CUBA URUT DIBAHAGIAN INI JIKA ANDA SEMBELIT

Assalamualaikum..




Siapa mudah kena sembelit??
Biasanya warga emas dan bayi memang mudah kena sembelit
Antara makanan yang boleh menyebabkan sembelit
ialah teh,susu pekat,susu tepung , coklat,pisang dan banyak lagi..

Orang yang sakit gigi dan gusi pun mudah kena sembelit.
Sembelit ni boleh menyebabkan banyak kesan tak baik.
malah nafas yang berbau kuat juga
adalah berpunca dari sembelit.

Orang yang mengalami sembelit juga sukar memberi tumpuan
dan ada yang mengalami masalah kulit .
saya pernah baca juga ada orang yang terkena kanser otak
yang berpunca dari sembelit yang tak dapat diatasi dalam jangka masa yang lama.
jadi bahaya juga sembelit ni..
dapatkan rawatan segera kalau kawan2 mengalami sembelit.

Ada jugak yang beli ubat yang sumbat kat anus tu..
yang itu bahaya dan tak boleh diambil dengan kerap
sebab ia boleh menyerap air dalam badan kita.


salah satu cara untuk atasi mengurangkan sakit sembelit
dan melancarkan pembuangan,
kawan2 boleh cuba cara urutan.
Urut perlahan2 di bahagian perineum
iaitu dibahagian antara organ intim dan anus.
Jangan lupa banyak kan minum air suam ketika sembelit.


sekian..


Previous
Next Post »

13 komen disini

Click here for komen disini
Dila Kazuha
admin
16 December 2014 at 17:00 ×

minggu lepas anak saya alami sembelit. saya bagi dia makan buah betik untuk lawaskan dia.

ubat sembelit yang ada di farmasi antaranya lactulose, enema (cucuk kat anus), ada juga yang kata magnesium hydroxide boleh bantu sembelit juga.

sharing is caring

Reply
avatar
LydSunshine
admin
16 December 2014 at 17:06 ×

Saya kalo sembelit mmg kena mkn buah2an je banyak2. Waktu berpantang je yg seksa kena sembelit. Sbb takleh makan buah.

Reply
avatar
16 December 2014 at 17:08 ×

tq share tips ni kak..selalu makan pisang pun boleh :)

Reply
avatar
Mar Mansor
admin
16 December 2014 at 17:42 ×

saya jarang sembelit tapi sentiasa berwaspada..

Reply
avatar
Aisy Nasiha
admin
16 December 2014 at 18:12 ×

Sebab inilah saya wajib makan sayur dan buah setiap hari. Jenis mudah kena sembelit kalau tak makan buah n sayur.. lain kali nak cuba tipa ni la.. kot2 membantu

Reply
avatar
zarulfarhana
admin
16 December 2014 at 18:55 ×

slalu org kata makan buah buahan

Reply
avatar
Aretikz
admin
16 December 2014 at 22:10 ×

Nasib baik belum pernah lagi merasa sembelit ni.. huhu..


My Blog :

http://segalaceritera.com/atik/

Reply
avatar
Nadia Johari
admin
17 December 2014 at 01:13 ×

ok kak diana..terima kasih bagitau

Reply
avatar
ArELeEz
admin
17 December 2014 at 12:54 ×

air masak mmg ubat mujarab yg natural.

Reply
avatar
hainom OKje
admin
18 December 2014 at 15:33 ×

Terima kasih atas petuanya DR.....Alhamdulilah setakat ni tak sembelit lagi ....Dulu dulu ada gak masa bulan puasa huhu....kurang air kot!

Reply
avatar
19 December 2014 at 03:01 ×

perkongsian yang baik..
sha selalu jugak kena... ehh malunya terngaku :D

Reply
avatar
15 July 2015 at 20:25 ×

berurut bantu kurangkan sembelit ye. thanks info

Reply
avatar

sila tinggalkan komen anda...:) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment