Skip to main content

TIDUR DENGAN LAMPU TERBUKA BOLEH JEJASKAN KESUBURAN

Assalamualaikum....



Ada petua  untuk cepat dapat anak.
atau pun petua supaya cepat mengandung la..
ni kawan aku yang bagitau..
memula dengar macam serius je..
lama2 pikir lawak pulak.
pikir lagi sekali,betul jugak..

Bagi yang bertahun2 berkahwin tapi belum dapat anak,
salah satu petua nya ialah tidur dengan lampu tertutup.

ye la..kalau lampu terbuka cemana nak buat kerja kan??
mesti la kena tutup lampu..hahhaha..
lawak je ..

tapi sebenarnya ,kajian saintifik menyatakan tidur dengan lampu terbuka
boleh mengganggu tahap kesuburan seseorang.
tidur dalam suasana gelap akan membuat tubuh wanita menghasilkan
hormon melatonin, iatu hormon yang akan melindungi sel telur wanita dari pengaruh stress.

Kalau yang dah hamil,
 pun di sarankan tidur tutup lampu.
sebab bayi dalam kandungan pun memerlukan melatonin
terutama nya di trimister akhir

gitu lah yang sebenarnya..
bukan la sebab tutup lampu boleh buat kerja.
heehhehe..

Sekian


Comments

  1. Ooo patut laaaaaaaaaaaaaaa.

    Hahaha

    ReplyDelete
  2. patutlah i subur sebab i tidur tutup lampu

    ReplyDelete
  3. patutlah i subur sebab i tidur tutup lampu

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum kak diana. ahhaha sheila suka pakai lampu malap. hihii gelap sangat pun tak boleh. tak nampak pape. kohkohkohhh ;p

    ReplyDelete
  5. betul sangat tu..tido ngan lampu terbuka boleh mengactivekan sel kanser lam badan kita..

    seeloknya tido tutup lampu sume bagi gelap utk rehatkan sel2 badan kita..

    ReplyDelete
  6. Hehe. Lawak yg pasal buat kerja tu, tp pengisian yg mantap. Tidur dalam keadaan bercahaya jgak boleh menyebabkan kanser sebab kurang penghasilan hormon melatonin oleh tubuh.

    My recent post : Homemade Inai Berbahaya!

    ReplyDelete
  7. okey lepas nie nak tutup lampu hehe

    ReplyDelete
  8. tutup lampu kan jimat karen..hihi

    Kawan2, jemput lah join segmen izan
    http://prettyiz.blogspot.com/2014/08/segmen-blogwalking-syawal-by-prettyiz.html

    ReplyDelete
  9. tidur tutup lampu lebih merehatkan badan

    ReplyDelete
  10. better gelap senang lelap ;-)

    ReplyDelete
  11. Owh...mcm tu erk. Kalau tido bukak lampu sebab nyamuk banyak tak per kan...hehehe....

    ReplyDelete
  12. hahaha..ke situ pulak dh pkirnye..

    ReplyDelete
  13. Hahahha..okay, yg tersirat tu lepas ko terangkan baru aku yg innocent ni faham..ngahaha...hm lagi satu, ak ade bace tidur dgn lampu terbuka ni xbagus utk pempuan, takut kena breast cancer..xsure betul ke tak, aku mg tidur tutup lampu, kecuali klw malam tu aku cam tetiba meremang..haha kenalah tidur berlampu~

    ReplyDelete
  14. First time dengar pun nak gelak. Saya masa bujang selalu tidur lampu terbuka sebab takut asyik kena 'hempap' je. Dah kahwin ni memanglah tidur lampu tutup je, dah ada teman sebilik :)

    ReplyDelete
  15. Nice info..meh la singgah doktoridentiti.blogspot.com

    ReplyDelete
  16. Heheee...senyum sorsng2 nad baca entry ni..;)

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …