MAKANAN YANG PERLU DIELAK KAN KETIKA DEMAM

Assalamualaikum...



Sekejap panas sekejap sejuk..
cuaca macam ni memang mengundang penyakit.
Mikhail sekarang pun dah selsema..
kena berjaga2 la takut demam dan batuk pulak nanti..
Bila demam Ada banyak makanan yang kita perlu elak kan.
kalau hari2 makanan tu kita ambik
apa salahnya kita elak kan dulu sampai kita betul2 sembuh..kan??

Antara makanan yang kita perlu elak kan ketika demam..:-

1-Alkohol
Alkohol akan membuat tubuh menjadi dehidrasi dan
menurunkan sistem kekebalan tubuh dan ini
menyebabkan radang dibahagian kerongkong.
(bagi orang islam ,haram minum minuman yang beralkohol ok..
tak kira la demam tak demam,jangan ambil alkohol)

2-Jus buah
Buah memang kaya dengan vitamin c.namun buah yang
mengandungi kandungan gula perlu kita hindari.
Gula dapat mengurangkan  fungsi sel-sel darah putih dan membuat
sistem kekebalan tubuh terganggu.

3-Makanan bergoreng
Lemak tepu yang terdapat di dalam minyak akan
mengganggu pencernaan  dan membuat tubuh jadi
 sukar  mencerna nutrisi dengan baik.

4-Kopi
Kafein boleh menyebabkan dehidrasi
sedangkan  ketika demam kita digalak kan minum
air putih.bukan minuman yang boleh menyebabkan dehidrasi.

5-Produk tenusu
kajian menunjuk kan Pengambilan produk susu seperti keju,
roti, yogurt, dan lain sebagainya ketika demam dapat menyebabkan
 peningkatan  lendir di dalam tubuh kita.
Adalah lebih baik kita elak kan dulu makanan seperti ini ketika kita demam dan batuk.


Selain dari semua dia atas ,aku jugak mengamalkan ketika demam,mengelak dari mengambil makanan atau minuman yang sejuk,..semoga cepat sembuh ya..:)

sekian..
Previous
Next Post »

11 komen disini

Click here for komen disini
yana yani
admin
3 February 2014 at 15:57 ×

masa anak saya warded sebab demam panas
doktor suruh bagi benda sejuk
antara contoh yang dia sebut, yogurt

dia bagi ajaran sesat ke apa huh

Reply
avatar
3 February 2014 at 16:40 ×

kadang² bile demam tu mulalah nak makan itu ini walaupun tak boleh..huhu

Reply
avatar
Jay Ar
admin
3 February 2014 at 17:10 ×

Ada orang kata minum Coke bagus bagi menurunkan suhu badan. Kalau cakap hal itu dengan budak2 yg demam mesti mereka seronok mendengarnya....

Reply
avatar
Tihara
admin
3 February 2014 at 18:07 ×

haah la bibir akak dah kering kontang dah ni
take care seme

Reply
avatar
NinaAz
admin
3 February 2014 at 18:42 ×

skg ni cuaca kt kl panas pula skg. memang rasa nk deman jugak

Reply
avatar
NinaAz
admin
3 February 2014 at 18:42 ×

skg ni cuaca kt kl panas pula skg. memang rasa nk deman jugak

Reply
avatar
Papa Mifz
admin
4 February 2014 at 02:19 ×

semoga Mikhail cepat sembuh ya kak...

Reply
avatar
4 February 2014 at 13:59 ×

tp saya bantai je apa yg tekak ni nak heheheh

Reply
avatar
4 February 2014 at 14:00 ×

baru tau demam takleh makan buah... ingat dapat membantu..

Reply
avatar
4 February 2014 at 21:06 ×

Kopi dan produk tenusu itu
sungguh la x dpt nak elak
wuwuwuwu

Reply
avatar

sila tinggalkan komen anda...:) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment