Skip to main content

INI PERKARA YANG SELALU JADI PERHATIAN PENGIKUT INSTAGRAM CHEF WAN

Assalamualaikum...


Dalam banyak2 selebriti yang saya follow kat IG saya paling suka dengan IG Chef Wan..dah tentu la sebab banyak gambar makanan sedap2..Selain tu dia banyak berjalan keluar negara dan berkongsi gambar2 dia kat sana..Memang best..Bukan satu dua gambar,tapi banyak ok.Dari bab makanan ,pakaian ,budaya dan tempat2 best semua Chef wan kongsikan di IG...Bila ada gambar ni baru kita nampak cemana negara orang...kan??Nak pergi entah bila la boleh sampai.Kot duit berkepok pun dok fikir benda lain selain dari jalan2 tempat orang...heheh..

Dah nama pun Chef dan tentu2 bab makan2 la jadi tumpuan pengikut2 IG Chef Wan ni.Dan selalu soalan yang orang tanya "halal ke?" heheh.


Bikin orang tua tu angin je diaorang ni.kadang2 tu dah letak caption "......bla..bla..fish and chips..bla.." Siap dia terangkan Apa bahan dalam tu pun ada lagi tanya.."apa tu..halal ke?"..heheh...

Kalau tengok masak tempoyak,atau masak kari bubuh kacang bendi ,tak de pulak nak tanya halal ke tidak..kan??Tapi sebab masakan tu pelik,hidang la atas pinggan cantik siap ada sayur2 batang apa ke benda entah,terus akal ni dirasuk sayaitan.."sah la tak halal tu..masak guna minyak babi nih.."

Memang bab makan ni kena ada was..Saya rasa Chef wan pun tahu benda tu...kawan2 dia yang kat luar negara pun tahu dia orang islam...Jadi dia lebih tahu apa yang keluar masuk dalam mulut dia.Tak kan lah dia nak makan benda tu kalau dia sendiri was2 dengan apa yang orang hidang...Dah tentu la dia pun akan tanya apa yang orang tu bubuh dalam masakan dia samaada ada  atu tidak bahan yang tak halal..


Chef wan ni pulak kalau dia keluar negara untuk program2 masakan bukan dia pergi sorang.ada peneman nya..jurugambar dia dan sebagainya..Jadi bab2 makan ni dah tentu la mereka ambil perhatian.


Eh!orang islam bukan ada kat Malaysia je la..

skian..




Comments

  1. dorang ni kekadang saya buat chef wan hangin...

    ReplyDelete
  2. OK, nak follow IG Chef Wan..hahahhaa

    Saya pun ada posing macam Chef Wan kat Fremantle tu...arca nelayan zaman dulu dulu :)

    ReplyDelete
  3. Tapi kat Malaysia jer ada Jakim.. so luar dari Malaysia of course la all haram :)

    ReplyDelete
  4. hehe... ayie x follow pon ig chef wan tpy kdng2 ad jer citer dia masak kt overseas tu.. stalk lh juga bab tu sebb nak tgok ngre yg dia peg..

    ReplyDelete
  5. teringat kes dia masak kek bubuh arak(wain) dulu..

    ReplyDelete
  6. BIASALA TU..SESUKA HATI BERTANYA...

    ReplyDelete
  7. Takkan la dia tak tau bezakan halal haram.kan..kdg2 org ug bertanya tuh otak letak kt lutut

    ReplyDelete
  8. macam macam hal..ade je la yang bikin panas ye

    ReplyDelete
  9. Jujur kata, mindset melayu ni hanya menerima apa yang diorang tahu je :)

    ReplyDelete
  10. best dapat merantau tempat orang

    ReplyDelete
  11. Salam, ya chef wan is the best, ade identiti, mesra alam, dan mmg santai gaya msak dia..byk duit g travel dan masak kat sana..best tgk!

    ReplyDelete
  12. apa ig chef wan ya...nk follow gak la

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …