Skip to main content

TISU HATI LEMBU MERAWAT BAYI JANTUNG BERLUBANG

Assalamulaikum...

Seorang  bayi lelaki,Ruben Weber -Jackson , dari Beverley , Yorkshire  dilahirkan dengan dua lubang dijantung yang boleh mengancam nyawa 

Namun dengan  menggunakan tisu dari hati lembu dia boleh bernafas seperti biasa
dan baru sahaja menyambut ulang tahun kelahiran yang pertama.


Ketika Ruben dilahirkan tahun lepas , ibu bapa nya fikir dia adalah  bayi yang dilahirkan sihat sempurna.
Ibunya Petra , 29, berkata: "segala-galanya kelihatan sempurna, Tetapi, terdapat beberapa tanda-tanda kecil , dan saya tidak menganggap ianya masalah yang serius.
' Saya masih ingat dia seorang bayi yang mudah tidur ,tidur dengan lama dan sangat tenang. Dia juga mempunyai mata yang bengkak dan ada satu gambar yang kami ambil di mana bibirnya kelihatan sedikit ungu. "
Selepas dua minggu  baru dia sedar pernafasan anakNya yang tidak stabil dan keadaan tersebut menjadi semakin teruk. .


Imbasan hospital menunjukkan Ruben mempunyai dua lubang di jantung .



 semasa pembedahan kedua doktor menggunakan tisu daripada hati lembu , yang telah menyelamatkan nyawanya.
Prosedur yang dikenali sebagai tampalan perikardium lembu, telah menyelamatkan kehidupan Ruben dan membenarkan beliau untuk hidup dan menyambut ulang tahun pertamanya .


sekian..

sumber:dailymail


Comments

  1. New info, saya baru tau....
    Terima kasih lembu... :)

    ReplyDelete
  2. latest discovery kot.. lembu ok! klu 'oink2' nehi3!!

    ReplyDelete
  3. satu penemuan yang terbaik..harap2 dpt menolong ramai pesakit

    ReplyDelete
  4. satu penemuan baru dlm dunia perubatan...

    ReplyDelete
  5. manusia dan haiwan saling memerlukan..

    ReplyDelete
  6. the miracle of science :)

    ReplyDelete
  7. Jauh beza ruben yg dulu n lpas pembedahan

    ReplyDelete
  8. setiap penyakit ada ubatnya...kita yg muslim ni selagi tak melanggar syarak ok je...

    ReplyDelete
  9. sains yang membantu..comelnya baby tu

    ReplyDelete
  10. kalau hati lembu yg digunakan utk perubatan mcm ni perlu disembelih ke tak.

    ReplyDelete
  11. nice info,, comel baby tu.. :)

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …