Skip to main content

TIPS MASAK KENTANG GORENG SUPAYA LEBIH SEDAP

Assalamualaikum...



Suka tak buat kentang goreng.??Bukan susah pun,Potong2 kemudian campur tepung serba guna .Lepas tu goreng la..Dah masak boleh makan..Tak sedap??Kentang cepak lembik bila sejuk??Meh nak kongsi kan tips supaya kentang goreng lebih sedap dan rangup.

1-Potong kemtang dengan ukuran yag sama saiz.jangan kejap besar kejap kecil,kejap potong panjang kejap potong bulat macam kerepek.Bila saiz dan bentuk tak sama kentang akan masak dengan tak serata..ada yang hangus ,ada yang keras.sebab tu tak sedap.

2-Masuk kan kentang yang telah dipotong dan rendam sekejap didalam sebekas air sejuk .toskan dan baru lah di campurkan dengan tepung serba guna

3-Goreng dengan minyak (deep frying).jangan masuk kan terlalu banyak kentang ke dalam minyak yang sedikit.Pastikan minyak dengan kepanasan yang sesuai .Jangan terlalu panas.

4-Untuk penggorengan kali kedua dengan minyak yang sama ,perlahan kan api sehingga minyak didalam kuali kembali stabil untuk gorengan kedua.

Ada orang akan rendam kentang yang dah dipotong2 tu kedalam air kapur Untuk buat kentang lebih garing saya tak pernah cuba cara ni..tapi apa salahnya kita cuba.kan??

sekian..

Comments

  1. wah tips yang bagus.... boleh uprade mggoreng kentang fav anak :)

    ReplyDelete
  2. tertibe terasa nak menggoreng kentang pulak

    ReplyDelete
  3. tertibe terasa nak menggoreng kentang pulak

    ReplyDelete
  4. sally beli je yg dah siap yg byk kolestrol tu..muahahaha

    ReplyDelete
  5. selalunya kami beli fries yg ready made tu...kat rumah terus goreng...hahaha

    ReplyDelete
  6. TIPS Y BAGUS..
    nanti leh cuba apply..
    febret asya kentang goreng ni

    ReplyDelete
  7. good tips. biasa saya buat potato baked je sebab sangat rajin nak potong. kalau bake letak seketul macam tu je.

    ReplyDelete
  8. Selalunya 'orang-orang rajin' macam saya cuma beli kentang segera yg dah dipotong dan siap dimasukkan perencahnya, balik rumah cuma perlu panaskan minyak dan gorenggg...

    ReplyDelete
  9. lepas nie bole la selalu buat kentang goreng ni kan

    ReplyDelete
  10. Kita beli yg frozen jer..lps dpt tips ni blhla buat sendiri plak..hihi..tq!

    ReplyDelete
  11. nice tips.. tetiba lapo ni..hehe

    ReplyDelete
  12. Ni nak tanya tak pemotong kentang yang boleh bagi saiz sama panjang je? Malas nak concentrate on sizelah, Diana... Sah-sah saya ni pemalas, lebih baik beli yang dah siap terus goreng jek kalau dah dasar pemalaskan!

    ReplyDelete
  13. oo rendam dengan air sejuk ye..ok set

    ReplyDelete
  14. tips yang berguna. boleh cuba nanti baru la betul betul homemade. hehe

    ReplyDelete
  15. alamak.. cerita kentang pulak.. petang2 hujan lebat ni buat kentang goreng sedap jugak ni.. thanks bg tips..

    ReplyDelete
  16. Ok tq atas perkongsian tu.....okje jarang goreng sendiri DR, selalu beli yg segera jer tak pun beli jer.....terukkan...pemaleh sungguh! Haha

    ReplyDelete
  17. Sedap ni makan kentang sambil layan cerita tv...terima kasih atas perkongsian ini sis...

    ReplyDelete
  18. petang² ni sedap makan kentang goreng

    ReplyDelete
  19. suka sangat benda ni
    kalau hak yang buat sendiri ni
    dia akan jadi keras juga ke?
    pernah cuba buat tau, lembik!

    ReplyDelete
  20. Patut la saya goreng kentang tak jadi rangup. Salah teknik rupanya.

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …