Skip to main content

TANDA-TANDA SEBELUM HAID YANG LELAKI KENA TAHU

Assalamualaikum...



Datang haid setiap bulan bagi wanita adalah sesuatu yang amat menyulitkan.Bukan saja keselesaan nya terganggu namun ada sebab2 lain yang membuatkan wanita kadang kala menjadi lain dari kebiasaan nya dan boleh menyebabkan salah faham dan petelingkahan suami isteri atau dalam satu2 perhubungan..

kebanyakan wanita akan mengalami PMS sebelum datang haid dan selalunya ia berterusan sehingga hari kedua haid.

Tanda -tanda ini  disebabkan oleh pergantian tahap hormon estrogen dan juga progesteron dalam tubuh.beberapa wanita akan merasa lebih sensitif dari selalu.Ianya akan muncul seminggu sebelum datang haid.sebenarnya ada banyak lagi tanda lain namun ini yang paling kerap berlaku pada wanita.



Jerawat di wajah/kepala/belakang
Payudara membesar
Merasa cepat letih/mengantuk
Susah tidur
Perut sakit
Cirit birit
Perut kembung
Sakit kepala
Sakit Punggung
Nafsu makan meningkat
sakit otot/kebas kaki dan tangan/
sakit dibahagian betis hingga peha.
kerap lupa dan hilang tumpuan
Moody
Gelisah dan mudah tertekan.
cepat dahaga
tidak tahan sejuk

setiap wanita mempunyai tanda-tanda yang berlainan.sokongan dan memahami pasangan anda adalah sangat penting.

sekian

Comments

  1. perlu sangat lelaki amek tahu tentang ni :)

    ReplyDelete
  2. Tanda yang boleh nampak jelas2, jerawat naik.
    Tu sign hormon xstabil, means period is coming.hehe

    ReplyDelete
  3. saya jrang kena sengugut..tp tnda2 lain ni ada kna..

    ReplyDelete
  4. Begitu istimewanya wanita pada pandangan Allah hingga Dia memberi mereka cuti setiap bulan tidak perlu mengadapNya.....

    ReplyDelete
  5. moody mmg petanda yg paling ketara pada munna bila nak mula cuti

    ReplyDelete
  6. huhuuhu... sakit woooo.. senggugut.. sakit giler.. tiap kali period, selalu senggugut..huhuhu sian

    ReplyDelete
  7. Betul lh..tips bagussss.sy sllu cirit and da sakit kepalak..aduh.mcm mana nak kurangkan simptom ni ye

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …