Skip to main content

MAKANAN SEDAP-SEDAP TAPI JANGAN LUPA TENTANG HALAL

Assalamualaikum...



Saya tengah diet nih..
cekal kan je lah hati ni bila tulis entry nih...
hahah..sebab entry yang bakal kawan2 baca nanti akan penuh dengan
gambar makanan sedap2..
Mujur la saya tak letak gambar2 tu kat blog saya nih..
kalau tidak memang menyanyi2 la perut saya petang nih..hehehe..

Entry makan2 yang pertama saya nak kongsi kan
ialah tentang satu cafe  kat seksyen 13 shah Alam..
Nak tahu cafe apa namanya tu??
sila baca entry ini..
mana la tau kot2 hujung minggu nak pi makan2 ..
nak bawak keluarga atau kawan2..
Paling buat saya nak menjerit ialah Pasta Daging Dendeng dia..
wah!!!melompat2 saya tengok..hhahah..

Entry makan yang kedua ni pun buat saya ketap2 bibir je
menahan sakit dihati..hahahah
Si Ayu ni ha..
nak tayang kat kita betapa hebat nya dia memasak..
masak apa tu??
cer teka??klik sini untuk tengok hasil masakan nya yang
boleh lawan Che Mat Gebu..heheh

Memang seronok kalau dapat makan hasil masakan sendiri..
Tapi kadang2 kita nak juga la
sekali sekala makan kat luar..
Cuma nya saya nak pesan la kat kawan2 supaya berhati2 memilih restoran.
Ada setengah restoran tu tak de pun tanda hala..
tapi orang islam ramai yang berani masuk makan.
kalau tak de, tanya la pelayan2 kat situ sama ada
retoran tu halal atau tidak..

Halal bukan semata2 tak de babi je..
nak tahu lebih lanjut tentang halal ni
pergi baca di blog Yana Yani..
klik sini dan baca betul..
tak de babi ,tak semestinya halal ye kawan-kawan..

Ini ialah 3 entry terbaik 2014 yang terpilih untuk
SEGMEN ENTRY TERBAIK 2014 hari ini..
Kita tengok entry mana yang kan terpilih lagi esok ye..
jemput singgah dan baca entry2 terbaik  di atas..
terima kasih.



sekian..



Comments

  1. Ermmm. Makanan ! Hahahaha. Macam kena try je ni. Haih. :D

    ReplyDelete
  2. byk restoran mknn terkenal yg blm ada sijil halal, tapi ramai je muslim makan. Saya pun pernah gak,lps tersedar terus stop..

    ReplyDelete
  3. Sesetengahnya pakai bantai makan saja, yg penting sedap. Apapun makanan terbaik ialah makanan dari sumber dapur kita sendiri...

    ReplyDelete
  4. betul tu..haram bukan sebab babi je..

    ReplyDelete
  5. Tak pe DR jamu mata pun cukuplah...hihi Awak nak diet? Apa yg nak didietkan ni dah slim dah tu weyh

    ReplyDelete
  6. Saya memang suka makan luar maklumlah bina dapur dari dulu sampai sekarang tak siap-siap :) Takpa Diana, kalau nak berdiet tak masuk pun dalam kamus kata tak boleh tengok gambar makanan. Cumanya nafsu membuak tu kenalah tahan. Kalau tak tahan apa susah, makan je apa ada dalam peti sejuk kat rumah tu :) Oh, tak leh jadi geng diet saya nih!

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …