Skip to main content

ADAKAH SIPUT ESCARGOT HALAL DIMAKAN OLEH ORANG ISLAM?


Assalamualaikum...

Walaupun saya tak pernah makan menatang  nama Escargot ni tapi
saya tak tahu pulak ianya haram di makan.
Sebab sebelum ni memang tengok ramai orang islam yang makan escargot ..
Tapi dulu tertanya2 juga boleh makan ke sebab setahu saya benda yang merayap kat tanah ni kita tak boleh makan.bila ramai yang makan saya pun ingatkan halal la..

Rupa-rupanya memang menatang ni haram di makan..
itu pun lepas tengok gambar yang dimuat naik
oleh pelakon Hanez Suraya  semalam mendapat banyak komen2 yang mengatakan  escargot ni haram di makan oleh orang islam..



Rujuk link dibawah ni ye kalau nak tau lanjut pasal ni..

http://hasnulhadiahmad.com/hukum-makan-siput-escargot-atau-siput-babi/


Kalau benda ni halal pun saya tak kan makan la..
geli..nampak siput babi pun saya lari masuk rumah tutup pintu rapat..ni kan pulak nak makan..huhu..
Cemana la diaorang boleh makan ye??
Agaknya makan sambil tutup mata kot..heheh

Oleh sebab ramai yang kata siput ni haram di makan 
Hanez Suraya dah delete gambar siput ni..
Biarlah ianya menjadi sejarah dan menjadi pelajaran untuk saya yang dulu ada was2 nih..
sekarang dah tahu memang siput Escargot haram dimakan.



Sekian...

Comments

  1. Klau siput3 ni eiii x lalu dan x reti lya mkn..yakkks hihi.memg lya jns pggeli klau nmpk siput

    ReplyDelete
  2. Klau siput3 ni eiii x lalu dan x reti lya mkn..yakkks hihi.memg lya jns pggeli klau nmpk siput

    ReplyDelete
  3. yup..haram...hmm..banyak benda yang haram di makan tp masih lagi orang tak tahukan??

    ReplyDelete
  4. ouh sy lg naif..xtau lak benda ni boleh dijadikan makanan! hahaha

    mekaseh ats pencerahan... :)

    ReplyDelete
  5. la ni baru tau siput ni haram...honestly ira dah banyak kali makan sebab nenek ira yg kt indonesia suka masak dan makan ni sebab kat sana kata siput ni halal...tapi kalau nak stop serba salah plk takut nenek pikir benda lain plk...btw siput ni memang sedap dan rase dia ade sikit macam siput sedut cume lg liat drpd siput sedut

    ReplyDelete
  6. rupa macam siput vavi albino je... ihihih

    ReplyDelete
  7. kita makan siput sedut jek.. tu pon pai sesak napas menyedut isi.. em.. tengok siput tu pon pelik..

    ReplyDelete
  8. saya tak penah tahu pun kewujudan makan ni

    ReplyDelete
  9. ini siput babi la kan? kalau siput babi memang haram..nampak kulit dia tu macam siput babi je..ada belang2..

    ReplyDelete
  10. Dua jenis spesis siput yang saya pernah makan ialah siput sedut dan siput lala. Siput yang saiznya besar-besar tak berani makan sebab teringat kepada siput yang menjalar dan suka makan pokok bunga di rumah saya....

    ReplyDelete
  11. i pun baru tahu ianya haram dimakan...
    tapi cam u gak aaa...
    kalo halal pun memang idok ler me nak telan...geli...

    ReplyDelete
  12. first time dgr & tau apa itu escargot masa tgk filem lagi2 senario yg kisah buat roti canai tu...baru lah tau escargot apa..

    ReplyDelete
  13. Tengok pon tak selera. Macam siput cadbury jer. tapi ramai kata sedap. Saya setakat siput sedut tu masih boleh makan lagi lah ☺

    ReplyDelete
  14. nama first time dengar...gambo tu pon first time tengok...

    ReplyDelete
  15. LOL.sy pon xpernah tau.tiram pon sy x mkn, ni pulak siput.kesian dia ni.lepas 1 1 masalah.hahaha

    ReplyDelete
  16. byk lg benda sedap yg boleh dimakan...yg ni jg nk ditelan knapeee

    ReplyDelete
  17. jadikan pengajaan bersama..bukan apa..pastikan dulu halal haram sebelum makan..

    ReplyDelete
  18. dah difatwakan haram, lepas ni mmg tak masuk list entry bila mkn kat fine dining. sy suka mkn. sedap. sebab sebelum ni beranggapan ianya seperti siput sedut (yg menjalar di pokok bakau dan tebing sungai). kalau tak silap di marakkech (maghribi) ada pesta escargot ni.

    ReplyDelete
  19. siput sedut macam mana pulak..bukan lebih kurang sama jer ker? and siput2 yang lain?

    ReplyDelete
  20. tak pernah tahu ada nama siput ni dan kwujudan siput ni..dan baru tahu ianya haram dimakan juga..tq for share..

    ReplyDelete
  21. Salam, owh adoi....sy mmg xmakan siput2 ni...kerepek siput tu je sy mampu makan. hahah..thanx atas info ini..baru tahu jugak :D

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …