Skip to main content

MENULIS DARI PENGALAMAN

Assalamualaikum...

Masa saya baca entry-entry yang join segmen entry terbaik hari tu,
saya perasan yang banyak entry2 yang best datangnya dari pengalaman sendiri.
Bila baca rasa lebih terkesan dan jelas penceritaan nya.
Entry yang dikongsikan juga bukan sekadar kosong saja
tapi ada pengajaran dan kita yang membaca pun terbawa-bawa emosi nya.



Orang kata bila menulis dari pengalaman ialah lebih mudah 
untuk kita susun ayat tu .betul tak?

kat bawah ni saya ada 2 entry yang saya rasakan 
cukup bagus kalau kawan-kawan dapat baca sama..

Entry dari Ros reeza ni saya rasa
semua orang patut tahu la..
malang ni bukan kita tau datang nya bila.
sekurang-kurang nya sedikit ilmu yang dikongsi dapat 
membantu kawan-kawan di kemudian hari.
Jemput baca..klik sini..

Entry kedua pulak dari Aisy nasiha.
Entry ni mungkin boleh beri pengajaran jugak
pada kawan2 supaya tak kira la kat mana
pun kawan2 pergi,bila dah bawak anak tu 
bukan mata saja yang perlu pantau anak tapi 
pastikan anak kita betul2 ada dekat dengan kita.
sebab budak2 ni pantas lebih dari mata kita.
klik sini untuk baca..

Ini ialah 2 entry terbaik 2014 yang terpilih untuk
SEGMEN ENTRY TERBAIK 2014 hari ini..
Kita tengok entry mana yang kan terpilih lagi esok ye..
jemput singgah dan baca entry2 terbaik  di atas..
terima kasih.


Comments

  1. menulis apa yang kita tahu & rasa lebih sampai ke hati..

    ReplyDelete
  2. menulis dari hati, lebih mudah sampai ke hati.

    dah penah baca entri denggi oleh ros tu..mmg bermanfaat sgt.

    ReplyDelete
  3. Kelancaran menyusun atur rentetan dari satu ayat ke satu ayat lebih mudah sebab bagaikan putaran video Dee kalau ianya kisah dari pengalaman..

    ReplyDelete
  4. mungkin inilah yang selalu orang cakap menulis dengan jiwa...hu3

    ReplyDelete
  5. penulisan saya selalu keluar bila idea tergolek=golek minta ditaip.. hehehe tapi yg diterima pembaca la.. kadang ade merepek jugak.. tapi gambar memang saya tapis betul2..

    ReplyDelete
  6. penulisan yg dtg dr hati sedikit sebanyak mmg akan menyentuh emosi pembaca... tahniah!!

    ReplyDelete
  7. penulisan dari hati memang akan memberi kesan...tapi tak semua orang ada bakat tersebut...tahniah kepada yang berjaya menulis dari hati...^_^

    ReplyDelete
  8. penulisan dari pengalaman sendiri menghasilkan entry yang terbaik..memang kena dengan segmen yg kak diana buat

    ReplyDelete
  9. Mmg betul, kalau menulis drpd pengalaman sendiri, idea tu dtg mencurah2 dan lebih spontan. Tahniah kepada blogger yg entrynya terpilih.

    ReplyDelete
  10. terima kasih sudi berkongsi entry Ros :)

    ReplyDelete
  11. Kalau menulis apa yang dekat di hati, lebih senang. Takdalah nak berpura-pura :)

    Okey, cikgu sorang tu, saya memang kenal lama dah. Sejak mula berblogging lagi. Tak pernah miss mengikuti ceritanya.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …