Skip to main content

INI TIPS MENCUCI JEANS SUPAYA TIDAK ROSAK




Aku ada banyak jeans hitam..
Jeans biru ada 4,5 helai je..
tu pun jarang pakai sebab biru bukan warna kegemaran..hahha..
boleh pakai tak alasan tu??

Satu yang tak best bila pakai jeans hitam ni
susah sangt nak basuh..
Bila dah kering mesti ada tompok putih sikit2..
tak cantik la kalau macam tu kan??
Dah tu kena basuh lain...
jeans ni bukan boleh basuh lama2 atau kerap2
nanti fabrik nya rosak..

Aku nak kongsikan tips untuk
kita basuh jeans tapi tak menjejaskan fabrik tu..
jeans pun tahan lama..



1-jangan guna serbuk pencuci..
Lebih baik guna cecair pencuci sebab serbuk pencuci akan meninggalkan tompok2 putih pada fabrik.tompok2 putih tu bukan boleh hilang dengan lap saja..
korang kena cuci lain baru dia hilang.

2-jangn campur dengan pakaian lain bila mencuci.
-sebab bila campur korang akan ambik masa yang lama untuk cuci jeans.

3-terbalik kan jeans
-Setiap kalai cuci jeans jangan lupa
terbalik kan dulu jeans tu.supaya warna nya tak pudar..
macam tu jugak kalau nak jemur..
kena terbalik kan dia.

4-jangan sesekali seterika jeans.
ada ke yang seterika jeans..
jangan buat ye...
sayang le jeans mahal2 dia pi seterika pulak..
heheh..


sekian..

Comments

  1. tapi sejak muncul fesyen kaler blok ni.. tak berapa jeans dah.. kalau jeans pun dah macam pelangi warna warni.. saya pun jenis suka mcm2 jenis kaler seluar tak kira kain jeans ke tak...
    saya memanng kalau basuh seluar jeans ni tak campur.. satu ada jenis kaler luntur.. memang tak kira apa jenis kain seluar tu saya memang terbalikkan.. jarang ada kesan tompok putih sebab saya bilas 3 kali & tak banyakkan serbuk pencuci bila basuh jeans.. nanti jeans mudah reput.

    ReplyDelete
  2. Akak memang tak pernah seterika jeans...tapi kenapa tak boleh ekk?

    ReplyDelete
  3. Kalo tym cuci mmg zara tbalikkn kan jeans tu.. tp tips yg lain tu.. bru zara tau.. hoho.. trima kaseh awk. Bgunaa ni.. ^^

    ReplyDelete
  4. sy suka iromn jeans sbb x selesa kalu baju / seluar x iron sblm pakai

    ReplyDelete
  5. lagi satu jangan jemur di tengah panas.nanti cepat pudar even terbalikkan pun.

    ReplyDelete
  6. Ada juga org yg strika jeans..erk..? Tips yg bagus, sebab saya biasanya pakai lempar ke dalam mesin basuh aje....

    ReplyDelete
  7. PM tak berapa suka jeans berwarna hitam...=)

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …