Thursday, 24 July 2014

BAJU MELAYU ZIZAN RAZAK YANG BIKIN PANAS

Assalamualaikum...


Ramai pulak yang mengadu tak puashati dengan Jakel.
baca tak kat facebook??
Katanya kualiti kain tak setanding dengan harganya.
Jahitan nya pun tak kemas..
Masa beli tak boleh buka kotak
Dah sampai rumah buka kotak,
Terus kena darah tinghi.hahaha

Aku dengan suami memang tak pernah membeli kat Jakel
Walaupun tengok ramak jugak kawan2 yang
Cerita diaorang membeli baju raya kat sana
Tapi aku dengan suami
Lebih suka beli kat kedai biasa je.
Kalau baju melayu pi ja kat pekan Rabu
Alor setaq tu..belambak tukang jahit kat situ.
Murah pun ye.kualiti kain
Jangan cakap la..
Memang terbaik.nak beli yang dah siap pun ada.
Tempat lain pun banyak jual baju melayu.


Aku heran jugak dengan orang yang sanggup
Beli baju melayu yang harga 150-200 ni.
Tak rasa mahal ke?
Mungkin sebeum ni dia tak tahu harga
Baju melayu.jarang beli kot.
Beli mahal2 pun bukan pakai selalu.
Hari raya pertama tu je kot pakai.

Pakai solat jumaat??
Takkan tiap2 minggu baju tu?
Tambah sekarang ni ramai yang
Pi solat jumaat pakai seluar dan baju kerja je.hehhe..
Mana dan nak balik tukaq baju.

Pilihan kat tangan masing2.
Masa beli tu kalau staf kedai tu,
Tak bagi buka kotak ka,
Tak bagi try ka,
Tak payah la beli.
Mesti ada yang tak kena kalau dia macam2 sangat.
Mana ada orang jual baju tak boleh try
sebelum beli...kan??
Beli kain kapan pun
Kita nak kena belek kain dia,
Nak kena cek kot2 ada kotor ka,
Ni kan pula baju raya.

Tok sah dok pikir positif sangtla.
bila dah kena tipu mula meroyan tak tentu hala.

Sekian..

Tuesday, 22 July 2014

SAMPAI SEKARANG TAK DAPAT LAGI HADIAH DARI TOTAL IMAGE NI..


Assalamualaikum...

Ini lah satu2 nya hadiah yang sampai sekarang belum dapat lagi..sedih la jugak..tak tahu la apa pasal tak sampai2 lagi...sebab hadiah tu sepatutnya dihantar oleh pihak TOTAL IMAGE la..Tapi macam mungkir janji je..

Aku pun email la pihak total image..jawapan nya agak mengejutkan..tapi diorang dah janji nak pos hadiah tu walaupun diorang sendiri taktahu siapa yang menang sebab belum disahkan oleh tuan blog sendiri.

Agaknya Nanie lupa kot.hehe...

Sekian...

Monday, 21 July 2014

KENAPA BERIYA -IYA SANGAT NAK RAYA NI?

Assalamualaikum..

Setakat ni aku dah buat 4 jenis kuih raya.
Tahun ni memang tak de beli kuih raya.
Semuanya buat sendiri.
Resepi semuanya google je.hehhe..
Terima kasih la kat blog2 yang berkongsi resepi
Biskut raya tu..

Ada yang pelik sebab aku beriya2 buat kuih raya.
Padahal aku dengan suami bukan makan
Pun kuih raya nih..
Tahun2 lepas kami beli je untuk tetamu2.
Tu pun tak banyak.
Balik kampung mak mertua bagi lagi kuih raya.
Jadi buat apa sibuk2 nak buat sendiri..kan??



Tapi tahun ni buat la sebab Maisara dah besar.
Dah pandai nak rasa seronok nya raya.
Masa kita kecik2 dulu
Saat paling best adalah bila
Tengok mak2 kita buat kuih raya..kan?
Sambil buat,sambil dengar lagu raya kat radio.
Mak buat kuih raya,
Kita main bunga api kat luar.

Jadi aku nak Maisara pun rasa seronok macam tu jugak.
Penat main bunga api,
Masuk dapur tengok ibu buat kuih raya.
Buat dia rasa tak sabar nak raya..
Tambah pulak bila sambil buat
kuih aku akan cerita kat dia
seronok nya raya zaman aku kecil2 dulu.
Sebab mak2 saudara dan sepupu semua balik.
Pagi raya semua pakai baju cantik2.
Bangun awal..jam 6 pagi dah bangun
Belum mandi dah peluk baju raya.



Tau2 je la budak2 sekarang
Dah hilang semangt nak raya tu.
Yang depa tau nak duit raya je.
Semangt nak jumpa saudara mara dengan kawan2
kat kampung dah tak de..
Tak kisah jumpa ke tak.
Mereka tak paham raya ni sebenarnya untuk apa.
Mereka tak sedar raya ni
Hari paling meriah untuk orang islam..
Dan kita perlu merayakan nya.

Sebab tu la walaupun dah tua ni,
Aku dengan suami tetap tunjuk kan
betapa tak sabarnya kami nak raya
Sebab nak dia rasa macam tu jugak.
Walaupun dalam hati memang rasa
Biasa2 je tapi kami tak de la luahkan depan dia



Kami suruh dia beli kad raya dan bagi pada kawan2.
Macam yang kami buat masa kecil2 dulu.
Kami belikan bunga api..
Kami tetap test baju raya
lepas balik dari shopping.
Kami ajak dia buat persiapan raya bersama.
Isi duit dalam sampul,
Gantung kad raya.
Padahal kami dah tentu raya kat kampung
Hehehe

Kami buat semua ni
Supaya bila dia besar nanti
Dia akan ada kenangan yang sama macam kami.


Sekian...

Saturday, 19 July 2014

BILA MAISARA PUASA

Assalamualaikum.

Aku memang tak sangka yang Maisara boleh berpuasa.
Tahun lepas2 dia puasa pun setengah hari je.
Kadang2 tak sampai setengah hari.
Tapi tahun ni balik sekolah panas2 pun
Dia tetap terus puasa.

Aku tak pernah janjikan apa2 ganjaran untuk
Dia kalau dia puasa penuh.
Yang aku selalu cerita cuma pasal syurga dan neraka.
Agaknya gerun dia dengar
Apa balasan nya bila
Kita tak sembahyang dan berpuasa.

Ada orang kata budak2 umur 6,7 tahun ni
Tak puasa pun tak pe,
Yang penting solat tak tinggal.
Tapi bagi aku solat ke,puasa ke,
Dua2 penting..
2 dua kena buat kalau dah namanya wajib.

Satu yang aku perasan Maisara ni ada belagak sikit.
Biasa lah..budak2 kan..
Bila kawan tak puasa,dia pulak puasa,
dia rasa dia lebih hebat la dari orang lain.
Tu jugak satu sebab kenapa Maisara puasa setiap hari.
Kawan2 dia kat sekolah
Ada yang tak puasa..
Ada yang puasa sekerat hari.
Jadi bila balik
Sekolah je mula la cerita orang tu puasa..
orang ni tak puasa..riak la tu.hahahha

Aku dengan ayah dia pun ada la sesekali pesan..
tak puasa tak boleh raya..
sebab raya ni cuma untuk
orang yang berjaya berpuasa je.
yang tak berjaya tak de apa2 nak diraikan..
sebab tu jugak la kot dia puasa..
takut tak boleh raya..heheh

*sehingga hari ini sehari pun tak terlepas Maisara berbuka
Puasa dengan sebungkus laksa dan sebotol yakult.
Heheheh..pelik kan??tak jemu pulak tu...

sekian..

GAMBAR NORA DANISH DAN NEDIM EDAR MAKANAN PADA GELANDANGAN SEKITAR KUALA LUMPUR

Assalamualaikum..

Baru2 ni Nora Danish bersama dengan  Dimorian Crew yang lain  bersama2 mengedarkan makanan untuk para gelandangan sekitar Kuala Lumpur .
Bagi yang tak tahu Dimorian ni kalau tak salah aku
satu club yang di asaskan oleh Nedim sendiri
Dan dianggotai oleh rakan2 mereka..
Memang banyak aktiviti diaorang ni walaupun ada yang kata diaorang lebih banyak melepak je.hahaha...
Jom tengok gambar2 mereka..











Baguskan ada club yang macam ni..
Ada yang kata Nora Danish dengan Nedim ni asyik berkepit je..
Ha..sebenarnya depa kerap bertemu 
Tapi beramai2 macam ni la..
Bukan la berkepit berdua je..
Daripada siang malam dok jumpa semata2 nak berjiwang baik la berjumpa untuk buat aktiviti berfaedah macam ni..kan??
Eceh...bajet macam aku kenal je Nora Danish ni..hahahha

Sekian..

ZAREMA ZAINAL KINI BERHIJAB


Assalamualaikum...

Sejak balik dari menunaikan umrah beberapa minggu lepas,
Isteri pemain bolasepak sensasi dan penuh kontriversi ni 
Dah pun mengenakan hijab..
Mengejutkan sebab wajah dia nampak
Seiras dengan pelakon Memey Suhaiza..kan??

Zarema Zainal ni bukan nya artis..
Tapi sebab dia isteri kepada 
Pemain  bolasepak ni ,maka keraplah dia jadi tumpuan..




Beberapa minggu lepas Zarema dan Aidil
Pergi menunaikan umrah bersama keluarga mereka.
Sejurus selepas pulang dari mekah,
Zarema lebih selesa mengenakan hijab..
Bagus lah kan??



Dah namanya isteri kenalah ambik berat pasal aurat nih..
Kesian kat suami dok tanggung dosa kita je.
Kata sayang suami tapi
Dok biar je kepala togel
bagi orang tengok..



tutup aurat ni wajib..
Sama macam solat..
Kau ikhlas ke,hipokrit ke,
Berpura2 ke,terpaksa ke,kau tetap kena tutup..


Diharapkan Zarema terus kekal mengenakan hijab 
Sampai bila2.bila tutup aurat ni
Orang lebih menghormati kita.
Kurang la sikit cerita2 tak baik pasal kita..kan??
Kita nak buat benda tak senonoh pun tak berani 
Sebab imej islam tu kita bawak kemana2..

Jadi pada adik kakak yanG belum 
Menutup aurat,
Jom kita berubah kearah yang lebih baik..
Jangan banyak alasan..:p

Sekian..


Tuesday, 15 July 2014

ADA BATAS NYA ANTARA AKU DAN DUIT SUAMI KU.

Assalamualaikum..




Aku ada satu perangai iaitu tak suka minta duit suami.
Sejak awal kawen memang dah macam tu.
setiap bulan suami bagi duit,
itu lah yang aku guna dan tak kan sesekali berbunyi 'TAK CUKUP"
atau pun "nak duit"..
sebenarnya bukan malu atau baik hati
tapi lebih kepada berlagak.hahah...

Berlagak yang membawa maksud
"kita tak harap duit abang la.."ekekek
tapi bila dia bagi tak kan menolak..
pernah la menolak sekali dua.
sebab duit dalam tangan masih ada.

Disebab kan tu aku tak suka orang
suruh aku mintak duit kat laki aku.
kadang2 ada jugak manusia jenis tak paham.
Dia tau aku tak kerja,tau bukan nya aku banyak sangt duit nak berbelanja,
tapi jenis yang tak paham bahasa tu memang ada.

Contohnya gini la..
kau plan nak beli satu benda..
lepas tu ajak kongsi duit.
dan kau cakap kat aku..
"Diana,nanti minta duit kat Lan ye..
nak beli itu ini itu ini..bla..bla.bla.."

pelik sangat tu aku rasa..
kau yang plan lepas tu nak suruh aku mintak duit kat
laki aku untuk merialisasikan rancangan kau.
Tak pulak kau nak hadap laki aku dan mintak sendiri kat dia..ye?

Aku rasa bukan aku sorang je macam ni..
rata2 isteri memang tak suka kalau berlaku macam ni..kan?
suka2 nak suruh kita mintak duit kat suami kita.
Lebih mudah kot kalau dia sendiri yang mintak.

Macam kawan kita jual barang la..
kita kata tak de duit la nak beli..
dia jawab..: ala..suami kau kan ada



mungkin dia rasa bila dah namanya suami isteri,
suami mesti tak kisah kalau isteri yang minta .
tapi bagi si isteri dia nak fikir jugak tentang
batas dan nilai hubungan suami isteri tu.
bukan suka2 je dia nak mintak duit pada suami dia.
dia pun nak jugak jaga reputasi dia depan suami.
Risau jugak kalau suami fikir "dia ni asyik minta duit je.."
walaupun suami tak de fikir gitu
baik kita sendiri beringat sebelum benda tu berlaku..kan??

panjang aku tulis ni..
harap korang paham apa aku nak sampaikan ni..
kesimpulan nya..
"jangan suruh aku mintak duit dekat suami..
memang tak la..tambah2 sekarang aku ada pendapatan sendiri.."
heheh..dan lagi satu..kalau kau plan apa2 guna duit sendiri.
jangan kedekut contohnya kau nak makan sedap2..
lepas tu paksa orang kumpul duit ramai2 untuk
isi tembolok kau.sedangkan orang lain tak mau pun makan benda tu..

sekian..

Monday, 14 July 2014

BUAT KUIH RAYA

Assalamualaikum..

lama sangt tak update blog nih..
mengalahkan orang mengandung pulak..
bukan malas nak update tapi
sibuk sikit la..
sedih betul tengok page view sekarang..
sehari lebih kurang 1800-1900 je..
nak masuk ke 2000 tu susah sangt..





Minggu ni nak buat kuih raya untuk diri sendiri pulak.
lepas sibuk buat untuk orang,
baru  nak google2 resepi kuih raya
yang best2.

korang nak bust biskut apa?
aku nak buat yang senang2 je..
senang tapi cantik..

Tapi biasanya yang senang ni tak sedap kan??
hahahh...
untung la sapa yang buat blog masakan tu..
yang ada banyak kongsi2 entry biskut raya,
bulan ni memang naik la pageview depa..


aku pun nanti nak kongsi la
resepi biskut raya yang aku buat..
mana tau kot2 tahun depan ramai yang google
sebab nak cari resepi..

jom2 sambung menggoogle..


sekian..

Saturday, 12 July 2014

DURIAN BATU KURAU

Assalamualaikum...

Baru2 ni kami ke Kampung Sempeneh,Batu Kurau..
Kat sana kan tengah hujan durian.hehe,..
Memang banyak la durian.
Kalau lalu je depan rumah depa mesti ada longgokan durian..

Tujuan kami pi sana pun nak ambik durian la.
Tak de ambik gambar pun sebab tak sempat.
Sibuk kawal anak,kawal durian..
Ekeke..tapi ni aku ambik gambar dari rakan fb..



Durian yang aku ambik ni
Sebenarnya durian abang ipar aku..
Dia ada dusun durian.
Selama ni diaorang jual durian tu tapi
Sejak akhir2 ni diorang  bagi  je kat siapa2 yang nak
Disebabkan harganya jatuh.
Sekilo cuma 40 sen.
Berapa banyak la penjual2 tepi jalan tu untung..kan??
Jadi dia pikir baik sedekah je.

Aku datang ambik je la.
Tapi yang naik ke bukit sana ngutip semua
durian2 luruh ni Cuma abang ipar aku dan ank sedara dia.
Katanya orang yang tak biasa bahaya naik atas tu.
Sebab bukit nya curam.
Takut jadi apa2..

Anak tuan punya durian..tangan asyik kat belakang je.
Berjalan macam taukey durian dah.heheh..


Bawak balik penuh honet keta.
Sampai 2 terus sedekah kat kawan2..
Kat jiran tetangga..
Tuan punya durian yang suruh sedekahkan..
Punya la letih badan macam kami pulak
Yang naik bukit ngutip durian2 tu..
Hehehe..



Makanya..bila ada durian..
Ada la tempoyaknye..
Tempoyak untuk diri sendiri je.
Belum bagi kat sapa2 lagi..
Maklum la..orang penang bukan
makan tempoyak pun..
Tak tau nak bagi kat sapa banyak2 ni..hehe
Ada ka yang dok dekat2 ni nak tempoyak?

Sekian...




Friday, 11 July 2014

YANA SAMSUDIN BENGANG DAGUNYA DI KRITIK

Assalamualaikum...

Cantik Yana Samsudin ni..
2 minggu lepas ada yang kata dia bedah hidung..
kata nye hidung dia dah tinggi mancung ..
tak sama macam dulu...




lepas tu sekarang ni katanya dagu Yana pulak
yang panjang..
macam di buat je...


Jaga-jaga ..kena saman nanti baru tau..
yang peliknya hari2 si Yana ni muat naik gambar dia kat IG..
tak pernah pulak ada gambar dia yang berbalut kat hidung dan dagu..
tambah pulak hari2 dia kesana sini..
tak kan la pembedahan boleh sembuh dalam sehari dua.


ish2...kome ni..
cuba la jangan bersangka buruk.
dulu hidung Ziana zain pun kemek..
sekarang mancung je..
Sebab dulu mana ada teknik makeup yang mancung2 kan hidung dan kecik2 kan pipi ni..
kalau bubuh bedak tu ,rata je..

Seingat aku dulu Yana ni muka dia bulat...
tak pelik la kalau dagu dia tak panjang..
sekarang ni dia dah kurus,muka pun dah kecik..
panjang la dagu tu.
apa yang pelik nye..

Wajah kita ni boleh berubah mengikut usia..
dan kadang2 boleh diubah melalui solekan..
tak semestinya pembedahan saja
satu2 nya jalan untuk merubah wajah kita..

aih..korang ni..kang aku tayang gambar dagu panjang aku
time kurus 5 tahun lepas kang..... 
hehhe...

sekian...

BEKAS PEKERJA LARIKAN WANG .SCHA DAN AWAL BUAT LAPORAN POLIS

Assalamualaikum..

Kelmarin Awal dan Scha ada memuat naik satu gambar pasangan suami isteri yang dikatakan telah menipu wang pasangan pelakon dan pengacara popular ini.wanita yang dikenali sebagai  Sabrina dikatakan bekerja di butik Schapoholic milik Scha sebelum ini.






Menurut Awal tindakan nya menyebarkan gambar wanita ini bukan lah untuk mengaibkan wanita tersebut tapi hanya untuk mendapatkan kembali wang mereka selepas wanita tersebut gagal dihubungi..Kes tersebut telah pun diserahkan kepada pihak polis.



Awal juga meminta orang ramai berhati2 dengan wanita tersebut kerana dia dikatakan mempunyai masalah kewangan dengan ramai orang.

Makin ramai manusia yang mencari wang dengan jalan mudah.sebelum ni ada jugak kecoh pasal wanita yang menipu duit orang ramai dengan menawarkan kerja sebagai pengurus email.kejap2 dia jadi model,kejap2 jadi blogger.kadang2 dia jadi guru tuisyen.ada masanya dia kat Brazil,kadang2 dia kat Terengganu..heheh..apa pun hati2 lah ye.manusia ni tak boleh dinilai dari luaran je..jadi,sentiasalah berwaspada..

Sekian..

Thursday, 10 July 2014

50 TAHUN DIIKAT GAJAH INI MENANGIS KETIKA DILEPASKAN

Assalamualaikum..

Dulu ada kerani kat tempat kerja lama aku pernah kata gajah lah haiwan paling mudah menunjuk kan emosi dia.kalau dia gembira atau sedih kita boleh nampak jelas berbanding haiwan lain.



Ada cerita tentang seekor gajah gajah bernama Raju di India. Gajah malang ini ditangkap ketika dia masih kecil.kemudian dia diikat dengan rantai berduri. Raju juga tidak diberi makan. kalau lapar dia akan makan sampah2 yang ada dekat dengan nya.kadang2 dia akan makan apa yang diberi oleh pejalan2 kaki yang lalu menghampirinya.paling menyedihkan keadaan ini berterusan selama 50 tahun.


Selepas sekian lama penderitaan Raju mendapat perhatian ahli kelab pencinta haiwan dan rantai besar di kakinya berjaya dibuka. hampir satu jam masa diambil untuk membuka rantai tersebut.



Apa yang mengejut kan sebaik rantainya dibuka air mata Raju  mengalir dari matanya. Semua yang membantu turut berasa sebak dan percaya Raju menangis kerana berakhirnya penderitaan yang ditanggung sejak 50 tahun lalu.

walaupun usaha menyelamatkan raju mendapat tentangan dari pemiliknya namun mereka tetap bertegas untuk membebaskan Raju.Raju sekarang ditempatkan di sebuah tempat kurungan dan akan dilepaskan dalam masa terdekat.

BAJU RAYA MAISARA

Assalamualaikum....

Malam tadi lepas terawih suami ajak pi perda..
tengok2 baju raya..
tapi satu pun tak berkenan..
Maisara je yang berkenan itu ini..
Beli la sehelai baju kurung yang dia suka,
lepas tu nak kasut nak tudung..
dapat semua terus ajak balik..
lepas tu dalam kereta menyanyi2 senang hati
sebab baju raya dah beli..
sampai rumah dah jam 12.
terus tidur..



Ibu: nak tidur dah?

maisara: kami sekolah esok..tak sabar nak pergi sekolah..

Ibu: ada apa esok??

Maisara: tak de apa..kami cuma nak cerita kat cikgu kami dah beli baju raya.

Tu dia..
menunjuk tak habis2..

Suami aku kata..
dia dulu masa kecik macam tu la..
dapat baju raya rasa senang hati,bukan main seronok lagi..
sampai mimpi2 pakai baju raya..
3 kali mimpi..ehehe..

Aku dulu tak de la sampai mimpi2..
cuma hari2 la buka almari tengok baju raya..
test kasut..hehe..
Dah tua2 ni nak dekat raya nanti la baru beli baju..
kalau tak de pakai je baju lama..
(tapi muat ke ..??heheheh)

sekian...




YA ALLAH.. KAU PERKENANKAN LAH DOA KAMI

Bismillah... 
Allahumma bi haq qi,
Wahai Tuhan kami, Berilah kemenangan kepada Islam dan Muslimin,
Ya Tuhan kami, Berilah kemenangan kepada Muslimin di semua tempat,
Ya Tuhan kami, Berilah kemenangan kepada orang Islam di Palestin (3x),
Ya Tuhan kami, Hancurkanlah Kuffar, Yahudi, Nasrani dan Musyrikin,


Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah, Ya Tuhan kami,
Kalahkan mereka, Dan menangkan kami ke atas mereka.
YA ALLAH KAU SELAMATKAN LAH PALESTIN
YA ALLAH KAU SELAMATKAN LAH RAKYAT PALESTIN DARI TERUS MENJADI MANGSA KEKEJAMAN TENTERA REJIM ZIONIS ISRAEL LAKNAT


YA ALLAH KAU SELAMATKANLAH MASJID AL-AQSA DARI TERUS MENJADI SASARAN PIHAK YAHUDI LAKNAT
YA ALLAH KAU TAMBAHKAN LAH KEKUATAN KEPADA PEJUANG PALESTIN


YA ALLAH KAU LINDUNGILAH KANAK2 KECIL YANG TIDAK BERDOSA
YA ALLAH KAU LINDUNGILAH KAUM WANITA PALESTIN DARI TERUS MENJADI MANGSA PEMBUNUHAN TENTERA REJIM ZIONIS LAKNAT
YA ALLAH KAU TURUNKAN LAN MALAPETAKA KEPADA TENTERA REJIM YAHUDI LAKNAT


YA ALLAH KAU TURUNKAN LAH MALAPETAKA KEPADA ISRAEL,AMERIKA SERTA SEMUA NEGARA YANG BERSEKONGKOL DENGAN REJIM YAHUDI DALAM PEMUSNAHAN NEGARA ISLAM PALESTIN


ALLAH HU YA ALLAH
KAU HANCURKAN LAH SEMUA TENTERA REJIM YAHUDI YANG BERADA DIDALAM NEGARA PALESTIN,AL-AQSA




YA ALLAH KAU TURUNKAN LAH BALA KEPADA ISRAEL,AMERIKA SERTA SEMUA NEGARA YANG BERSEKONGKOL MEMBUNUH RAKYAT PALESTIN YANG TIDAK BERDOSA

YA ALLAH..
KAU PERKENANKAN LAH DOA KAMI
KAU MAKBULKAN LAH DOA-DOA KAUM MUSLIMIN DAN MUSLIMAT
AAAMIIN... AAAMIIN... AAAMIIN... YA ARHAMARRAHIMIIN...



link