Skip to main content

MAKANAN YANG PERLU DIELAK KAN KETIKA DEMAM

Assalamualaikum...



Sekejap panas sekejap sejuk..
cuaca macam ni memang mengundang penyakit.
Mikhail sekarang pun dah selsema..
kena berjaga2 la takut demam dan batuk pulak nanti..
Bila demam Ada banyak makanan yang kita perlu elak kan.
kalau hari2 makanan tu kita ambik
apa salahnya kita elak kan dulu sampai kita betul2 sembuh..kan??

Antara makanan yang kita perlu elak kan ketika demam..:-

1-Alkohol
Alkohol akan membuat tubuh menjadi dehidrasi dan
menurunkan sistem kekebalan tubuh dan ini
menyebabkan radang dibahagian kerongkong.
(bagi orang islam ,haram minum minuman yang beralkohol ok..
tak kira la demam tak demam,jangan ambil alkohol)

2-Jus buah
Buah memang kaya dengan vitamin c.namun buah yang
mengandungi kandungan gula perlu kita hindari.
Gula dapat mengurangkan  fungsi sel-sel darah putih dan membuat
sistem kekebalan tubuh terganggu.

3-Makanan bergoreng
Lemak tepu yang terdapat di dalam minyak akan
mengganggu pencernaan  dan membuat tubuh jadi
 sukar  mencerna nutrisi dengan baik.

4-Kopi
Kafein boleh menyebabkan dehidrasi
sedangkan  ketika demam kita digalak kan minum
air putih.bukan minuman yang boleh menyebabkan dehidrasi.

5-Produk tenusu
kajian menunjuk kan Pengambilan produk susu seperti keju,
roti, yogurt, dan lain sebagainya ketika demam dapat menyebabkan
 peningkatan  lendir di dalam tubuh kita.
Adalah lebih baik kita elak kan dulu makanan seperti ini ketika kita demam dan batuk.


Selain dari semua dia atas ,aku jugak mengamalkan ketika demam,mengelak dari mengambil makanan atau minuman yang sejuk,..semoga cepat sembuh ya..:)

sekian..

Comments

  1. masa anak saya warded sebab demam panas
    doktor suruh bagi benda sejuk
    antara contoh yang dia sebut, yogurt

    dia bagi ajaran sesat ke apa huh

    ReplyDelete
  2. kadang² bile demam tu mulalah nak makan itu ini walaupun tak boleh..huhu

    ReplyDelete
  3. Ada orang kata minum Coke bagus bagi menurunkan suhu badan. Kalau cakap hal itu dengan budak2 yg demam mesti mereka seronok mendengarnya....

    ReplyDelete
  4. haah la bibir akak dah kering kontang dah ni
    take care seme

    ReplyDelete
  5. skg ni cuaca kt kl panas pula skg. memang rasa nk deman jugak

    ReplyDelete
  6. skg ni cuaca kt kl panas pula skg. memang rasa nk deman jugak

    ReplyDelete
  7. semoga Mikhail cepat sembuh ya kak...

    ReplyDelete
  8. tp saya bantai je apa yg tekak ni nak heheheh

    ReplyDelete
  9. baru tau demam takleh makan buah... ingat dapat membantu..

    ReplyDelete
  10. Kopi dan produk tenusu itu
    sungguh la x dpt nak elak
    wuwuwuwu

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …