Skip to main content

SELEPAS RAYA....

Assalamualaikum....

Tu dia...
sakan aih cuti..
nak bagi sama naik dengan budak
sekolah punya cuti nih..
hahaha..

seminggu lebih dah ni tak update blog..
syok la raya sampai lupa kat blog..
Muka pun dah tumbuh jerawat ..
Mana tak nya..
sumbat macam2..yang berminyak,yang berkacang,yang ber coklat..
memang tak dak pantang langsung..

Lepas tu mula sibuk dok cari produk nak hilangkan jerawat,
produk nak kecik kan peha..
heheh..



raya kome macam mana?best ka?
dalam pada kita bersuka ria tu
jangan lupa jeling2 jiran tetangga kita tu..
mungkin ada yang  nak makan sehari sekali pun tak mampu..

Kita ni kadang2 sibuk nak tolong
negara luar,
sibuk nak derma kat orang tu orang ni..
tapi jiran sebelah rumah tak makan pun kita tak tau..

jangan kan jiran..
ada tu yang adik beradik dia sendiri susah
pun dia tak tahu..

pandang2 sama gajah depan mata ni ye...

sekian..

Comments

  1. Betul tu...jangan sampai 'kera dihutan disusukan, anak dirumah mati kelaparan'...

    ReplyDelete
  2. Sekarang ni musim orang makan sakan. Lepas tu mulalah pening fikir macam mana nak kecikkan balik apa yang patut.

    ReplyDelete
  3. Ramai yg teruja kerana di hujung Ramadan badan susut 2 kg lepas puasa sebulan, tapi belum pun masuk minggu kedua Syawal berat badan dah bertambah 4 kg, perut dah membuyut 2 inci, kena tebuk tali pinggang satu lubang lagi, hehehehe.....

    ReplyDelete
  4. Haah..setuju sngt tu..hehe

    Selamat hari raya sis..
    Maaf zahir batin

    ReplyDelete
  5. tula kan..lepas raya ni gelabah nak pantang macam2..huhu..
    betul tu utamankan saudara mara, jiran tetangga dalam bersedekah..

    ReplyDelete
  6. Salam aidil fitri diana..

    Tu lah, biasanya sibuk nk g bg kera kat hutan tu susu tp ank sedara kebulur tak perasan.

    ReplyDelete
  7. setuju sgt statement diana tu..:)

    ReplyDelete
  8. Mai pn pose sebulan tu pnyer la payah nk trun. Dpt trun 2kg. Tp masuk raya ke-2 dh naik 1kg!

    ReplyDelete
  9. salam. haha sy kuat makan raya ni..baju ofis pun terasa telebih kecik di badan :D

    ReplyDelete
  10. Hahaha, aku pun dah seminggu cuti, baru ngupdate belog~ raya tahun ni aku takde photoshoot..uhuk2..sedih xde gambar raye..bab makan pulak, hmm nyum~nyum~~ same lah cm ko kak~~ hahaha :p

    ReplyDelete
  11. lepas cuti raya mood cuti masih ada..huhu

    ReplyDelete
  12. selamat hari raya kak!! Sian akak kad raya kena lipat dek posmen... posmen pun satu .. suka lipat2.. kang lipat dia baru tahu

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …