Advertisement

BAHAYA PENGAMBILAN BUAH YANG MASAM KETIKA HAMIL

Assalamualaikum...



Ketika mengandung kebiasaan nya wanita akan
kerap makan buah yang masam.
perkara ini normal bagi mereka yang hamil
kerana buah yang masam boleh mengurangkan
rasa mual ketika mengandung.
Namun pengambilan buah yang masam
ini ada baik dan buruknya..

kebaikan:-
1-mencegah Diabetes kehamilan kerana dapat
mengawal kadar gula.

2-tekanan darah menjadi stabil kerana kandungan mineral nya.

3-mencegah sembelit



Namun pengambilan buah yang masam secara berlebihan akan memudaratkan kesihatan si ibu.

1-kandungan vit C yang tinggi boleh menyebabkan keguguran dan kelahiran pramatang

2-boleh menyebabkan dehidrasi pada si ibu.

3-boleh bertindak balas terhadap ubat yang di makan contohnya aspirin dan ibuprofen.


berhati-hati dalam mengambil setiap maknan terutamanya ketika sedang hamil.
setiap maknan boleh menjadi racun jika diambil secara berlebihan..

sekian..

Catat Komen

14 Ulasan

  1. eish!
    sedap glew buah mangga tu
    masam2 mnis...ermmm..yummy2 :)

    BalasPadam
  2. x mngandung atau mengandung..memng x suke mkn masam..

    BalasPadam
  3. Makan berpantang ni bukan je takat ibu mengandung je yang kena follow, si bapa yang tak mengandung pun kena follow juga. Makan apa-apa pun, bila secara berlebihan memang boleh mengundang penyakit.

    BalasPadam
  4. nak makan boleh..tapi berpada2...terliurnya tengok gamba pelam tu..haha..

    BalasPadam
  5. aiseyyy..bahaya jgk..
    peknen kali ni dh la xlalu makan..nk yg masam2 je..

    BalasPadam
  6. Bahaya jugak makan benda masam ye. Kena kawal jugak tu.

    BalasPadam
  7. tq for sharing..
    tp time pregnant lg ramai y suka mkn msam2 kan...

    BalasPadam
  8. buah mangga tu mmg superb...sedapnyaaaaa....

    ada jugak yang tak bagusnya kan...
    tq share info...

    BalasPadam
  9. lawan dengan kicap pon sedap tu...!

    BalasPadam
  10. Kat depan rumah ada pokok mangga...
    time dia lebat berbuah...tak teringin pun nak makan..bila tak musim...rasa teringin pulak nak makan mangga muda

    BalasPadam
  11. Salam, entry berinfo yg bagus...maybe ambil sikit2 je boleh lah kut...jangan banyak2, mmg bahaya..ish3

    BalasPadam
  12. Uish sdpnya yg muda tu! Haha

    Betul la kan, mkn tak ingat dunia mmg dtgkan mudarat. Byk benda lain blh ambik utk kurangkan mual . Takkan asik nk kunyah benda masam je . Mkn tu beringat bak kata org tua

    BalasPadam
  13. sedap pulak deno tengok mangga ni.. makan pulak ngan kicap, lenyek cili api

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)