BOLEHKAN ANDA MENGINGATI NAMA TASIK INI?

Tahu tak di Amerika ada Tasik dengan nama terpanjang yang susah untuk disebut adan diingati.



Orang ramai lebih mengenali tasik ini dengan nama tasik Webster. tasik cantik ini memang terletak di bandar Webster, Massachusetts, Amerika. Nama asal tasik ini sangat susah untuk disebut. .Nama tasik ini sebenarnya adalah Chargoggagoggmanchauggagoggchaubunagungamaugg.



Nama tasik yang terlalu panjang ini memang menyukarkan orang untuk membaca, mengeja atau mengingatinya. Namun nama tasik ini juga  membuatkan ramai orang ingin kesana . Ada juga yang menyebut tasik ini dengan nama lain, antaranya Chabanaguncamogue, Chaubanagogum, dan Chaubunagungamaug.



Dulunya tasik ini sering dijadikan sebagai tempat pertemuan suku Indian Nipmuck dan puak mereka. Seorang lelaki Inggeris bernama Samuel Slater mulai membuka sebuah kilang di Manchaug. Kemudian orang-orang Indian yang tinggal di daerah tersebut mulai memanggil tasik itu dengan sebutan Chargoggaggoggmanchoggagogg, yang bererti "Orang Inggeris di Manchaug". Awalnya nama danau ini hanya Chargoggagoggmanchoggagogg dan seseorang menambahkan Chaubunagungamaug untuk mengekalkan identiti  suku Indian.

sumber:vemale

Post a comment

15 Comments

  1. Sheila pernah dengar nama ni. heee tak reti la kita nak menyebutnya. hahahhaha ;p

    ReplyDelete
  2. Memang susah nak sebut. Tak sanggup nak eja satu persatu. hiihi

    ReplyDelete
  3. Malas nye nak igt haha tp lama2 kalau da biasa ingat la :)

    ReplyDelete
  4. Mak aihhh...panjangnya!! mmg susah nk sebut dan ingat..haha

    ReplyDelete
  5. ya Allah kak.. pnjng nya nama tasik tu.. nk sebut pun payah..

    ReplyDelete
  6. Macam mana nak sebut tu. BUkan main panjang lagi nama. Haha

    ReplyDelete
  7. erk.. panajangnya... jenuh nak ingat

    ReplyDelete
  8. Ingatkan nama lain dia tu senang sket nak sebut. Rupanya sama susah. Haha.

    ReplyDelete
  9. susah betul nak menyebut namanya.. hihi..

    ReplyDelete
  10. oh mak aiiiiiiiiii..kemain panjang lagi namanya..memang tak ingat la!

    ReplyDelete
  11. kenapa ler susah2 buat nama tasik nie.
    xyah letak pn xper rasanyer.
    nyusahkan org btuil
    hehe.

    ReplyDelete
  12. kenapa lah nk susah2.ni lah manusia.suka menyusahkan benda yg senang.

    ReplyDelete
  13. kat signboard tu tak nampak macam nama tasik pun...lebih macam hiasan je...haha

    ReplyDelete
  14. Nak sebut pun susah, nak eja lg x reti

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)