Skip to main content

2 PENGASUH DI TAHAN DERA KANAK-KANAK

Assalamualaikum...


2 orang pengasuh di sebuah pusat asuhan kanak-kanak  di Vietnam, ditahan polis setelah kamera sisi tv berjaya merakan mereka mendera kanak-kanak di pusat asuhan tersebut.



Menurut 2 pengasuh tersebut yang dikenali sebagai Le Thien Ly dan Le Thi Dong Phuong,ketika waktu makan mereka terpaksa memaksa kanak-kanak untuk makan jika tidak kanak-kanak tersebut tidak mahu makan.Namun setelah di teliti video rakaman tersebut apa yang mereka lakukan lebih dari sekadar memaksa kanak-kanak untuk makan.


Kanak-kanak ini ada yang menangis ketakutan kerana diperlakukan dengan kasar dan agak tidak berperikemanusian.Apa yang lebih mengejutkan lagi terdapat satu rakaman video menunjukkan salah seorang pengasuh ini memasukkan kepala kanak-kanak ke dalam bekas air secara paksa.


#tak ada orang lain yang lebih memahami anak-anak kecil selain dari ibu bapa sendiri.sebab itu bila kita nak keluar bekerja kita kena pastikan anak kita berada ditangan orang yang betul..

sekian..

Comments

  1. Kita buat sebab sayang pengasuh buat sebab kerja & duit.bila xde amanah & tanggungjawab mcm ni la jadinya.

    ReplyDelete
  2. Yang ni merupakan part yang sangat menyentuh hati..sebab tu saya cuba dan cuba mengejar impian saya untuk berjaya menjana pendapatan dirumah..nak elakkan anak dijaga oleh orang lain...emmm

    ReplyDelete
  3. Hmmm... sebab ni lah saya nak berhenti kerja... nak jaga sendiri anak-anak dengan tangan sendiri... huhu

    walaupun saya percaya 90% dengan nursery yang sekarang ni... so far so good... tapi ada simpan rasa ragu2 sket... kite xle caya 100% kan... tapi saya tetap nak jaga anak-anak dengan tangan dan cara sendiri...

    www.blog-wafee.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Ada pengasuh yg dera anak asuhannya. Ada pula majikan yg dera pengasuh. Mental manusia semakin bercelaru, ikut suka hati saja nak buat apa...

    ReplyDelete
  5. Hendaknya, dihukum rejam kepala anak dia plak camtuh depan dia. Biar dia rasa, cemana!

    ReplyDelete
  6. patut kes2 macam ni dikenakan hukuman berat supaya diorang tak berani buat. Penjaga2 pusat asuhan sepatutnya menganggap anak2 yg dihantar tu sebagai satu amanah.

    ReplyDelete
  7. mereka kerja sebab duit bukan sebab nak tolong jagakan anak.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Diana

    saya dah tengok video ni...Subhanallah

    ReplyDelete
  9. mari kita dera plak pengasuh ni biar dia rs cm ne skt nyer kena dera!

    ReplyDelete
  10. kejam betul dorang ni..baik takyah jaga kalau tak sabar.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …