Skip to main content

TIPS BUAT KERJA RUMAH DENGAN CEPAT

Assalamualaikum...



Siap dah semua kerja..
baru la rasa lapang dada nak mengadap blog..
kalau keja umah tak siap rasa nak taip apa pun tak boleh
sebab hati tak senang..

Jadi suri rumah bukan susah sangt..
jangan ada yang takut nak jadi suri rumah.
memang ada isteri2 yang berkerja rasa tak
boleh nak jadi suri rumah sepenuh masa sebab
takut dengan kerja2 rumah yang belambak2..

Ye la..kalau kerja,sekurang2 nya suami akan bantu
bab2 kerja rumah ni..
paling2 pun setakat tanak nasik dan sidai kain....

Tapi kalau jadi suri rumah ni semua nak buat sendiri.
bukan suami tak bantu tapi kami yang tak bagi.
sebab depa buat tak sama macam kami buat..
dari pada dia sidai baju macam sangkut baju ja,
baik dia dok depan tv main guling2 dengan anak2..
itu lagi baik dari mengacau kerja2 kami..hahahah..

Ada satu tip nak bagi kerja rumah cepat siap..
buat kerja rumah jangan sambil duduk2..
contoh gini la..
sambil memasak buat kerja lain..
ikan dok atas dapoq tu,
sambil tu kita boleh pilih2 baju masuk dalam mesin basuh..
jangan sambil goreng ikan boleh dok
duduk2 tengok album kawen hat yang 5 ,6 tahun lepas..
memang silap2 jam 12 tak siap masak lagi.

satu lagi..
jangan nak ikut jadual pulak..
jam 9 masak nasik,
jam 10 basuh baju,
jam 11 kemas bilik..

kalau buat macam ni memang lambat siap la kerja rumah ampa...


Sekian..

Comments

  1. hhaha. tips dalam kelakar.. betul, setuju dgn tips.. lagi2 ada anak kecil kalau nk berjadual mg tak berasapla dapur

    ReplyDelete
  2. bagus3..tringat plak mak d kmpung.. tp kalo jd isteri yg bekerjaya cmne plak kak?? hahaaa...

    ReplyDelete
  3. nak buat kerja rumah ni memang kena ada teknik
    kalau tak memang tak jadi...hehe
    saya kalau balik kerja
    nak kena masak, sambil masak iron baju
    hehe...

    ReplyDelete
  4. betul..xde masa tertentu utk buat kerja rumah..tabik pada suri rumah

    ReplyDelete
  5. Normally surirumah ni memang kreatif mencuri masa... saya pun selalu buat kerja sambil buat kerja lain. sambil tunggu baju dalam washing machine tu sesambil la cuci pinggan ke hapa ke. yelah singki dengan mesin basuh dekat jer

    ReplyDelete
  6. Betul. Kalau ikut jadual sangat pun nanti kerja jadi lambat.

    ReplyDelete
  7. memang betul tu kak..dah settle kerja baru lah hadap pc/lappy..memang tak bagi husband buat kerja sbb buat sendiri lagi puas hati..dorang buat kerja asal siap je tu..hihi..bak kate org,jadi surirumah kena cekap dan cepat..bukan 2 in 1 dah..semua dalam 1 masa kalau nak diikutkan..

    ReplyDelete
  8. So true akak
    walau sy x kawen lagi ye..
    saya dh mang praktik diri cenggitu
    cpat pon cpat
    rehat pon cpat
    heeeee

    ReplyDelete
  9. Dulu-dulu saya buat camtu , lama2 dah malas, sebab memang kena fleksible dan tangkas memanfaatkan masa, ini bukan keje pejabat, ada masa rehat dan buat kerja , bos kita si kecil, ikut suka dia nak kita melayan dia, kadang2 tak nak tidur, nak berkepit saja..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …