Skip to main content

KISAH SOTONG DAN AYAM

Assalamualaikum...

Hari tu ras teringin sanagt nak makan nasik lemak dengan sambal sotong..
Tapi kedai yang biasa saya pergi tu 
tak buka pulak.
Saya suruh la suami saya pergi kedai kat luar taman ni ..
nak suruh beli sotong Kurita.

Balik je suami saya cerita..
Dia pening kepala dengan taukey kedai tu..
Ditanya "sotong kurita ada tak..?"
 taukeh tu jawab..

"tak dak..sotong ini saja ada..ini sotong kereta.."



Alahai..suami saya iye kan aje..bayar terus balik.
Agaknya taukeh tu tak tahu pun apa itu sotong kurita.
jadi dia kata tak de dah tawarkan sotong "kereta" je kat suami saya..
padahal sama je dua2 tu..
memang ada yang panggil sotong ni sotong kereta..
Biasanya orang bukan melayu la..


Benda ni memang biasa kat sini sebab tak ramai melayu.
jadi masalah nak faham dengan apa orang melayu cakap
dan orang bukan melayu cakap adalah biasa..heheehehe..

Pernah sekali saya pergi kedai nak beli ayam..
saya tengok ayam kat situ dah dipotong 1/2 ..'Jadi saya mintak setengah je la.

Pembantu kedai tu kata..
"setengah tak boleh .. 1 boleh "

Ok..boleh la.beli seekor.Boleh buat nasik ayam esok..
tapi yang saya nampak dia ambik ayam yang setengah tu je dan timbang.

Alahai...itu  "satu " rupanya..heehe
tak jadi terus nak masak nasik ayam..

Ok..saya memang macam tu..tak banyak cakap..
heheheh...



sekian..

Comments

  1. besarnya sotong, saya ni tak berapa suka sotong mcm tu, tp kalau sotong getah tu, saya sukapula..

    ReplyDelete
  2. saya tak pernah lagi makan sotong ni, liat tak...

    ReplyDelete
  3. Dalam rumah saya semuanya peminat sotong, tapi sotong yg macam tu tak pernah beli...isteri tak suka... Katanya kalau beli saya yg kena masak sendiri, hehehehe...

    ReplyDelete
  4. Salam, hahahaha...kelakarlah..menimbulkan ke-confuse-san sajer..haha :p

    ReplyDelete
  5. macam mana nak siang sotong kereta ni aiii makan gheti ler

    ReplyDelete
  6. miss communication yer disitu berlaku mungkin sebb bkn melayu kan.. pemhaman mereka kurng sikit.. btw, lama gak ayie xmkn sotong nie.. bru lps mkn ayam.. hehe

    ReplyDelete
  7. hmm sotongnya besar amat ya hehehe mantap :)

    ReplyDelete
  8. aik.. ape ke seram nye tengok sotong ni..

    sotong kurita tu bukan sotong kembang mcm dlm tin oren tu ke?

    ReplyDelete
  9. Hihihi.. Payah gak . Agaknya dia ingat awk minta potong ayam tu lg kot.

    Eh sedapnye smbl sotong ngan nasik lemak. Glurp glurpp

    ReplyDelete
  10. Besarnya sotong...macam takut lak nak pegang

    ReplyDelete
  11. goreng best ni . besar gila sotong

    ReplyDelete
  12. besaqnya sotong... kalau mkn nasi lemak saya suka sambal sotong kering lagi xpon sotong apa taw yang buat makn ngan yong taw fu tue

    ReplyDelete
  13. tak boleh bikin nasik ayam, kita bikin nasik sotong !! ehhh

    ReplyDelete
  14. Lor..peniaga x paham la ni...sabar jer la...

    ReplyDelete
  15. Memg da pniaga x fhm kan..sbr je la

    ReplyDelete
  16. Besarnyo sotong kereta...berapa RM sekilo ni..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …