Skip to main content

Posts

Showing posts from August, 2014

INI LAH HAMA YANG TERDAPAT DI WAJAH KITA

Assalamualaikum...

Tiba-tiba saja saya rasa muka saya jadi gatal lepas baca artikel yang saya jumpa di dailymail.com ni.Pernah tak kawan-kawan rasa muka macam ada benda bergerak-gerak .sebenarnya itu lah tanda ada Hama..Dia tinggal di  atas kepala kita.dia jadikan muka dan kepala kita sebagi rumahnya.


Makan minyak2 yang terdapat di kulit kepala kita dan dia hidup di bawah folikel rambut kita.2 jenis hama ini di kenali sebagai  folliculorum Demodex dan Demodex brevis .

Berkaki lapan dan sukar dilihat dengan mata kasar,namun saintis telah melakukan kajian dan 100% mereka yang di uji mempunyai hama di wajah mereka.
Dalam kajian tersebut  terdiri daripada 29 orang, 100 peratus daripada mereka yang melebihi usia 18 terdapat hama Demodex di wajah mereka.
Ujian ke atas lebih ramai orang juga mendapati 100 peratus jumlah yang sama.

Korang bayangkan kalau kita semua pi buat ujian tu agaknya ada tak hama tu kat muka kita...
belum dapat dipastikan lagi bagaimana hama boleh merebak namun saintis…

RM200 UNTUK 10 HELAI BAJU FESYEN KOREA - ESGESEE.COM

STICKY POST!! Scroll untuk entry terkini
Assalamualaikum...

Sebelum ni saya dah perkenalkan satu laman web pembekal baju-baju fesyen Korea yang meletop-letop cantiknya dengan harga yang super jimat.Pakaian nya murah dan cukup berkualiti kerana ianya dijamin oleh pihakEsgesee.comsendiri.

Bagi yang belum berkesempatan membacanya boleh klik sini dan sini.

Hari ni saya nak cuci-cuci mata dengan awak semua ..kita jamu mata kita dengan sedikit koleksi-koleksi yang terdapat di Esgesee.com .Mungkin lepas ni ada yang berminat nak mulakan perniagaan menjual baju-baju fesyen Korea ni.kalau berminat cepat-cepat la hubungi Esgesee.com sebab takut kalau lambat-lambat tingal sikit je .Nak berniaga macam mana  kalau baju tinggal sikit.kan??

Kalau pasal harga jangan bimbang sebab sekali lagi saya tekan kan ,diakui memang harga super jimat.!!tak padan dengan harganya..baju cantik,fesyen terkini ,jahitan kemas tapi harga nya murah.dengan RM200 kita boleh dapat 10 helai baju dan memulakan perniagaan.Bermi…

BIARLAH DIA SELESAIKAN SENDIRI.....

Assalamualaikum...



Ni sekadar nak pesan la..

Setakat benda kecik2 tak payah la
kita masuk campur.
Biarlah tuan punya benda tu yang selesaikan sendiri.
Tak payah kita nak berlagak hero kedepan menjadi pembela.

Tuan punya diri tu
pun tau macam mana nak selesaikan nya.
sebab benda tu kecikje..

Kalau kita yang tak de kena mengena ni
masuk campur
silap2 benda tu akan jadi besar.
dari sorang yang tahu terus
jadi ramai yang tau.

Kita ni memang suka menyibuk hal orang.
cer kalau hal kita yang orang dok cakap,,mula nak kata dan tuduh
orang suka jaga tepi kain kita.
padahal kalau ada cerita2 orang,
kita dulu yang sibuk nak ambik tahu
dan jadi no 1 yang nak jadi penasihat la..
nak jadi orang tengah la...

SIBUK!!!

sekian..

OLIVIA WILDE GUNA SUSU BADAN UNTUK ICE BUCKET CHALLENGE

Assalamualaikum....



Memang ramai yang dah buat Ice Bucket Challenge..
Kalau tengok kat Youtube dan Instagram tu
ada beratus Video Ice Bucket challenge.
Ada blogger yang ikut sama menyahut cabaran ni??

Untuk pengetahuan..
Ice Bucket Challenge ialah cabaran untuk seseorang menyiram dirinya
sendiri dengan menggunakan air ais
sebagai tanda keperihatinan untuk mengatasi
penyakit amyotrophic lateral sclerosis (ASL)



Ada juga yang buat Ice Bucket Challenge
dengan cara yang lain dari pada yang lain..
salah seorang nya ialah bintang Tron Legacy
yang baru sahaja menjadi ibu.

Dengan alasan dia tidak mempunyai air ,
Olicia Wilde menggunaka SI milik nya  nya sendiri
sebagai mengantikan air.

Menurut Olivia dia mengumpul susunya sepanjang malam
untuk menyahut cabaran ini.
Berdiri sambil berlatar belakangkan Bandar New York
Olivia  menyiram dirinya
dengan sebekas air bewarna putih dan menggigil kesejukan.



Tindakan Olivia menggunakan
SI nya untuk menggantikan air mengundang kritikan
dikalangan orang ra…

WANITA MENGAMUK KEKASIH HADIAHKAN BEG TANGAN TIRUAN

Assalamualaikum...

Kisah sedih seorang lelaki di China...
Dia dimalukan di khalayak ramai apa bila kekasih nya melemparkan beg tiruan yang
dihadiahkan kepada kekasih nya itu.




Awalnya lelaki tersebut yang tinggal di luar negara
menghadiahkan beg berjenama mewah
yang dibeli diluar negara kepada kekasihnya.


Kekasihnya tidak menyangka beg tersebut adalah barang tiruan
kerana ianya dibeli diluar negara.
tidak lama kemudian dia membawa beg tersebut
ke  tempat penilai barang-barang mewah.
Dia terkejut kerana menurut penilai tersebut beg nya adalah tiruan.
mungkin berasa sangat malu wanita tersebut
terus melempar beg yang dihadiahkan kearah lelaki tersebut..
kejadian tersebut  di rakam dan di muat naik ke laman sosial..


peringatan untuk lelaki2 tak payah la nak hadiahkan
barang mewah pada kekasih kalau tak mampu..
kalau palsu cakap je palsu.
tak payah la tipu2..
dalam kes ni tak tahu la siapa yang malukan siapa..
yang pasti dua2 dah rasa malu..
hhehheh...

Mujur kat malaysia tak de
penilai bar…

MEMANG SAYA MELEBIH-LEBIH.....

Assalamualaikum..

Dalam seminggu dua ni saya rasa macam tak banyak benda yang saya boleh kongsikan dengan pembaca-pembaca blog senyum-senyum ni.Tapi saya akan cuba lawat blog kawan2 selepas  anak-anak tidur.
Disebabkan apa yang terjadi pada Maisara di sekolah baru2 ni saya mahu emosinya di ubati.



Saya yakin semasa di sekolah pun dia tak boleh nak tumpukan perhatian sangat pada pelajaran.Sebab dia sekarang memang cakap tak mau pergi sekolah.Selain mengharapkan  bantuan dan kerjasama guru-guru di sekolah tu saya di rumah pun banyak mengajar dia supaya apa yang dia tak dapat tumpukan di sekolah ,semuanya tak tercicir.Saya nak dia suka pada sekolah semula.



Mesti ada yang berkata saya terlalu melebih-lebih tentang hal anak-anak.Jujurnya saya mengaku bila melibatkan anak-anak memang saya jadi melebih-lebih.Mereka adalah masa depan saya.saya tak boleh pandang ringan.

Kalau masa saya belum kahwin dulu saya tak kesah pun kalau ada orang pukul saya,bergaduh dengan saya.InsyaAllah..bila kita ber…

FELIXIA YEAP BERI AMARAN PADA AKHBAR HARIAN METRO

Assalamualaikum...


Kalau berita tentang model popular yang cantik dan terkenal,Felixia Yeap atau nama islamnya  Raisyah Rania , pasti akan mendapat perhatian ramai. Tak hairan la kalau ada pihak2 tertentu yang sengaja  Mengambil kesempatan dan mereka2 cerita untuk melariskan akhbar dan majalah ..

Semalam Felixia Yeap melahirkan rasa kecewa nya pada akhbar harian metro kerana Menyiarkan artikel yang berupa fitnah tentang dirinya..

Dia juga kecewa kerana dalam artikel berkenaan tertulis yang dia adalah bekas model sedangkan dia masih lagi Seorang model..
Sebelum ni pun memang ramai yang tak puas hati dengan akhbar harian metro ni Sebab terlalu banyak cerita2 yang  Hanya untuk melariskan akhbar saja. Banyak cerita2 panas saja..kan??
Katanya akhbar no 1.. Tapi kenapa la wartawan2 dan editornya  Macam tak beretika je. Sebelum tulis tu lebih baik la Siasat dulu.. Kalau kena saman cemana??kan?? Periuk nasik orang pun kena jaga jugak. Jangan fikir untung sendiri saja..
Sekian..

TIPS DAN CARA MEMBERSIHKAN GIGI BAYI

Assalamualaikum...




TIPS DAN CARA MEMBERSIHKAN GIGI BAYI
Apabila tumbuhnya gigi pertama si kecil,itu lah waktusepatutnya kita mula membersihkan gigi anak. Bukan saja gigi malah gusi dan lidah si kecil jugak perlu dibersihkan.

Gigi bayi perlu dibersihkan 2  kali sehari terutamanya selepas dia menyusu.

Sejak mikhail dah besar ni jangan harap la dia nak bagi kita gosok kan gigi dia.semuanya dia nak buat sendiri.Dulu saya yang gosok kan gigi dia.

Memang awal-awal tak berani nak buat sebab takut gusi dia berdarah atau terluka.Tapi semakin  lama, semakin  tahu macam mana nak gosok kan gigi dia dengan lebih mudah.

Bila dah besar ni pulak makin susah sebab dia nak buat sendiri.,Jenuh jugak la nak ajar dia gosok dengan betul. hari ni saya nak kongsi tips mudah cemana nak goosk gigi anak .




1-Gunakan kain kasa atau boleh gunakan kain lampin bayi.basahkan sedikit dengan air suam dan balut jari dengan kain tersebut.

Mula menggosok gigi dan sekitar dalam mulut bayi termasuk gusi dan lidah.
.lakukan …

MAISARA MALAS NAK PERGI SEKOLAH

Assalamualaikum..

Sambil2 makan nasik tengahari tadi..
Maisara mula bercerita...

"ibu..sekarang ni kami rasa malas dah nak pergi sekolah.."

Ibu: kenapa pulak??

"boleh kata setiap hari cikgu rotan tangan kami..
kawan2 saja je nak kenakan kami..
diaorang tulis nama kami kat atas kertas..
kami tak jalan2 pun..
kami duduk diam dan baca buku je...
Tapi diaorang nak kena kan kami,diaorang tulis nama kami atas kertas..
bila cikgu masuk terus rotan tangan kami
sebab nama kami ada dalam senarai tu..
Bila kena rotan kawan2 gelak la kat kami.."

***********

Alahai cikgu...



sekian...

RESEPI SPAGHETTI MUDAH DAN RINGKAS

Assalamualaikum...

Menu malam semalam ialah spaghetti
Macam2 cara masak spaghetti aku dah try.
Tapi Maisara ni ada je komplen nye..
Ada je tak kena.
Sampai la satu hari tu aku ubah resepi
spaghetti tu jadi ala2 melayu..
Makan la jugak sikit..

Sejak tu macam ni la aku masak spaghetti.
Nak resepi?ok..salin...salin!!



Hehe..ingat tak dulu masa kita kecik2 tak dak intenet
macam sekarang bila ada rancangan masak2,
Mak kita,akak kita,maklang kita..
Selalu cakap gini.."salin..salin.."
Sambil pegang pen dan buku kecik..
Kekonon nya nak buat la..
Tapi ,kertas resepi tu sampai warna coklat,
Tak jugak di buat nya apa yang dia sibuk salin tu..

Ok..jom tengok resepi nya..
Cakap banyak sangat macam Chef wan je..

Bahan-bahan

Sebungkus spaghetti
4 sudu minyak zaitun
1 biji Bawang holland-di cincang
3 ulas Bawang putih-dicincang
Daun ketumbar-di hiris halus.
Cili padi-potong halus2
Serbuk lada hitam-hujung2 suduje
Daging-suka hati nak banyak mana.potong nipis2 je..
Udang kering-ditumbuk halus

KELUAR DAH OSTAD DAN OSTAZAH FACEBOOK....

Assalamualaikum..
Hukum berkabung



Maka berkeliaran la para ostad dan ostazah
untuk mentarbiah mereka2 yang sibuk nak berkabung
Untuk mereka2 yang terkorban dalam
tragedi mh17.
Bilamana keluar la isu berkabung itu
Maka mereka pun tanpa berfikir panjang terus
Menjatuhkan hukum berkabung adalah " haram.."


Berkabung sekadar untuk menghormati mereka2
Yang terkorban,apa lah salah nya..
Bukan nya kita berkabung sambil meratap menangis
Sambil tepuk2 lantai..
Bukan kita berkabung sambil nyalakan lilin,
tulis ucapan atas kad,dan berdoa depan lilin tu.

Selagi tak melibatkan apa2 ritual
tak kan jatuh haram la.
cuma untuk sehari ini sahaja,
Sekadar untuk mengenang dan menghormati.
Bagi orang islam hari ini banyak kan sedekah Al-fatihah dan mengingati mati.

Pada mereka yang mempertikaikan..
"Kenapa perlu di beri penghormatan sampai
ada perbarisan tentera bagai..."

Saya ingin menjawab...
"Itu rezeki mereka.."

Sekian..

5 PERKARA YANG HANYA MAMPU DIPENDAM OLEH SEORANG GURU TADIKA

Assalamualaikum...




Menggalas tugas sebagai seorang guru bukan lah satu tugas yang mudah.Bukan sekadar nak mendidik anak murid tapi perasaan ibu bapa murid juga perlu diambil kisah.Lagi2 jika dia seorang guru tadika atau prasekolah .tahu tak,ada sesetengah perkara yang guru2 di tadika dan Pra ni tak boleh nak luahkan pada ibu bapa.ianya macam satu rahsia untuk mereka simpan jauh di lubuk hati mereka.mungkin kerana polisi  atau lebih kepada menjaga perasaan ibu bapa.

1-Ajar anak anda untuk bersihkan diri
membersihkan diri terutamanya selepas makan,selepas buang air besar atau kecil adalah satu kemahiran.Bila kita sebut kemahiran maknanya benda ni perlu di ajar.ibu bapa tak boleh nak letak kan tugas ni sepenuhnya pada guru.sepatutnya ianya bermula dari rumah.memang guru tak kan persoalkan benda ni pada kita.Bila anak kita buang air besar atau kecil nak tak nak dia kena cuci.dan kita pun berterima kash jugak. Tapi patut kah benda ni sepenuhnya diajar oleh guru dia.tapi kita ibu bapa kat r…

MEMEY SUHAIZA HAMIL 6 MINGGU

Assalamualaikum..
Tahniah Memey suhaiza. kabarnya dia sedang mengadung ..baru 6 minggu.. patut la makin berseri2 je wajah nya..



"Doktor ckp sy mengandung 6 minggu 😍 Rezeki tak ternilai dr Allah , Hadiah utk suami tercinta , Adik utk #awishz , Cucu baru utk mak& abah + mak n ayah mertua sy❤️ syukur ya Allah.... @normanhakim_786#khalifahAllah#mdh "- Memey suhaiza


mungkin penangan Epyra.. tahniah untuk Memey dan Norman Hakim..
sekian..


GAMBAR PETANG INI..

Assalamualaikum...


Gaya nya tetap macam tu je.. Tak tau la dia ikut siapa entah  bergambar macam tu..

Sekarang ni kakak pun ikut dah gaya tu.. Paling kelakar ayah nya pun buat gaya tu bila ibu nak ambik gambar.

Ibu je yang belum tersampuk lagi nak buat gaya ni..
Hahahh..
Sekian..

KENAPA BAYI DAN KANAK-KANAK TAK BOLEH MINUM KOPI

Assalamualaikum...

Satu perangai anak aku(mikhail) dia pantang tengok orang minum apa2 air je.
tengok je mesti nak mintak.kalau aku dengan ayah dia minum kopi
memang berguling2 dia nak jugak.memang tak dapat la..aku takut nanti gigi dia kuning..
sudah nya kalau buat kopi kena sorok.sekarang jarang buat kopi sebab dia la..
tak kuasa nak layan amukan dia tu..
Rupanya bahaya kopi ni pada kanak-kanak dan bayi
bukan saja boleh menyebabkan gigi nya kuning dan rosak..tapi ada sebab lain..




1-Kafein
Sebab kafein ni la jugak orang2 dewasa ketagih pada kopi kerana ianya boleh menyegarkan badan.tapi pada bayi dan kanak-kanak ianya boleh menyebabkan mood anak berubah,sakit perut,pening kepala dan menyebabkan tidurnya terganggu.

2-Tiada kalori
Sebab ni jugak la aku minum kopi.rasa lengkap sarapan bila ada kopi.tak payah makan banyak2,cuma minum kopi je.bayangkan kalau anak2 kecil yang minum,dah tentu dia tak mahu lagi makan makanan lain dan mungkin susu ibu juga dia dah tak mau.

3-hilangnya zat bes…

RESEPI KETAM MASAK LEMAK CILI PADI MUDAH DAN SEDAP

Assalamualaikum...





Ketam masak lemak cili padi ni
Ni salah satu makanan kegemaran anak2.
anak2 aku memang suka makan pedas.
tapi tidak la sampai pedas yang melampau2 tu..
makna nya yang rasa setakat hangat2 lidah tu
diaorang ok je...
kalau dalam seminggu tu menu ni kena ada lah sekali dua.
kalau lama tak buat ketam masak lemak cili padi ni,
mesti si kakak tu tanya.."hari ni ibu masak ketam kuning tak.."

Alang2 dah buat kita kongsi lah resepi nya kat sini.
bahan2 nya pun mudah2 saja.
tak payah la sampai nak kena gali kunyit,
perah santan bagai..tak payah.
semuanya mudah saja di www.dianarashid.com..hahahahh


moh le kita tengok bahan2 dan cara memasaknya..

3atau 4 ekor ketam
1 cawan  santan pekat (guna santan kotak je)
1 batang serai
1 keping asam gelugoq(asam keping la..:p)
sehelai daun kunyit
3 cawan air

*5 biji bawang merah
*5 ulas bawang putih
1 inci lengkuas dan 1 inci halia(saya tak bubuh pun tapi mak saya bubuh)
*1 sudu serbuk kunyit
*5 atau 6 biji cili padi(nak pedas ta…

NAZIM OTHMAN MINTA PEMINAT TENTUKAN WATAK LAKONANNYA.

Assalamualaikum...

Pernah baca tak novel bertajuk "suamiku encik sotong" ? Tak lama lagi novel ni bakal di karyakan dalam bentuk drama.dan pelakon utamanya ialah Nazim Othman. Mesti ramai yang tak sabar2 nak tunggu  Drama ni keluar..

Sempat jugak pelakon ini meminta peminat2 nya di IG menentukan watak yang mana bakal di lakon kan nanti memandangkan dia menerima tawaran untuk drama bersiri yang lain.. Wah..bagus nya Nazim Othman ni.tak lupa untuk dapatkan pandangan peminat2 nya.




Best tak novel ni?? Ada yang dah baca ke??
Sekian...

HUNNY_GORGEOUS PELENGKAP GAYA WANITA MODEN

Assalamualaikum...

Meh nak kenalkan satu lagi onlineshop yang boleh di percayai.
Hunnygorgeous.com menjual pelbagai
barangan kecantikan wanita sepeti baju,jeans dan perbagai
alat solek yang  dengan harga yang murah.


Tunjuk gambar sikit..nanti ada yang pulak yang tanya..."yang mana satu ye.." heheheh

tu Instagram dia,facebook dia ,email,wassapp semua la kot2 nak tanya dia apa2..kan??

ni kami punya...baru sampai sat tadi..lawa dak?? nak tau lawa ka dak bergantung la pada siapa yang pakai..kan??hahahah.. jadi kena tayang sikit la bibir kami yang bak delima masak ranum..muahahah.. (tragis punya ayat..)

puas hati??tak puas ??ok la..tau la ampa nak tengok jugak muka kami..kan?? sehari tak tengok muka kami mau  ada yang tak tidoq malam..ekekek..

Biasa la..kami kan ratu edit..hhahha,. jangan lupa follow IG hunny Gorgeous ye..
sekian...



CARA-CARA UNTUK NAMPAK CANTIK MACAM EMMA MAEMBONG

Assalamualaikum..
Sekarang ni mudah sangat kalau nak jadi cantik. dah ramai yang berkongsi cara2 nak jadi cantik.. kalau tengok kat You tube tu berapa banyak tutorial make up yang kita boleh ikut.. nak buat dengan tak nak buat je..
Ni ada satu cara mudah untuk nampak cantik macam Emma Maembong. selamat mencuba...



heheheh..

NORA DANISH-JANGAN NAK PUSING CERITA

Assalamualaikum...



Nora Danish hari ni meluahkan rasa tidak puas hati pada pengurusan lift sebuah hotel 5 bintang ketika mengunjungi Lego Land  baru2 ini.Namun luahan perasaan nya disalah ertikan apabila ada segelintir antara mereka yang berasal dari Johor Bahru meluahkan rasa kesal dengan luahan tersebut yang dianggap memalukan warga Johor..




Nora Danish menyangkal dakwaan tersebut  dan menjelaskan post tersebut berkenaan dengan Lego Hotel dan tiada kaitan dengan Lego Land atau orang-orang Johor Bahru.
Nora Danish juga meminta supaya kenyataan nya tidak diputar belit.

Sekian..