Skip to main content

HARI NI KITA BELAJAR TENTANG SEJARAH...

Assalamualaikum..



Siapa suka sejarah??
saya suka sejarah diri sendiri ..Ok la..sejarah jugak tu..hahaha
Sejarah negara saya minat jugak.
Bila sampai je 31 Ogos baru la
ramai nak cerita pasal sejarah negara..

Suka saya baca tentang sejrarah tanah melayu
yang ditulis oleh Bloggerlelaki ni..
Ringkas je tapi banyak benda yang kita boleh tahu..
makcik memang suka la baca sejarah yang ringkas2 ni..
kalau panjang meleret makcik nampak bantal dengan bintang je..hahah
kalau nak baca boleh klik sini..
Ada video kuala lumpur tu..
kena tengok tau..

Itu tentang sejarah tanah Melayu..
cemana pulak kalau hari bersejarah dalam hidup kita??
kalau saya dah tentu la hari bersejarah saya masa kawen tu..heheh.
sama la macam Cik Ash ni..
seronok la tu dah kawen..siap buat entry..
Nak baca boleh ke blog Cik Ash..
klik sini..

Kadang2 bertemu dengan orang yang kita kagumi juga
boleh menjadi sejarah dalam hidup kita.
lagi2 bila bertemu di tempat yang tidak di duga..
Cer baca entry dari Ujie nih..
Lelaki yang dikatakan sebagai Orang tua tu sebenarnya
salah seorang orang yang sanagt dikenali..
Untung nya Ujie..Klik sini untuk baca..

Ini ialah 3 entry terbaik 2014 yang terpilih untuk
SEGMEN ENTRY TERBAIK 2014 hari ini..
Kita tengok entry mana yang kan terpilih lagi esok ye..
jemput singgah dan baca entry2 terbaik  di atas..
terima kasih..




sekian..

Comments

  1. Sejarah ni penting dalam kamus hidup kita seharian. Saya belajar sejarah untuk melihat masa hadapan. haha

    ReplyDelete
  2. Terlalu banyak belajar pasal sejarah buat saya tak suka dengan sejarah lagi. Heheh.

    Read my latest entry : Rutin Penjagaan Wajah Jazz Lover

    ReplyDelete
  3. saya pun suka sejarah...

    TQ bagi link2 tu..saya akan terjah...

    ReplyDelete
  4. sy baru start suka balik dgn sejarah :D

    teringat page pertama buku teks dulu (rasanya), "Mereka yang tidak belajar dari sejarah pasti akan mengulanginya" George Santayana

    ReplyDelete
  5. bila kita semakin dewasa ni, barulah tahu kepentingan mengenali sejarah tak kira dalam urusan apa sekalipun, dulu masa sekolah tak suka sejarah sebab kena hafal tahun dan nama-nama pelikkan hehe :)

    ReplyDelete
  6. suka dgn sejarah ni sbb ianya adalah cerita2 kehidupan kita...

    ReplyDelete
  7. sejarah tu penting untuk di ingati terutama sejarah sendiri..hihi :)

    ReplyDelete
  8. Wah, best tu..
    Blog mereka pun memang hebat

    ReplyDelete
  9. Cikgu! Cikgu! Cikgu Diana!

    Sini, sini, sinilah....

    Saya tak berapa suka sejarah cikgu walaupun rajin melawat muzium. Saya masuk posing je, baca-baca hal sejarah tu saya serahkan kat bapak mereka :)

    Bab excited nak kahwin tu nanti saya baca. Suka tau cerita pasal kahwin-kahwin ni *_*

    ReplyDelete
  10. sejarah sangat penting, dan sejarah mungkin berulang nyanyian tomok sangat terkesan dalam diri saya sebab orang kata saya macam tomok ehh??

    ReplyDelete
  11. Ai jangan sebut sejarah.. berdebar2 saya ..sebabnya tahun ni saya ajar sejarah juga. Rasa pening sebelum masuk kelas sebab nak menerangkaj fakta yang banyak kepasa murid..

    ReplyDelete
  12. samalah kita kalau baca buku sejarah panjang2 nama bantal n bintang jer..hehe
    tp kan rasanya kalau nk buat sejarah jd menarik, kena buat dlm btk drama or movie. baru org snang ingat dan faham

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …