ZUL MUHAMMAD

INI ALASAN KENAPA WANITA SUKA FOTO "SELFIE"

Assalamualaikum..



Selfie, semakin ramai yang menggunakan perkataan ini sebagai hashtag di laman  sosial seperti Instagram, Path, dan Facebook. Hashtag ini biasanya disertakan dengan  gambar si pemilik akaun.

Foto selfie sebenarnya sudah dikenali sejak awal tahun 2000. Sebelum Facebook popular seperti sekarang,ramai yang memuat naik gambar selfie di MySpace. Begitu popularnya perkataan ini hingga pada November 2013 lalu, Kamus Bahasa Enggris Oxford mengumumkan perkataan selfie sebagai perkataan paling banyak dipakai tahun ini'.

Kenapa ramai orang, terutama wanita, suka gambar selfie? Menurut ahli psikologi Diana Parkinson (bukan aku ye), selfie kini menjadi cara baru untuk berkomunikasi yang boleh diterima secara meluas.



"Ini adalah bentuk moden untuk menarik perhatian kerana sekarang ini sebahagian besar dari kita bertemu dan berkomunikasi secara online, begitulah kita menggambarkan dan menempatkan diri," ujar Diana dalam wawancara dengan Stylist.

Menurut Diana, memang sudah naluri manusia untuk selalu mencari perhatian lawan jenis atau sesamanya. Jika di zaman dulu, orang melakukannya dengan lukisan, kini dibuat dengan memasang foto selfie di laman sosial.

Ahli Psikologi  Salma Prabhu juga bersetuju dengan pendapat tersebut. Menurutnya foto selfie memang cara baru untuk menarik perhatian. Foto tersebut merupakan cara untuk menunjukkan pada dunia seberapa cool atau impresive nya diri kita.

"Anak-anak muda mencari pujian insta. Membangun kepercayaan diri melalui nilai akademik tidak lagi cukup untuk mereka," tambahnya .

Di satu sisi lain nya foto selfie ini memang boleh memberi impak  positif pada diri. Ketika mendapat pujian dan banyak like dari pengguna laman sosial , orang yang mempamerkan foto selfie menjadi lebih percaya diri dan berkeyakinan. walaupun begitu ianya juga memberi impak yang negetif.

"Ketika kita mengharap  untuk mendapatkan komen dan likes, komen yang menyakitkan boleh merosak kan  kepercayaan diri"


 sekian..


Sumber:wolipop

Post a comment

1 Comments

sila tinggalkan komen anda...:)