2 PENGASUH DI TAHAN DERA KANAK-KANAK

Assalamualaikum...


2 orang pengasuh di sebuah pusat asuhan kanak-kanak  di Vietnam, ditahan polis setelah kamera sisi tv berjaya merakan mereka mendera kanak-kanak di pusat asuhan tersebut.



Menurut 2 pengasuh tersebut yang dikenali sebagai Le Thien Ly dan Le Thi Dong Phuong,ketika waktu makan mereka terpaksa memaksa kanak-kanak untuk makan jika tidak kanak-kanak tersebut tidak mahu makan.Namun setelah di teliti video rakaman tersebut apa yang mereka lakukan lebih dari sekadar memaksa kanak-kanak untuk makan.


Kanak-kanak ini ada yang menangis ketakutan kerana diperlakukan dengan kasar dan agak tidak berperikemanusian.Apa yang lebih mengejutkan lagi terdapat satu rakaman video menunjukkan salah seorang pengasuh ini memasukkan kepala kanak-kanak ke dalam bekas air secara paksa.


#tak ada orang lain yang lebih memahami anak-anak kecil selain dari ibu bapa sendiri.sebab itu bila kita nak keluar bekerja kita kena pastikan anak kita berada ditangan orang yang betul..

sekian..

Post a comment

11 Comments

  1. Kita buat sebab sayang pengasuh buat sebab kerja & duit.bila xde amanah & tanggungjawab mcm ni la jadinya.

    ReplyDelete
  2. Yang ni merupakan part yang sangat menyentuh hati..sebab tu saya cuba dan cuba mengejar impian saya untuk berjaya menjana pendapatan dirumah..nak elakkan anak dijaga oleh orang lain...emmm

    ReplyDelete
  3. Hmmm... sebab ni lah saya nak berhenti kerja... nak jaga sendiri anak-anak dengan tangan sendiri... huhu

    walaupun saya percaya 90% dengan nursery yang sekarang ni... so far so good... tapi ada simpan rasa ragu2 sket... kite xle caya 100% kan... tapi saya tetap nak jaga anak-anak dengan tangan dan cara sendiri...

    www.blog-wafee.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Ada pengasuh yg dera anak asuhannya. Ada pula majikan yg dera pengasuh. Mental manusia semakin bercelaru, ikut suka hati saja nak buat apa...

    ReplyDelete
  5. Hendaknya, dihukum rejam kepala anak dia plak camtuh depan dia. Biar dia rasa, cemana!

    ReplyDelete
  6. patut kes2 macam ni dikenakan hukuman berat supaya diorang tak berani buat. Penjaga2 pusat asuhan sepatutnya menganggap anak2 yg dihantar tu sebagai satu amanah.

    ReplyDelete
  7. mereka kerja sebab duit bukan sebab nak tolong jagakan anak.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Diana

    saya dah tengok video ni...Subhanallah

    ReplyDelete
  9. mari kita dera plak pengasuh ni biar dia rs cm ne skt nyer kena dera!

    ReplyDelete
  10. kejam betul dorang ni..baik takyah jaga kalau tak sabar.

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)