Skip to main content

SEMESTINYA ANAK PERLU MERASA DAN MELALUI NYA..

Assalamualaikum...

Bila tengok gambar ni baru saya sedar dah lama tak ambil gambar mereka berdua.ini gambar lama..:)


Siapa tak sayang anak..kan??
tapi jangan la kita manja kan anak kita sangt..

Semestinya anak perlu merasa betapa susahnya ibu menguruskan kerja-kerja rumah.
-hujung mingggu suruh anak cuci pinggan mangkuk dan tukar cadar dan sarung bantal.

Semestinya anak perlu merasa betapa susahnya ayah bekerja keras mencari wang.
-sesekali ajak anak sama2 mengira perebalanjaan dapur dan bil-bil.

Tahu kenapa anak dengan mudah minta sahaja apa yang dia ingin kan??
kerana kita dengan mudah memberi sahaja tanpa kita fikir samaada benda itu perlu untuk anak kita atau pun tidak.

Tahu kenapa anak memberontak bila apa yang dia mahu tidak kita penuhi??
kerana diawal usianya kita sudah lambak kan segalanya tanpa kita sedar ketika dia mula memberontak segalanya sudah sukar untuk dikawal.

sekian..

Comments

  1. bgus ajar cm tu kak../stuju dgn ayat akk tu..

    ReplyDelete
  2. anak2 mmg perlu diberitahu kesulitan ibubapa membesarkan mrk dgn susahpayah...

    ReplyDelete
  3. Macam cerita P.Ramlee 'Anakku sazali', anak terlebih manja hingga bila besar jadi gangster...

    ReplyDelete
  4. yep, orang zaman dulu diajar erti susah. orang zaman sekarang, kecil2 lagi dah ada ipad, ada iphone.. saya pun form 2 baru terasa kemewahan sikit. hmm

    ajar anak kerja rumah memang bagus. sambil tu kita buat sekali. baru dia rasa syok. eh, mak buat. nak buat sekali la..

    ReplyDelete
  5. Mmg kena ajar adk buat suma tu dr kecik lg kan.biar mrasa buat kerja rumah.penat ke x.hehe

    ReplyDelete
  6. hasben sha awal2 pesan, dah ada rezeki anak nanti, kalau kita mampu pun... jangan mewahkan anak... belajar untuk susah....

    sha akui, bila sha besar, kuat jugak sha memberontak, sampai lari dari rumah...

    kenangan semua tu :)

    ReplyDelete
  7. betul tue...jgn trlalu nk mewahkan anak dri kecik lagi

    ReplyDelete
  8. btl kak..danish pun skang suke sgt nk ngamuk klu nk bli pape..papa die slalu sgt manjakan blikan mcm2 wlupun die xmintak..skang ni dh pandai memberontak bile nak

    ReplyDelete
  9. baguslah ajar dengan cara begitu..at least mereka tahu :)

    ReplyDelete
  10. btl tu kak...setakat ni bab2 lambakan mainan ke ape ke, xde lah utk arfan.hehe.dia pn masih xreti nak meminta,kecuali kalo g kedai, wajib beli dia mknn...roti dia amik sndiri..tu jelh..ekeke

    ReplyDelete
  11. setuju sangat dengan entry ni
    memang betul sangat
    apa yang anak kita lakukan lebih
    disebabkan ajaran kita sendiri
    kita yang tak pandai letak limit

    ReplyDelete
  12. setuju sangat dengan entry ni
    memang betul sangat
    apa yang anak kita lakukan lebih
    disebabkan ajaran kita sendiri
    kita yang tak pandai letak limit

    ReplyDelete
  13. Owh man! aku sangatttt3 setuju dgn entry ni!

    ReplyDelete
  14. Dulu...masa kecik..hujung minggu basuh kasut Skolah...cuci lantai beranda sambil main air...tolong mak bilas baju sambil main air...sidai baju...sapu laman...Tolong basuh sayur...
    Sekarang...tengok anak buah...dan form 2....suruh masak Nasi wat tak dengar je

    ReplyDelete
  15. Sangat betul kata-kata Diana ni tapi bila jadi emak ni selalu je nak beri apa seadanya untuk anak-anak, tak mahu anak merasa susah macam kita pernah rasa tapi akhirnya tanpa sedar kita dah terlebih manjakan mereka. Nak gostan tu memang masalahlah!

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …