Skip to main content

TIPS DAN CARA MEMBERSIHKAN GIGI BAYI

Assalamualaikum...




TIPS DAN CARA MEMBERSIHKAN GIGI BAYI
Apabila tumbuhnya gigi pertama si kecil,itu lah waktusepatutnya kita mula membersihkan gigi anak. Bukan saja gigi malah gusi dan lidah si kecil jugak perlu dibersihkan.

Gigi bayi perlu dibersihkan 2  kali sehari terutamanya selepas dia menyusu.

Sejak mikhail dah besar ni jangan harap la dia nak bagi kita gosok kan gigi dia.semuanya dia nak buat sendiri.Dulu saya yang gosok kan gigi dia.

Memang awal-awal tak berani nak buat sebab takut gusi dia berdarah atau terluka.Tapi semakin  lama, semakin  tahu macam mana nak gosok kan gigi dia dengan lebih mudah.

Bila dah besar ni pulak makin susah sebab dia nak buat sendiri.,Jenuh jugak la nak ajar dia gosok dengan betul. hari ni saya nak kongsi tips mudah cemana nak goosk gigi anak .




1-Gunakan kain kasa atau boleh gunakan kain lampin bayi.basahkan sedikit dengan air suam dan balut jari dengan kain tersebut.

Mula menggosok gigi dan sekitar dalam mulut bayi termasuk gusi dan lidah.
.lakukan dengan lembut dan jangan masuk kan jari terlalu dalam kerana bayi akan muntah.

2-Bagi anak yang berusia 2 tahun,mereka sudah boleh menggunakan ubat gigi khas untuk kanak-kanak kerana kebanyakan bayi pada umur begini sudah pandai berkumur.

Bagi yang belum boleh berkumur,boleh la kita mula ajar dia berkumur dahulu.Ketika usia begini biasanya mereka mahu melakukan nya sendiri tanpa bantuan.Namun ianya perlu dalam pemantauan ibu bapa.

3-Jangan terlalu memaksa dan berkeras dengan anak kerana lama kelamaan dia akan berasa menggosok gigi adalah satu aktiviti yang tidak menyeronok kan.Sebab itu lah ada ramai kanak-kanak
tak suka gosok gigi kerana kebanyakan ibu bapa mahukan anak-anak menggosok dengan sempurna.

Mudah saja tips-tips mya..bukan??Anak saya tak ada masalah untuk disiplin dengan menggosok gigi setiap hari.

selamat mencuba..


sekian..




Comments

  1. hurmmm..gigi danish dh rosak kt atas..sebab mnm susu ms tido..sian plak tgk..nk gosok gigi pun ade masa2..skang ni tgh suke..ade time xnk..mmg payah la nk suruh,,

    ReplyDelete
  2. tingat kt ank sedara ygsuka bebenor dgn berus gg smpi tidur pn bw berus gg...pastu slps mkn mesti nk gosok gg

    ReplyDelete
  3. Bagus tips macam ni. takda la gigi anak rongak je kan.

    ReplyDelete
  4. saya pun gosok gigi anak guna kain lampin. bersih cepat sikit. lagipun dia ada gigi depan je. senang la lagi. hehe.

    ReplyDelete
  5. puas dah nak ajar Luth gosok gg..
    haram tak nak buka mulut..
    berus gg dia lama dah beli..dia buat gosok lantai..
    kita gosok gg depan dia, dia nak gosok gg kita plk..aduh.

    ReplyDelete
  6. Ajar anak sulung gosok gigi agak mencabar...tp anak no 2,3 senang dah sbb diaorg tiru yg sulung tu jer...haha..

    ReplyDelete
  7. susah tau nak ajar anak gosok gigi...dia nak gosok tanpa ubat gigi,,bila letak ubat gigi terus tutup mulut tak mahu buka

    ReplyDelete
  8. Syafiq yg dah tiga tahun ni mana nak org gosokkan. Dia buat bkn bersih sgt smpi ke belakang. Sbb tu lepas mandi sy gosok satu2 dgn kain gigi dia . Kena cek , kalau tak.. Kuning la gigi si kenit tu

    ReplyDelete
  9. info berguna untuk mak2 kat luar san :)

    ReplyDelete
  10. Kalau paksa dia taknak. Tapi one day dia yg nak gosok gigi tiap kali masuk bilik air. Tapi klu gosok sendiri ibarat macam xgosok la jugak. Haha.

    ReplyDelete
  11. dari kecik kena jaga gigi dah besar nanti takde masalah sakit gigi..huhu

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …