Skip to main content

PERKAHWINAN CARA ORANG MELAYU

Assalamualaikum...

Esok ada jemputan majlis kawen kot...Boleh tengok pengantin cantik2..
kalau jalan2 keluar tu boleh nampak la rumah2 kiri kanan jalan ada yng buat kenduri kawen..
Cakap pasal kawen ni memang sekarang kalau kita perhatikan
macam2 kelainan yang dibuat oleh pasangan penagantin untuk majlis mereka.
Kadang2 tu sampai nampak melampau sangt.

Dari dulu lagi orang melayu mudah sangt mengikut2
trend perkahwinan dari budaya lain..
yang kadang2 seolah2 sama dengan budaya agama lain.
Tu yang jadi kes
lepas akad nikah terus pi cium bini tu..heheh
tak dan2 dah nak tunggu malam satgi.


Bila di tegur kata kita ni tak berfikiran terbuka.
Tak mengikut aliran semasa dan sebagainya.
Lupa pada adat dan budaya nenek moyang
(padahal nenek moyang dia pun meniru budaya lain)
Sedaya upaya dia nak juga kata apa yang dia buat betul.


"mat saleh kawen dia buat macam ni..Melayu lain tak buat lagi,
jadi aku nak buat..nampak lain dari yang lain.."

kemudian yang lain nampak mula nak tiru..
lama2 benda tak elok tu menular la..
Mula nak bagi alasan, "yang penting niat.."
walaupun benda tu terang2 nampak bertentangan dengan agama.

Sebaiknya dapatkan dulu pandangan dari orang yang alim..
Kadang2 niat kita untuk suka2 tapi
boleh mendatangkan fitnah pulak.
mulut orang kita tak boleh tutup..kan??
Tapi nak elak kan fitnah tu boleh je..




"habis tu cara perkahwinan budaya melayu macam mana sebenarnya.."

kalau kita sebut "melayu"
dah tentu kita nampak "islam."
cari buat lah majlis perkawinan yang mengikut cara-cara islam..

sekian..

Comments

  1. Betul tu saya setuju..

    kita orang melayu lebih suka mengikut budaya barat... belum lagi part pre-wedding yg dah macam da kawen plak. hehehe...

    nevertheless, bersederhana saja lah.. :)

    ReplyDelete
  2. Kekdg trlampau ikut budaya luar Sgt org mlyu ni, hilang dah kemelayuannya

    ReplyDelete
  3. saya setuju...
    org melayu lebih pentingkan adat..
    tak kira lah adat bangsa apa...
    kena lah kita muhasabah diri ni kan...

    ReplyDelete
  4. setuju...

    bile nampak melayu mestilah nampak islam. jadi pilih gaya islam la senang

    :)

    ReplyDelete
  5. terlalu urban sampai semua jadi western. nasib baik akad nikah belum buat ala2 ikrar kawen macam org kristian.. baling bunga depan masjid dah buat...

    ReplyDelete
  6. Ya betul.
    Niat tak menghalalkan cara :D

    ReplyDelete
  7. Haha..terus terbayang orang melayu kawin pkai gaun kembang, tapi bertudung. Lagi cantik kot kalo pkai songket.

    ReplyDelete
  8. mungkin boleh fokus pada yg benda yg wajib, mudah2an lebih diberkati Allah.

    ReplyDelete
  9. Yg paling hot skang pre wedding photoshoot

    ReplyDelete
  10. 1 lg kak...tang membazir tu...... aduyaiiii... sedih tgk

    ReplyDelete
  11. tu la yang anim tak faham ... orang kita kalau nak kahwin siap ada pre-wedding photoshoot la ... buat bachelor party la ... apekejadahnya tu??! meniru budaya orang lain sampai hilang adab kesopanan dan kepatuhan pada agama .. haihh~

    ReplyDelete
  12. tapi kenduri sekarang mcm melampau pun ada huhuu tgk bertunang ja dah mcm kenduri kendara
    Good luck jom join ga ni..
    http://adna2029.blogspot.com/2014/11/kebaya-giveaway-by-izzlegacy-boutique.html

    ReplyDelete
  13. Tak salah nak grand, kalau benar2 mampu, dan tidak mendatangkan riak, dan terjaga syariat semasa majlis

    ReplyDelete
  14. saya dulu ikutkan ajer kata orang tua heheh

    ReplyDelete
  15. setuju sangat-sangat..
    kalau ikut adat pon taklah salah sangat tapi janganlah terlalu membazir..pre-wedding lah..khemah 10, pelamin saiz xxxxL,
    dah ada anak, nk bukak album kawin pon lupa dah..hehe..

    ReplyDelete
  16. kalau cara islam sgt mudah dan tidak membebankan

    ReplyDelete
  17. I tengok pun pelik pelik majlis sekarang.. kita yang kawin mat salleh ni pun tak buat semua tu hahaha.

    ReplyDelete
  18. sangat setuju. majlis kawen skg ikot sangat adat. simple2 suda. nikah je da ckup :)

    ReplyDelete
  19. betul2 . mesti nak nmpak lain dari orang

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …