Skip to main content

MARKAH 39 PUNCA KANAK-KANAK INI BUNUH DIRI

Assalamualaikum....

gambar hiasan



Zaman sekarang budak2 memang boleh kata semuanya bijak2 kan??tengok kat sekolah rendah pun persaingan tu memang ada.Kita mak bapak ni pun sampai stress memikir kan anak2 kita,Apa lagi anak2 kita , Mereka pun tentu rasa stress dengan sikap kita yang tak habis2 mengharapkan mereka mendapat markah yang baik dalam peperiksaan.Padahal baru darjah satu...Markah ujian darjah satu tu bukan penentu untuk anak kita kerja apa bila dia besar nanti.Tapi kita gunakan alasan "bersedia dari awal "untuk galak kan anak kita belajar lebih tekun.Tapi bila markah ujian tak seperti diharapkan tolong lah jangan sesekali meluahkan rasa kecewa dan marah pada anak.Beri lah kata2 semangat bukan kata2 ugutan dan paksaan..

*********
Saya kongsikan satu kisah tentang seorang kanak-kanak di China ni..Kanak-kanak ini bernama Xiao berusia 10 tahun..Pulang dari sekolah dia dimarahi neneknya kerana markah bahasa inggeris nya cuma 39. Dia sendiri kesal dengan markah yang diperolehinya dan meluahkan perasaan sedihnya dan tekad berusaha untuk memperbaiki markah ujian nya akan datang.


Xioa dan gambar tempat dia mengantung diri

Namun apa bila dimarahi neneknya dia hanya diam dan berlalu masuk ke biliknya sambil tersenyum.Jam 8 malam ketika nenaknya memanggil nya untuk makan malam ,dia ditemui mati tergantung di tepi tingkap dengan kaki di lapik bantal dan tali yang terlilit di leher dengan bibir yang sudah membiru.

Sepupu Xioa yang juga sekelas dengan nya mendakwa pada hari tersebut disekolah ,Xioa didenda akibat markkah yang kurang memuaskan walaupun dia mempunyai peningkatan dalam mata pelajaran lain.Namun guru sekolah nya mendakwa denda yang dikenakan hanya hukuman ringan iaitu berdiri 1-2 minit sahaja..

*******
Hukuman yang kita anggap kecil..sebenarnya bagi anak2 ianya boleh melunturkan semangat mereka....




sekian...

Comments

  1. budak2 dah bunuh diri..padahal usia macam mereka ni happy2 main2 je lagi

    ReplyDelete
  2. Kesiannya kt bdk ni kan...akk pun kdg2 berpeel cmtu jgk..suka nk ank dpt mrkh tinggi2..tp akk tgokla kemampuan ank2..akk tau ank yg mna yg mmpu dpt mrkh tggi yg mna mmpu dpt mrkh yg rendah..biasalakan parents byk yg mcm ni..cuma akk setuju yg sis ckp jgn luahkan rsa kecewa kita kt ank2..sbb derang lg kecewa kot

    ReplyDelete
  3. Sedihnya. Bahaya kan bila terlalu beri tekanan. Anak2 lagilah tak pandai nak menyalurkan kekecewaan ...sian diorang dimarah gitu..sebabkan hanya markah 39..

    ReplyDelete
  4. Ini sgt menyedihkan...tgk gaya budak tu bergambar, nmpk mcm boleh jd insan yg baik pd masa akan datang..kesiannya dia..

    ReplyDelete
  5. Ya Allah. Comel pulak tu budaknya. Sy ada pendirian knp tak suka nak mencanang kepandaian anak pd umum. Ianya boleh membangkitkan rasa ingin bersaing oleh ibubapa. Dan bila wujud persaingan di kalangan dewasa, anak pula yg jadi mangsa.

    ReplyDelete
  6. hmm...kesian anak2 jadi mangsa tekanan ibubapa yg stres mngharapkan kejayaan gemilang dlm pelajaran semata...

    ReplyDelete
  7. sedihnya..
    jd dah macam tekanan n stress untuk adik ni.. sbb tu kita kena steady je.. jgn terlalu memberi tekanan pd anak2..

    ReplyDelete
  8. Yelah kan.... bagi kita mungkin tak de pape tapi bagi mereka mungkin masalah besar.....
    Jangan stress stress sangatlah nak oii...

    ReplyDelete
  9. Alahaiiii...sedih plak kita baca. Comel budak ni. Teringat masa zaman skolah dulu. Ada student form 3-4 *tak ingat bunuh diri jugak sebab result exam dia tak bagus. Mungkin tertekan mcm gak kot

    ReplyDelete
  10. tusebab tak boleh push anak2... biarkan mereka dengan kemampuan mereka.... tahun lepas pun ramai budak bunuh diri pasal gagal upsr, pmr & spm.. hurm

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …