ZUL MUHAMMAD

TIPS DAN CARA MEMBERSIHKAN GIGI BAYI

TIPS DAN CARA MEMBERSIHKAN GIGI BAYI | Apabila tumbuhnya gigi pertama si kecil,itu lah waktu sepatutnya kita mula membersihkan gigi anak. Bukan saja gigi malah gusi dan lidah si kecil jugak perlu dibersihkan.




Gigi bayi perlu dibersihkan 2  kali sehari terutamanya selepas dia menyusu.

Sejak mikhail dah besar ni jangan harap la dia nak bagi kita gosok kan gigi dia.semuanya dia nak buat sendiri.Dulu saya yang gosok kan gigi dia.

Memang awal-awal tak berani nak buat sebab takut gusi dia berdarah atau terluka.Tapi semakin  lama, semakin  tahu macam mana nak gosok kan gigi dia dengan lebih mudah.

Bila dah besar ni pulak makin susah sebab dia nak buat sendiri.,Jenuh jugak la nak ajar dia gosok dengan betul. hari ni saya nak kongsi tips mudah cemana nak goosk gigi anak .

Tips Dan Cara Membersihkan Ggi Bayi Dengan Mudah


1-Gunakan kain kasa atau boleh gunakan kain lampin bayi.basahkan sedikit dengan air suam dan balut jari dengan kain tersebut.

Mula menggosok gigi dan sekitar dalam mulut bayi termasuk gusi dan lidah.
.lakukan dengan lembut dan jangan masuk kan jari terlalu dalam kerana bayi akan muntah.




2-Bagi anak yang berusia 2 tahun,mereka sudah boleh menggunakan ubat gigi khas untuk kanak-kanak kerana kebanyakan bayi pada umur begini sudah pandai berkumur.

Bagi yang belum boleh berkumur,boleh la kita mula ajar dia berkumur dahulu.Ketika usia begini biasanya mereka mahu melakukan nya sendiri tanpa bantuan.Namun ianya perlu dalam pemantauan ibu bapa.

3-Jangan terlalu memaksa dan berkeras dengan anak kerana lama kelamaan dia akan berasa menggosok gigi adalah satu aktiviti yang tidak menyeronok kan.Sebab itu lah ada ramai kanak-kanak
tak suka gosok gigi kerana kebanyakan ibu bapa mahukan anak-anak menggosok dengan sempurna.

Mudah saja tips-tips mya..bukan??Anak saya tak ada masalah untuk disiplin dengan menggosok gigi setiap hari.

selamat mencuba..


sekian..




Post a comment

14 Comments

  1. hurmmm..gigi danish dh rosak kt atas..sebab mnm susu ms tido..sian plak tgk..nk gosok gigi pun ade masa2..skang ni tgh suke..ade time xnk..mmg payah la nk suruh,,

    ReplyDelete
  2. tingat kt ank sedara ygsuka bebenor dgn berus gg smpi tidur pn bw berus gg...pastu slps mkn mesti nk gosok gg

    ReplyDelete
  3. Bagus tips macam ni. takda la gigi anak rongak je kan.

    ReplyDelete
  4. saya pun gosok gigi anak guna kain lampin. bersih cepat sikit. lagipun dia ada gigi depan je. senang la lagi. hehe.

    ReplyDelete
  5. puas dah nak ajar Luth gosok gg..
    haram tak nak buka mulut..
    berus gg dia lama dah beli..dia buat gosok lantai..
    kita gosok gg depan dia, dia nak gosok gg kita plk..aduh.

    ReplyDelete
  6. Ajar anak sulung gosok gigi agak mencabar...tp anak no 2,3 senang dah sbb diaorg tiru yg sulung tu jer...haha..

    ReplyDelete
  7. susah tau nak ajar anak gosok gigi...dia nak gosok tanpa ubat gigi,,bila letak ubat gigi terus tutup mulut tak mahu buka

    ReplyDelete
  8. Syafiq yg dah tiga tahun ni mana nak org gosokkan. Dia buat bkn bersih sgt smpi ke belakang. Sbb tu lepas mandi sy gosok satu2 dgn kain gigi dia . Kena cek , kalau tak.. Kuning la gigi si kenit tu

    ReplyDelete
  9. info berguna untuk mak2 kat luar san :)

    ReplyDelete
  10. Kalau paksa dia taknak. Tapi one day dia yg nak gosok gigi tiap kali masuk bilik air. Tapi klu gosok sendiri ibarat macam xgosok la jugak. Haha.

    ReplyDelete
  11. dari kecik kena jaga gigi dah besar nanti takde masalah sakit gigi..huhu

    ReplyDelete
  12. gigi n lidah bayi mmg kena bersihkan selalu lps menyusu

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)