Skip to main content

BERHENTI SEKOLAH SEBAB NAK CARI NAFKAH ~~~ kesian....

Assalamualaikum...

Kagum jugak saya dengan anak-anak muda sekarang ni..
Dah boleh fikir yang kawen muda tu boleh
mengelak kan diri dari zina.
ye la..zaman sekarang ni macam2 benda yang berlaku.
mengandung sebelum nikah,
buang anak,lari dari rumah,macam2 lagi la...
Semata2 kerana Nafsu.
Dengan perkahwinan benda2 macam ni boleh la kita elak kan...


Tapi jangan la sebab nak kawen
terus awak nak berhenti belajar.
macam yang berlaku pada pengantin baru ni..



Umur 15 tahun kerja apa la yang awak boleh buat?
syarikat mana nak ambik awak kerja..??
tak kan nak kerja kat restoran makanan segera..??
tak kan nak kerja basuh pinggan kat restoran?

Mungkin akan ada yang kata ,
pak dia kaya ,tak de pelajaran pun boleh tanggung..
Ye..kalau  kaya baik dia belajar...
Hidup la dengan harta ayahnya sampai dia keluar U nanti..
lepas tu kerja dan cari duit sendiri sara isteri ..

Yang penting jangan la sampai nak berhenti sekolah..
sekurang2 nya ambik SPM..kan??

zaman sekarang ni susah nak hidup tanpa pelajaran.
tengok pakcik-makcik  tua yang tak belajar tinggi tu,
punya la susah nak cari rezeki..
sampai masuk bersama mu TV3..

sekian..

Comments

  1. Nak kawin tu kawinlah. Takde orang marah. Benda baik. Tapi kalau benti belajar. Babap karangggg. Hehehee.

    p.s : akak mmg pasang word verification ke ?

    ReplyDelete
  2. apa kerjo nya sekarang?...nasib macam macam namun kita punya pilihan

    ReplyDelete
  3. tak perlu berhenti skolah..teruskan pelajaran..tapi saya percaya ada je pihak yang sanggup taja nanti..dah glamer katakan

    ReplyDelete
  4. even dah kahwin pun still boleh sambung belajar lagi kan. huhuhuu

    ReplyDelete
  5. Mungkin dia berfikiran mcm org cina. Belajar cukup pandai baca dan kira, selebihnya buka bisnes sendiri. InsyaAllah. Ada la tu rancangan hidup dia yg dia dah fikir.

    ReplyDelete
  6. betul. paling tidak biarlah sampai habis spm :)

    ReplyDelete
  7. yg mak bapak dia ni...x buat apa2 ke? kalu ank tu da gatal sgt x kn laa x boleh tggu sethn dua lg! ish, mrh plak sy ni!

    ReplyDelete
  8. jgnla berhenti..pelajaran tu penting wlu cuma spm..

    ReplyDelete
  9. alahaiii..betul tindakan dia tuu nak elakkan zina.. tp berhenti sekolah bukan 1 keputusan yang wajar.. my adik baru je abes spm.. saje nak cari part time works kat batu pahat, sementara tunggu result.. nak kerja kilang pon x boleh..kfc pon x boleh.. sebab minimum diorang nak ambik lepasan stpm.. ko ghase pendidikan tu tak penting ke?

    ReplyDelete
  10. Kannn. 15 thn dah fikir nak tanggung keluarga....17 thn dah jadi isteri....mck 17 thn dok fikir nak blajaq kat mana lepas spm(mce utk english medium)

    ReplyDelete
  11. tak tahu nak kata apa.. kang cakap lebih2 kita ada anak yang tak tahu kahwin umur berapa... sendiri pikir apa yang baik... jangan buat sesuatu ikut napsu...

    ReplyDelete
  12. Betul tu... zaman skrng ni kata org paling2 asas pun biarlah ada spm... klu tak susah kecualilah kuasa Allah nak bagi rezeki mudah dgn izinNya...
    Apa pun, kita doakan je yg terbaik...

    ReplyDelete
  13. Setuju ngan awak DR....camne mak pak diaorang boleh bagi yek.... Belajar le sekurang kurangnya sampai SPM dulu...

    ReplyDelete
  14. Setuju dengan LydSunshine ... pemikiran dia mungkin macam orang cina... orang cina pelajaran tak tinggi pun hidup masyuk... :) semoga pilihannya adalah yang terbaik... sekarang dia kerja kontraktor rumah tak silap... sebab baca2 dari FB dia...

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …