Wednesday, 12 November 2014

BERAPA BILANGAN ANAK YANG IDEAL UNTUK SEBUAH KELUARGA

Assalamualaikum..


Pernah kan,tengok kat tv bila ada artis kawen
mesti wartawan tu tanya "nak berapa orang anak.."
cemana la dia boleh tanya gitu..kan?
Orang tu baru nikah malam tadi,
siang dia dah tanya pasal jumlah anak..
tak kuasa makcik nak layan kalau  orang tanya soalan tu kat makcik..muahah

Sambung..

lepas tu yang pengantin tu..
tersengih saling memandang pasangan nya sambil jawab..
"nak 4 orang..."- pengantin perempuan..
"saya nak 7 orang.."-pengantin lelaki..

tak nak kalah..nak tunjuk dia mampu ..
kuang..kuang..kuang...

Berapa sebenarnya jumlah anak yang ideal untuk sebuah keluarga?
Ada orang kata 4,
ada yang kata sepasang pun cukup..


Sebenarnya benda ni bergantung kepada keluarga tersebut.
Ada yang mampu setakat 2 sahaja..
jadi itu je lah yang ideal untuk keluarga dia..
lepas tu 2 tahun kemudian ada sorang anak lagi..
jadi dalam keadaan mereka waktu tu,
itu jumlah yang ideal untuk mereka..

Ianya bergantung kepada keadaan keluarga itu lah.
kadang2 niat je nak 5 orang tapi
sebenarnya mereka cuma mampu untuk ada 3 orang anak saja..

ha..macam tu la.kan?kan??setuju tak??

sekian..


8 comments:

  1. Masa mula-mula kawin isteri saya kata dia nak 10 anak dari saya. Jadi saya terpaksa kerja keras untuk berikan dia 10 anak. Akhirnya cuma dapat 6 anak yang masih sihat hingga sekarang, 3 lagi keguguran. Jadi jika semuanya hidup anak saya ada 9, hampir mencapai sasaran isteri saya, hehehehehe...

    ReplyDelete
  2. betul tu..bergantung pada keadaan keluarga tu sendiri :)

    ReplyDelete
  3. dlm hati aida nak 4.
    tapi larat 3 je...
    alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  4. rezeki allah nk bg.. terima ja brapa

    ReplyDelete
  5. Nak 5, tapi taktahula mampu ke tidak.. hihi.

    ReplyDelete
  6. Kalau boleh nak tambah lagi sorang. Cukupkn 4. Skang dah ada 2b 1g ☺

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();