Skip to main content

INI CIRI-CIRI JIRAN YANG MENJENGKELKAN

Assalamualaikum..



Hidup berjiran ni kena ada persefahaman dan tolak ansur.
kalau tak de lebih baik kita kurung je diri dalam rumah dan
jangan bercampur dengan orang keliling.
Susah sendiri tanggung,
betul kan??

Memikirkan yang kadang2 kita memerlukan pertolongan jiran tetangga ,
kena jugak la bergaul dengan jiran2.
Tapi ada sesetengah sikap jiran2 yang kadang2 buat kita rasa menyampah sangat.
dan tak disangka2 kita jugak ada sikap yang diantaranya menjengkelkan ini.

1-suka bergosip
yang ini kat mana2 pun orang tak suka.
Tak suka pun,tapi tadah jugak telinga ni dengar..
Gosip betul ke,tak betul ke kalau tak de kena mengena dengan diri sendiri
lebih baik diam je..jangan pandai2 nak tokok tambah cerita nak buat ulasan bagai.
takut memburuk kan keadaan je...

2-Iri hati
memang boleh dikatakan rata2 dari kita
bila tengok jiran lebih sikit mula la rasa iri hati.
Iri hati kalau disertakan dengan rasa seronok lihat jiran tu bahagia,
tak pe jugak."wah..saya cemburu la tengok kak Mah pakai kereta baru.."
lepas tu dia balik rumah,lupa terus pasal kereta kak Mah.
Yang tak baik nya bila iri hati di sertakan dengan hasad dengki,
Bangun tengah malam ,bawak paku,tabur depan rumah kak Mah.
"padan muka kau,pancit la tayar kete baru kau tu.."

3-Masuk rumah orang sesuka hati
Yang ni memang pantang tok nenek aku la..
Datang2 je bagi salam ,kita belum jawab lagi,
dia dah menonong masuk sampai ke dapur tu..
lagi geram siap ada yang angkat tudung periuk..
"hang masak apa hari ni..?"amboih...
Dan satu lagi paling tak suka kalau orang datang masuk sampai ke bilik tidur.

4-Bising
Ini pun aku tak suka..
lagi2 kalau rumah kita ada anak kecil.
tau2 je la budak2kan,dengar enjin motor kuat2 pun
dia akan terkejut.satu lagi bunyi muzik yang kuat.
lagu lain bangsa pulak tu..lagi la rasa nak hantuk kepala kat dinding.

5-suka ambil tahu.
yang ni pun boleh buat kita rimas.tiap kali nampak
je muka kita keluar dia pun keluar la..lepoas tu mula la buat bancian..
"sapa yang mai tadi tu"?
"laki hang pi mana"?
"Anak2 mana?senyap je.."
lepas tu tanya taknak berenti pulak tu..
mengganggu je ,masa tu pulak kita sibuk nak memasak dan
banyak kerja rumah nak buat.tak layan nanti
dikatanya sombong..
dia pulak sibuk nak buat bancian.

Yang mana satu jenis jiran korang?
aku jarang berjumpa jiran2 sebab
semua kerja..
heheh

sekian..

Comments

  1. semuga kita tak jadi jiran yg camtu...hhee ...

    ReplyDelete
  2. kalau yang suka letak barang dia dekat kawasan rumah jiran
    tu kategori mana pula ye
    jiran saya ada gitu =)

    ReplyDelete
  3. lepas bagi salam terus ke dapur ya kak...melampau...haha

    ReplyDelete
  4. malas nak layan sangat...dulu pernah layan...tapi tak gemar sebab anak dia suka munya mainan anak koi...bukan koi berkira mainan kedai 2 ringgit..tapi anak koi tak suka kalau kita bagi orang mainan dia...
    "takpelah...murah je...nnt kita beli lain.."
    "dia akan jawab..ye la..murah pun abang sayang tau tak..."
    kita ni nak minta beria sangat dia kata apa pulak nnt...tapi tak berkenan bila dia langsung tak larang anaknya..tak suruh pulang balik pun aau cakap heppp ke,,,jangan ambik ke...

    ReplyDelete
  5. Jiran sebelah ni dh lama x bertegur.ada bagus jugak sebab antara semua ciri tersebut yg dia xde cuma suka buat bising & suka hati masuk umah org yg lain ciri2 semua dia ada.dulu masa baik kdg2 klau blh nk elak serempak dia dgn.letih nk layan.biasa la ajak gosip.dok cerita ntah pasal sapa2 sy x kenal.sbb dia dok canang cerita bkn2 pasal sy dulu keba sound smpai skrg x bercakap.lg senang xde gangguan.klau x, ada je nk ketuk pintu umah

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah jiran semua baik2.
    otai2 belaka ler katakan
    :)

    ReplyDelete
  7. Jiran saya semua ada kaitan saudara mara hihi

    ReplyDelete
  8. Jiran jenis tak ambik tau langsung hal ehwal jiran sebelah rumahnya pun susah juga, pintu sentiasa tertutup, dia mati atau hidup pun kita tak tau....

    ReplyDelete
  9. jiran sy jenis suka sidai bju kt ampaian umh org lain..sesuka hati amik kwsn umh org nk perbesar umh...huhu..stress!!

    ReplyDelete
  10. Jiran aku lg laaa hadoii mcm zmn mak² suka dengki xleh org lebih

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …