Skip to main content

BUKAN SEMUA ORANG FAHAM CAKAP KELANTAN

Assalamualaikum....

Dalam banyak2 negeri kat Malaysia mana satu bahasa negeri yang awak tak paham??Kalau saya cuma tak paham orang Sabah dan Sarawak cakap je.Bahasa dia orang lain sikit kan..kalau setakat cakap Kelantan,cakap Terengganu ..alah senang aje nak paham,,


google


Cer tengok kalau ada kuliah Ustaz Azhar Idrus tu..ramai je yang paham..kan??Tu yang saya pelik bila tengok ada orang kata ..

"bukan semua kat sini orang kelantan..ada yang tak paham.."

"cakap la bahasa yang orang paham..sini mana ada orang kedah.."

Amboih..baru keluar dari hutan ka apa sampai cakap sleng utara sikit dah tak paham..kan??Tambah pulak yang bercakap tu orang yang belajar tinggi..Bila belajar tinggi dah tentu la banyak bertemu dengan orang luar..betoi dak???

google

Lain la kalau kita cakap tu depan warga asing..
boleh la nak kata tak paham..



sekian..

Comments

  1. member dekt uni xad pon orng kelantan.. kalo ad pon dia ckp bhse stndrd.. but, masa tu penah g pogram kt kelantan.. fhamlh juga tpy ad part tu mmg xfham lngsung..

    ReplyDelete
  2. betul tu kak . asal pahang , bahasa trengganu dgn klantan boleh lagi paham . sabah sarawak konpius sikit

    ReplyDelete
  3. Masa mula2 masuk asrama, saya rasa mmg susah sikit nak faham slang negeri lain terutama kelantan/terengganu. Yang jadi lagi tak best, kebanyakan orang kelantan ni, dia dok bantai cakap kelantan bila jumpa org kelantan, walaupun masa tu keluar ramai2 dan ada je orang lain. Padahal kalu takde orang negeri dia, dia boleh je cakap bahasa standard.
    Jadi, sbg orang negeri lain, kadang2 rasa terpinggir. Ye lah, macam kwn kita bisik2 dpn kita, sure kecik ati kan? Camtu lah. Sampai ada sekali tu saya sound je member kelantan tu. Hahah sampai sekarang dia ckp bahasa standard bila saya ada. Hehehe :p

    ReplyDelete
  4. Masa mula2 masuk asrama, saya rasa mmg susah sikit nak faham slang negeri lain terutama kelantan/terengganu.

    Bos Automotive

    ReplyDelete
  5. Sha sabah sarawak pun boleh la faham sikit2... hidup kat malaysia ni memang kena gak belajar bahasa negeri lain... tak gelak dek orang...

    ReplyDelete
  6. setakat bahasa semanjung ok lagi
    tp kalo loghat sabah sarawak tu jem tu

    hehehe

    ReplyDelete
  7. Kalau tak pernah campur org negeri lain mcm sesetengah family saya kat johor tu..mmg diorang tak paham apa loghat utara/timur.

    Saya boleh paham pun sejak dok asrama, campur pelbagai negeri. Itu pun mcm2 kes lawak jadik sbb org ckp lain, kita paham lain. :D

    ReplyDelete
  8. ramai kaawn seasrama dulu orang kelantan..lama2 fahamlah..

    ReplyDelete
  9. saya orang ganung..so memang boleh lah paham dialek ganu, kelantan..negeri lain pun boleh ler paham dah kengkawan dari serata malaysia. tapi bagi saya yg paling susah dialek nogori. sebab saya pnah p rumah kawan kat jolobu umang aiii memang tak paham dengar tok nenek dia bercakap hehe..

    ReplyDelete
  10. pernah gak dengar orang cakap camtu..huhu

    ReplyDelete
  11. kerek sangat kot cakap camtu..hahahaha

    ReplyDelete
  12. saya ada mmbr pelbagai negeri.. kalau xfaham saya tnya ja balik

    ReplyDelete
  13. ade orang yang duduk pendalaman, loghat dieorang jauh lebih pekat daripada orang duduk dekat bandar.

    jangan terkejut kalau saya cakap ada kawan saya yang cakap terengganu yang duduk dekat pendalaman yang memang orang tak kan faham ape die cakap. pekat sangat.

    ReplyDelete
  14. Fhm juga sikit2, klau Sabah memg Baku sikit bm nya hhe..tapi jarang juga lya guna bhs Sabah kat dlm entri. Nnt org x fhm :))

    ReplyDelete
  15. Deno faham byk loghat... tapi kdg2 ada perkataan yg terlalu pekat pun x fhm jugak... hihi

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …