Skip to main content

SEMUA SEBAB SETAN

Assalamualaikum....


Selamat pagi...

Dikalangan kawan-kawan maisara ada yang menganggap aku ni garang.
Kalau diikut kan yang aku tengok mak depa lagi garang kot..
Cumanya sebab aku ni bukan mak depa
tapi berani tegur kalau depa buat salah tu yang
depa anggap aku ni garang...

Tetiap petang kalau depa mai rumah aku ni
aku memang dok kat tempat depa berkumpul main ni..
Kat depan tv..sambil online sambil perati depa..
Ampa nak menjerit ka,melompat ka memang
aku tak kisah..
Asal jangan bergaduh dan pelingkup barang mainan dah la..
Sebab esok depa jugak yang nak main lagi..kan?

Selalunya kalau bergaduh aku akan kata

"bergaduh la..setan tengah tersengih tu tengok
Ampa bergaduh..suka la setan tu sebab ampa dah jadi geng
Depa" terus tak gaduh dah..main baik2..

Depa ni paling takut kalau sebut setan la..
Takut sungguh kalau masuk geng setan..haha..

Walaupun bagi depa aku ni garang tapi
depa masih lagi nak mai umah
aku main dengan Maisara ni..
Mungkin sebab depa tengok kalau maisara
pun yang salah maisara pun tetap kena jugak..
Sebab tu depa rasa selesa kot..
Lagipun aku tak banyak undang2..

Memang ada mak pak yang anak nak buat sesetengah benda tak boleh.
Paling kerap ialah gunting kertas.
Alasan:semak!jadi tak goleh gunting kertas kat dalam umah..
Apatah lagi nak bawak kawan2 mai umah..
Lagi la tak boleh..alasan takut umah besepah..

Aku bagi je depa gunting kertas..buat anak patung la,
buat bendera la,tapi lepas gunting sebelum balik
Kena buang sampah2 tu..

Aku suruh dengan tegas,lantang dan siap pesan

"sapa tak tolong kemas esok pi main kat tempat sampah sana.
Kat situ tak payah kemas2.boleh buat kotor sebab itu rumah setan.
Setan memang suka orang pengotor ni"

Kiranya kalau dalam tiap nasihat aku tu
kena ada sebut setan la..

Nak bagi depa paham sebenornya apa2 sikap
buruk yang kita buat semuanya adalah
apa yang setan suka buat..

Sekian

Comments

  1. At least depa respect tu bagus la.. kalau depa takut x mai dah kot.

    ReplyDelete
  2. Bagus juga idea nih. Leh gunapakai kat anak saya tengok dia takut tak...

    ReplyDelete
  3. hahahahaha.
    bagus jugak.
    budak budak ni kalau kita larang lagi la depa duk buat. hahaha.

    ReplyDelete
  4. mak koi dulu..buatla apapun...main gunting ke...gam ke...menjahit ke..siap bagi support lagi. macam tu lah jugak anak koi skang...buatla apapun...asalkan..pastu kemas balik (kemas sama-sama le maksudnya)

    ReplyDelete
  5. bagus juga kak ckap macam tu kat mereka.. elok ajar sejak kecil lagi budak-budak ni..

    ReplyDelete
  6. Haha..bagus gak amaran ni..nak try guna lahh..haha

    ReplyDelete
  7. haha.. sama mcm kaklong deno la kakdiana ni..

    ReplyDelete
  8. respect la akak.. nanti nak apply kat anak sedara zizie.. hehe.. bagus tu kak.. bagi dorang main benda2 mcm tu.. ni x, asyik2 smartphone, tablet.. apa la nak jadi.. isk3..

    ReplyDelete
  9. emm ya benda buruk semua dari setan..tuh kita ptt peringt kt anak2 kita kan..:)

    ReplyDelete
  10. hahahaha ganaz nya akk.setan trus.tp bagus lahkalau dorg tau yg setan tu jahat~

    ReplyDelete
  11. hahaha.. kerana setan terus dorang dengar kata ye ak..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …