Monday, 9 September 2013

SEMUA SEBAB SETAN

Assalamualaikum....


Selamat pagi...

Dikalangan kawan-kawan maisara ada yang menganggap aku ni garang.
Kalau diikut kan yang aku tengok mak depa lagi garang kot..
Cumanya sebab aku ni bukan mak depa
tapi berani tegur kalau depa buat salah tu yang
depa anggap aku ni garang...

Tetiap petang kalau depa mai rumah aku ni
aku memang dok kat tempat depa berkumpul main ni..
Kat depan tv..sambil online sambil perati depa..
Ampa nak menjerit ka,melompat ka memang
aku tak kisah..
Asal jangan bergaduh dan pelingkup barang mainan dah la..
Sebab esok depa jugak yang nak main lagi..kan?

Selalunya kalau bergaduh aku akan kata

"bergaduh la..setan tengah tersengih tu tengok
Ampa bergaduh..suka la setan tu sebab ampa dah jadi geng
Depa" terus tak gaduh dah..main baik2..

Depa ni paling takut kalau sebut setan la..
Takut sungguh kalau masuk geng setan..haha..

Walaupun bagi depa aku ni garang tapi
depa masih lagi nak mai umah
aku main dengan Maisara ni..
Mungkin sebab depa tengok kalau maisara
pun yang salah maisara pun tetap kena jugak..
Sebab tu depa rasa selesa kot..
Lagipun aku tak banyak undang2..

Memang ada mak pak yang anak nak buat sesetengah benda tak boleh.
Paling kerap ialah gunting kertas.
Alasan:semak!jadi tak goleh gunting kertas kat dalam umah..
Apatah lagi nak bawak kawan2 mai umah..
Lagi la tak boleh..alasan takut umah besepah..

Aku bagi je depa gunting kertas..buat anak patung la,
buat bendera la,tapi lepas gunting sebelum balik
Kena buang sampah2 tu..

Aku suruh dengan tegas,lantang dan siap pesan

"sapa tak tolong kemas esok pi main kat tempat sampah sana.
Kat situ tak payah kemas2.boleh buat kotor sebab itu rumah setan.
Setan memang suka orang pengotor ni"

Kiranya kalau dalam tiap nasihat aku tu
kena ada sebut setan la..

Nak bagi depa paham sebenornya apa2 sikap
buruk yang kita buat semuanya adalah
apa yang setan suka buat..

Sekian

12 comments:

  1. At least depa respect tu bagus la.. kalau depa takut x mai dah kot.

    ReplyDelete
  2. Bagus juga idea nih. Leh gunapakai kat anak saya tengok dia takut tak...

    ReplyDelete
  3. hahahahaha.
    bagus jugak.
    budak budak ni kalau kita larang lagi la depa duk buat. hahaha.

    ReplyDelete
  4. mak koi dulu..buatla apapun...main gunting ke...gam ke...menjahit ke..siap bagi support lagi. macam tu lah jugak anak koi skang...buatla apapun...asalkan..pastu kemas balik (kemas sama-sama le maksudnya)

    ReplyDelete
  5. bagus juga kak ckap macam tu kat mereka.. elok ajar sejak kecil lagi budak-budak ni..

    ReplyDelete
  6. Haha..bagus gak amaran ni..nak try guna lahh..haha

    ReplyDelete
  7. haha.. sama mcm kaklong deno la kakdiana ni..

    ReplyDelete
  8. respect la akak.. nanti nak apply kat anak sedara zizie.. hehe.. bagus tu kak.. bagi dorang main benda2 mcm tu.. ni x, asyik2 smartphone, tablet.. apa la nak jadi.. isk3..

    ReplyDelete
  9. emm ya benda buruk semua dari setan..tuh kita ptt peringt kt anak2 kita kan..:)

    ReplyDelete
  10. hahahaha ganaz nya akk.setan trus.tp bagus lahkalau dorg tau yg setan tu jahat~

    ReplyDelete
  11. hahaha.. kerana setan terus dorang dengar kata ye ak..

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();