INI TIPS MENCUCI JEANS SUPAYA TIDAK ROSAK




Aku ada banyak jeans hitam..
Jeans biru ada 4,5 helai je..
tu pun jarang pakai sebab biru bukan warna kegemaran..hahha..
boleh pakai tak alasan tu??

Satu yang tak best bila pakai jeans hitam ni
susah sangt nak basuh..
Bila dah kering mesti ada tompok putih sikit2..
tak cantik la kalau macam tu kan??
Dah tu kena basuh lain...
jeans ni bukan boleh basuh lama2 atau kerap2
nanti fabrik nya rosak..

Aku nak kongsikan tips untuk
kita basuh jeans tapi tak menjejaskan fabrik tu..
jeans pun tahan lama..



1-jangan guna serbuk pencuci..
Lebih baik guna cecair pencuci sebab serbuk pencuci akan meninggalkan tompok2 putih pada fabrik.tompok2 putih tu bukan boleh hilang dengan lap saja..
korang kena cuci lain baru dia hilang.

2-jangn campur dengan pakaian lain bila mencuci.
-sebab bila campur korang akan ambik masa yang lama untuk cuci jeans.

3-terbalik kan jeans
-Setiap kalai cuci jeans jangan lupa
terbalik kan dulu jeans tu.supaya warna nya tak pudar..
macam tu jugak kalau nak jemur..
kena terbalik kan dia.

4-jangan sesekali seterika jeans.
ada ke yang seterika jeans..
jangan buat ye...
sayang le jeans mahal2 dia pi seterika pulak..
heheh..


sekian..

Post a comment

9 Comments

  1. tapi sejak muncul fesyen kaler blok ni.. tak berapa jeans dah.. kalau jeans pun dah macam pelangi warna warni.. saya pun jenis suka mcm2 jenis kaler seluar tak kira kain jeans ke tak...
    saya memanng kalau basuh seluar jeans ni tak campur.. satu ada jenis kaler luntur.. memang tak kira apa jenis kain seluar tu saya memang terbalikkan.. jarang ada kesan tompok putih sebab saya bilas 3 kali & tak banyakkan serbuk pencuci bila basuh jeans.. nanti jeans mudah reput.

    ReplyDelete
  2. Akak memang tak pernah seterika jeans...tapi kenapa tak boleh ekk?

    ReplyDelete
  3. Kalo tym cuci mmg zara tbalikkn kan jeans tu.. tp tips yg lain tu.. bru zara tau.. hoho.. trima kaseh awk. Bgunaa ni.. ^^

    ReplyDelete
  4. sy suka iromn jeans sbb x selesa kalu baju / seluar x iron sblm pakai

    ReplyDelete
  5. lagi satu jangan jemur di tengah panas.nanti cepat pudar even terbalikkan pun.

    ReplyDelete
  6. Ada juga org yg strika jeans..erk..? Tips yg bagus, sebab saya biasanya pakai lempar ke dalam mesin basuh aje....

    ReplyDelete
  7. PM tak berapa suka jeans berwarna hitam...=)

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)