalam nampak suami asyik berwhatsapp..degan siapa entah..saja himpit2 suami tanya.."laju nye dok tot tet tot tet enpon.dengan siapa tu??".."kawan."..kata suami sambil senyum hulur enpon..saya ambik dan tengok apa yang dia senyum kan tu..



Rupanya tengah ajar kawan nya baca doa qunut..katanya kawan dia nak kawen bulan depan.tapi tak tahu baca doa qunut.tu yang sibuk belajar hafal doa qunut.

Biasa sangat jumpa orang macam ni.bukan sesuatu yang pelik pun di zaman sekarang ada lelaki yang dah nak bernikah baru nak belajar mandi wajib, baru nak belajar solat isyak dan sebagainya..

Belajar pun bukan sebab nak amalkan tapi sebab takut masa nak akad nikah tok kadi  suruh baca , jenuh terbalik songkok dok garu kepala sebab tak tahu.

Sedih..kan??mintak2 masa akad nikah tu tok kadi tak tanya pun pasal doa qunut.hahahah...


Sekian...

Comments

  1. tok kadi tanya tahiyat akhir jer kot nanti..hehehe..

    ReplyDelete
  2. Kesian bakal wife nya nanti.. Macam mana nak memimpin keluarga kalau diri sendiri benda basic pun terkantat-kantat lagi? Allah...

    ReplyDelete
  3. Rasa macam tak logik, tapi inilah realiti.

    ReplyDelete
  4. moga yang lain lain hafal juga dan amalkan selepas berkahwin.

    ReplyDelete
  5. memacam perangai orang zaman sekarang nie ek...
    hehehehehee

    ReplyDelete
  6. hehehehe kelakar, tp mmh realiti.tok kadi pun jgn lah bukak aib org.tapi kalau tok kadi x buat cm tu.sampai bebila takkan hafal kn.dh lah nk jd ketua keluarga.

    ReplyDelete
  7. Allahuakbar..kesian..
    solat kan tiang agama

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum
    singgah sebentar disini
    sory sangat2 anum baru masuk kerja hari ini
    bz day

    ReplyDelete
  9. erkk. hafal sebab nak kawin tak jadi ape lah kann :D

    ReplyDelete
  10. bila nak nikah, soh baca al-fatihah pon silap2 boleh terbaca doa makan, nervous punya pasal...

    ReplyDelete
  11. eh.. habis tu solat subuh tak baca doa qunut erk?? kang tok kadi tanya " sila baca doa qunut" dia jawab nak panjang ke nak pendek.. ??

    ReplyDelete
  12. mmg ada spesis mcm ni...ntah mcm mn laa dia soalt selama ni...n ntah mcm mn laa dia nk ajar anak yg lahir kelak....

    ReplyDelete
  13. Oh, sungguh sedih! Kalaulah ditakdirkan apa yang dihafal tak keluar tapi tok kadi tanya soalan lain, mahu malu! Tak tahu lebih baik mengaku tak tahu, jangan jawab yang bukan-bukan sampai jadi bahan orang lain sudahlah!

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …