Skip to main content

KHUSNUL KHOTIMAH- OPICK

Assalamualaikum...

Pernah saya berbual dengan sorang kawan yang bergelar Ustaz dulu,
dia kata kalau kita tak mahu hanyut dalam maksiat,
atau terleka,lalai dalam ibadah kita kena banyak dengar lagu2 ketuhanan..
Itu salah satu caranya lah.
Dengar lagu2 yang buat kita kenang dosa2 lama kita
dan bertekad tak mahu ulanginya lagi..

Ada banyak lagi cara lain tapi ini antara cara yang mudah.
Lumrah la manusia ni suka pada hiburan.
kadang2 tu bila dengar lagu cinta mendayu2 kita jadi lupa pada Allah.
Asyik ingat kekasih je.
Tapi bila dengar lagu-lagu ketuhanan yang merdu ,merayu2 Allah yang satu,
akan buat kita lebih cintakan Dia..
meh kita dengar lagu sedap pagi nih..

KHUSNUL KHOTIMAH- OPICK


Terangkanlah.. terangkanlah..
jiwa yang berkabut langkah penuh dosa
bila masa telah tiada
kereta kencana datang tiba-tiba

airmata dalam luka tak merubah ceritanya
hanya hening dan berjuta tanya
dalam resah dalam pasrah

terangkanlah.. terangkanlah..
hati yang mengeluh saat hilang arah
detik waktu yang memburu
detik yang tak pernah kembali padaMu

terangilah.. terangilah..
bimbing kami dalam langkah
ampunilah.. maafkanlah..
dosa hidup sebelum di akhir masa

ya Allah biha ya Allah biha
ya Allah bi khusnul khotimah
ya Allah biha ya Allah biha
ya Allah bi khusnul khotimah

sekian..

Comments

  1. good moning
    singgah pagi
    hari ini baru masuk keja
    sory x sempat nk komen

    ReplyDelete
  2. semoga husnul khotimah milik kita

    ReplyDelete
  3. Kadang2 pikir salah masa lalu yg pernah buat kita jadi lalai ,terua jadi xsedap hati n tkut. Huhi

    ReplyDelete
  4. opick punya suara memang sedaplah
    boleh menangis sama kalau dia menyanyi

    ReplyDelete
  5. so true..lagi-lagi bila dengar yang suara syahdu macam opick dan Nazrey Raihan.dari berhibur kosong kan..

    ReplyDelete
  6. Suka baca lirik lagu nie. Makna dye begitu mendalam bagi saya.

    ReplyDelete
  7. Dah mula minat lagi Opick ni. Kalau dengar lagu-lagu ketuhanan ni kita rasa diri lebih kerdil, tetiba rasa sedih semacam.

    ReplyDelete
  8. salam k.diana..
    cma sendiri pun sukakan hiburan..
    huhu..tapi bila kita mendekati lagu2 berunsur islamik mcm ni sebenarnya lagi buat kita berlapang dada memikirkan.. siapa kita suatu hari nanti...

    ReplyDelete
  9. Lagu opick memang semua menyentuh kelerbussss... :)

    ''Tiada duka yang abadi didunia...''

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …