Skip to main content

INI LAH HAMA YANG TERDAPAT DI WAJAH KITA

Assalamualaikum...

Tiba-tiba saja saya rasa muka saya jadi gatal lepas baca artikel yang saya jumpa di dailymail.com ni.Pernah tak kawan-kawan rasa muka macam ada benda bergerak-gerak .sebenarnya itu lah tanda ada Hama..Dia tinggal di  atas kepala kita.dia jadikan muka dan kepala kita sebagi rumahnya.


Makan minyak2 yang terdapat di kulit kepala kita dan dia hidup di bawah folikel rambut kita.2 jenis hama ini di kenali sebagai  folliculorum Demodex dan Demodex brevis .

Berkaki lapan dan sukar dilihat dengan mata kasar,namun saintis telah melakukan kajian dan 100% mereka yang di uji mempunyai hama di wajah mereka.
Dalam kajian tersebut  terdiri daripada 29 orang, 100 peratus daripada mereka yang melebihi usia 18 terdapat hama Demodex di wajah mereka.
Ujian ke atas lebih ramai orang juga mendapati 100 peratus jumlah yang sama.

Korang bayangkan kalau kita semua pi buat ujian tu agaknya ada tak hama tu kat muka kita...
belum dapat dipastikan lagi bagaimana hama boleh merebak namun saintis mengatakan ada sesetengah kes hama dipindahkan kepada bayi ketika ibu menyusukan anak.

Mungkin lepas tengok gambar-gambar hama ni akan buat kita lebih serius bab2 kebersihan tubuh badan.



kalau gambar atas ni lambat keluar atau tak bergerak  klik   sini..

sekian..

Comments

  1. aduuhh...dan dan rasa gatai habis muka!! geli!!

    ReplyDelete
  2. Menetap di no 5242:)))Info yang berguna. Terima kasih kerana sudi berkongsi. Teruskan dengan info-info yang menarik. Jemput terjah http://aisyahaqila.blogspot.com/2014/08/27-ogos-2014.html

    ReplyDelete
  3. aiyakkk...kenapa dia gerak2... *meremang bebulu kite

    ReplyDelete
  4. Jika jin yang berkongsi di tubuh manusia dapat diambil gambarnya entah bagaimana rupanya... dengan bertanduk lagi!!

    ReplyDelete
  5. baca ni terus garu-garu muka..haha

    ReplyDelete
  6. Salam K.Diana..
    euwwwww.. tp mmg itulah kebenarannya..huhuh...
    mmg tak dpt lari dr kena muka gatal

    ReplyDelete
  7. Euwwww~~~muka aku!! hahaha, bila kau cakap kau geli lepas tahu pasal benda ni, terus aku rasa mcm acuh tak acuh je bace entry kau ni, tgk sekali lalu je tak bace sgt pun, sbb nt aku pun rasa geli gak, haha

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …