Wednesday, 13 November 2013

PESANAN UNTUK WANITA YANG GEMAR MEMAKAI KASUT TUMIT TINGGI

Assalamualaikum..



Tak payah bagi tau pun wanita dah tau yang
pemakaian kasut tumit tinggi yang berterusan
boleh membahayakan kesihatan.tapi pakai jugak...
nak buat cemana kan??
ada yang pakai sebab fesyen dan ada yang pakai sebab
tuntutan kerja.



kalau kena pakai atau terpaksa pakai sebaiknya
kena tahu berapa ukuran tinggi tumit kasut yang
sepatutnya korang pakai.
bila korang pakai kasut tumit tinggi ni
berat badan korang di tampung oleh jari kaki..
bukan tumit..sebab tu ada yang mengadu kaki sakit,
bengkak,letih sampai menjejaskan rutin harian.

Tinggi tumit kasut mesti lah antara 3-5cm..
ada orang dia mampu sampai 3 cm je..
ada jugak yang boleh sampai 5 cm..
lebih dari tu tak boleh ye ahkak2..
sangat bahaya.



Dinasihatkan jugak jangan sesekali
berlari dengan kasut tumit tinggi..
tak kira teror cemana pun korang,berlari dengan kasut tumit tinggi
akan menyebabkan cedera bahagian lutut terutamanya
dan boleh menyebabkan atritis..
betul ke aku eja ni ye??hahah..

Dan elak kan memakai kasut tumit tinggi dalam
jangka masa yang panjang..
kalau pakai kat tempat kerja,time duduk kat meja tu
tukar la pakai selipar ke..kan??
sayangi tubuh badan anda..
bila kaki tu dah rosak satu badan tak boleh kemana2..tau..

sekian..

14 comments:

  1. deno pernah pakai sekali je kasut tumit tinggi iaitu mas akonvo... deno suka pakai kasut dan sandal :)

    ReplyDelete
  2. dulu masa kije bank wajib tu pakai. tp normally ayu amik wedges. sbb lebih 3 inch ayu akan xbole jalan.

    skrg da xkeje bank kasut ayu leper belaka.

    ReplyDelete
  3. haha, ini mmg sgt betul ! tp mase study dulu, selalu gak pakai heels tp xdelah melampau sgt, 1 inchi je..haha tp dah kerja ni sy pkai selipar saje, sbb duk ofiz, kena bukak kasut..so kaki ayam saje dlm ofiz, haha :D siap leh pakai selipar bulu2 hello kitty lagi..Hahah :p

    ReplyDelete
  4. dulu suka pakai sebab pendek kan.. konon nak nampak tinggi sikit. tapi sejak lala makin membesar ni dah tak sanggup nak pakai. lagipun mula sakit lutut pakai pakai heels.. pakai sandal @ flat shoe je sekarang. selesa pun selesa.. heels yang beli raya aritu pun tak pakai2 lagi. konon nak pakai raya la sangat

    ReplyDelete
  5. tinggi 5kaki 4 inci. sbb dh tinggi pakai heels time event je. sekejap pon dh lenguh2 .. hehe

    ReplyDelete
  6. Bengkok tulang blkg mcm ni Diana. Tgk je pun, lom pakai g. Dah terasa2 sktnya. Adehhhh...terpk mcm nelah org yg preggy tu msh boleh thn pki high heel. Idakle....

    ReplyDelete
  7. pakai kadang2 jer..tu pon tak lama..sebab rimas..susah nak berjalan..haha..

    ReplyDelete
  8. queen x pakai kasut tumit tinggi pun... g kenduri kahwin je baru pakai.. g keja pakai kasut sarung je sbb dlm opis berkaki ayam.. hehehe

    ReplyDelete
  9. dulu masa study rajin pakai heels or wedges..kalau shopping pakai heels terus lupe sakit..but now pilih kasut yg heels dia agak lebar..lebih stabil..tapi tu la..kadang2 perlukan flat shoes jugak.lebih selesa dan selamat :)

    ReplyDelete
  10. Bayangkan jika saya yg pakai kasut tumit tinggi, mesti dunia kiamat.....

    ReplyDelete
  11. Arthritis ;)

    Kene pakai kasut yang tak terlalu tinggi la. Nasib baik memang jarang pakai kasut tinggi pun. Prefer sneakers. Kalau kasut tinggi pakai bila ada occasion je.

    ReplyDelete
  12. dah lama x guna kasut tumit tinggi...x larat..sakit pinggang kalau guna dalam jangka masa lama..

    ReplyDelete
  13. Dulu-dulu bolehlah pakai kasut tinggi meruncing. Sekarang ni takdalah teringin. Susahlah nak berlari kejar anak nanti. Wedges lagi nyaman aje rasanya.

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();