Skip to main content

5 TANDA BAYI ANDA PERLU MENDAPATKAN RAWATAN

Assalamualaikum..





Bila anak sakit ada tak rasa was2 sama ada nak bawak anak  jumpa doktor atau tak..ada tak rasa macam tu??Saya pun pernah juga rasa macam tu..kadang2 dia demam nampak macam teruk,nanti pergi klinik tengok2 doktor bagi ubat biasa je..nanti orang cakap gelabah je lebih..kan?Kat sini saya nak kongsi kan dengan kawan-kawan tanda-tanda bilamana anak kita perlu dapatkan rawatan dokor.

1-suhu badan Tinggi


suhu badan tinggi biasanya suhu yang hampir mencecah 39° . Ada banyak sebab kenapa suhu badan nya tinggi ada yang kerana nak tumbuh gigi dan ada jugak kerana selsema.Walaupun kita dah bagi ubat pada anak,tapi bila suhunya dah cecah 39° itu adalah masa nya untu kita bawa anak berjumpa doktor.

2-Cirit Birit

Selalunya bayi yang minum susu formula kerap mengalami cirit birit.Ini kerana ada masa2 dan keadaan 2 tertentu susu formula tidak sesuai untuk bayi tersebut..Jika bayi cirit birit sebanyak 6 kali dalam 1 malam dan najis nya berubah war,berlendir dan berbau masam (tidak seperti najis biasa) itu adalah waktu nya dia perlu mendapatkan rawatan doktor.

3- kejang

Selalunya sushu badan yang terlalu tinggi akan menyebabkan bayi mengalami kekejangan.Kejang yang bermaksud badan nya menjadi kaku dan matanya naik keatas.Bayi juga akan menggigit lidahnya secara tidak sedar.iNi lah penyebab kenapa bayi perlu mendapatkan rawatan sebelum suhu badan mencecah 39°.

4-Muntah


Bayi biasanya akan muntah sedikit selepas menyusu.Namun jika dia muntah dengan kerap dan  banyak malah muntahnya berwarna kekuningan dia perlu di beri rawatan segera,

5-Batuk


Batuk yang berpanjangan akan mengganggu tidur bayi malah ianya akan menggangu pernafasan /Di tambah pulak dengan perunbahan warna hingus dan kahak ,wajah dan bibir berubah kebiruan, ini masa nya untuk bayi anda segera dibawa berjumpa doktor.

 sekian..

Comments

  1. ala..kesiannya tengok baby tu...thanks untuk perkongsian ni ye

    ReplyDelete
  2. saya antara org yg cepat gelabah anak sakit even demam biasa sekalipun. so, memang tak tunggu teruk memang terus refer clinic

    ReplyDelete
  3. antara komplen paling common saya terima...batuk, demam

    ReplyDelete
  4. Nasib dah tak ada baby lagi hihi.....lega mak!...

    ReplyDelete
  5. comeynya baby...
    heheh tapi sha takde baby lagi, cuma pernah la rasa risau masa jaga adik bongsu sha :)

    ReplyDelete
  6. kalau anak anak sakit memang gelabah dan risau kan.

    ReplyDelete
  7. Emak mna yg x risau klau anknya skt kan..good info

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …