Skip to main content

ATASI KEDUT BAWAH MATA DENGAN BAHAN SEMULAJADI

Assalamualaikum...

kedut bawah mata ni memang ramai yang alami.
Saya sendiri bila tengok wajah kat cermin mesti tengok kat bawah mata dulu.
kadang2 tu bila keluar waktu siang
cepat2 pakai ermin mata hitam sebab risau mata kering dan boleh buat mata berkedut.
Ada beberapa bahan yang kita boleh gunakan untuk atasi masalah kedut dibawah mata.:-

1-nanas
Sapu air atau jus nanas di bahagian bawah mata.Nanas mengandungi enzim bromelain yang merupakan agen anti radang dan boleh mengatasi kiedut.Cuma sapu air nenas dan bilas selepas 20 minit.




2-Minyak Esensial rosmary
lakukan urutan dibawah mata setiap hari menggunakan minyak esensial Rosmary dengan gerakan dari bawah mata ke bahgiaan atas.

3-Timun
Tidak dinafikan lagi dan kebanyakan dari kita kerap menggunakan timun sebagai masker wajah.Cuma potong timun,pejam kan mata dan letak timun di bahagian mata.berehat lah dengan tenang .



4-halia dan madu
campuran halia dan madu boleh membuat kulit anda lembab.Sapukan campuran ini setiap hari dibawah mata selama 20 minit.Anda akan merasai perubahan nya dalam tempoh seminggu saja.mata lebih segar dan sihat.

5-Minyak kelapa
Semua sedia maklum minyak kelapa boleh melembabkan kulit malah ianya sesuai untuk merawat kedut di bawah mata.sapu minyak tersebut sekeliling mta sebelum tidur.And boleh mencuci nya selepas anda bangun dari tidur.Minyak ini jugak sesuai untuk anda yang mempunyai wajah dengan kulit kering.

6-minyk zaitun.
cara penggunaan nya sama dengan bahan yang diatas.cuma sebelum menyapu minyak tersebut,anda mestilah memanaskan sedikit  minyk ini.Tak pelu terllau panas.cukup sekadar suam2 kuku sahaja..Minyak zaitun juga sesuai untuk bahagian tubuh yang lain.


7-Air mawar
Air mawar yang di sapu dibawah mata tidak perlu dibilas.Air mawar sanagt bagus untuk melembap kan dan meremajakan kulit wajah terutamanay dibahagian bawah mata.

selamat mencuba..

sekian..

Comments

  1. thanks share kak Diana!memang saya banyak kedut bawah mata.dahlah belum kahwin, jatuh saham..hehe

    ReplyDelete
  2. minyak kelapa dgn minyak zaitun senang nak buat.

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum
    singgah pagi
    sory x sempat nk komen anum bz hari ini

    ReplyDelete
  4. Biasanya memang guna timun je tapi itupun jarang-jarang. Tang jus nanas tu rasanya saya tak bolehlah. Saya ni nampak nenas ke, jus nenas ke memang tak boleh tahan bersabar nak sumbat masuk mulut :)

    ReplyDelete
  5. Salam, haa kann...sama lah dgn aku, dah tak mcm che' ta dah..haha, owh air mawar tu mmg air mawar ke?? siap ada dlm botol mcm tu, first time aku tgk..bestnye, kena cari ni :D

    ReplyDelete
  6. Yelahkan....kalau kering senanglah kedutnya. Tak pernahlah pulak guna petua petua tradisional ni...

    ReplyDelete
  7. kekadang kalau rajin pakai eye mask :)

    ReplyDelete
  8. Bagus ni kak! Tak payah pakai alat2 yang perlu beli kat kedai tu..

    Ermm akak ada tak tips nak hilangkan lebam bawah mata secara semulajadi?

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…