ZUL MUHAMMAD

TiDUR DENGAN MAYAT BUKTI SAYANG ISTERI



Cinta sejati sehidup semati....itu yang ditunjukkan seorang lelaki dari Vietnam ini dengan tetap menyimpan jasad isterinya sehingga bertahun-tahun.



Le Van,yang beasal dari  Quang Nam, Vietnam yang kehilangan isterinya pada tahun 2003. Dia mengaku tidak noleh tidur tanpa memeluk isteriny malah dia  pernah tidur diatas kubur isterinya selama 20 bulan diawal kematian isterinya.



Tapi akibat kehujanan dan  kehujanan dan kesejukan dek angin angin malam. dia memutuskan untuk menggali terowong di dalam kubur untuk tidur bersama isterinya.

Anak-anak Le Van yang cemas mendengar rancangan  gila ayahnya mencari cara untuk menghentikan ayahnya. Walaupun mereka tahu bahawa ayah sangat mencintai ibu mereka, perlu ada cara lain untuk membuat kan ayahnya tenang dan boleh tidur berpelukan dengan ibunya.



Tahun 2004, mayat isteri Le Van yang sudah tinggal tulang dibungkus dalam potongan kertas dan  tanah liat, pada wajahnya dipasang topeng  wajah, dan sejak itu Le Van  tidur memeluk mayat  isetrinya.

Suatu hari, seorang wartawan dari surat khabar NGuoi Lao Dong, mengunjungi rumah Le Van. Dia terkejut melihat patung yang menyeramkan yang di dalamnya terbungkus tulang istri Le Van.



Le Van bercerita panjang lebar tentang perasaannya pada isterinya itu , dan usahanya agar mereka sekeluarga dapat terus bersama-sama. Usaha Le Van ini juga dilakukan kerana dia menganggap bahawa dulu dia bukan manusia, dan untuk menjadi manusia, dia harus berlatih dan melakukan kebaikan hati.

Kerajaan pemerintah yang mengetahui perkara ini  mendesak Le Van untuk mengembalikan tulang  isterinya dan menguburkannya semula. Namun kerana  alasan cinta, Le Van menolaknya.



Le Van tetap berkeras untuk terus tidur bersama mayat isterinya sampai ajal menjemputnya.

##Dok kat kampaung yang ramai makcik2 boleh la kata cinta..cer dok kat pekan besaq..tengok amoi2 lain komperm lupa terus kat bini.hehehhe

Sekian..

Post a comment

6 Comments

  1. mak aii...mcm ni pun boleh..mental ni...selalu mcm ni sebab dia x leh terima wife dia mati...

    ReplyDelete
  2. Pnh dgr cite ni. Dah lama, kan? Apa jdk agaknye skg ni eh?

    ReplyDelete
  3. kene pergi kaunseling ni.huhu..kesian jugak pun ada.

    ReplyDelete
  4. Hai kak diana, lame tak menjengah ke sini, sibuk sgt lately :-)
    Syukurlah kita beragama Islam, ada pegangan, jenazah wajib disempurnakan dan dikebumikan... suami pula kena redha dgn kematian isteri... Kalau dah jadi macam ni, takut pulak nengoknya... huhu...

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)