Skip to main content

IBU DAN ANAK BERKAHWIN DENGAN LELAKI YANG SAMA DAN TINGGAL SERUMAH


Berkongsi suami adalah perkara biasa yang kita lihat di filem dan drama tv. Didunia nyata pun ada ramai yang berkongsi suami atau poligami. tapi bagaimana kalau berkongsi suami dengan darah daging sendiri?pelik kan??itu lah yang terjadi di Bangladesh..

Masyarakat Mandi di Bangladesh memiliki tradisi unik di mana perempuan menjadi pemimpin keluarga. Walaupun begitu mereka masih memerlukan lelaki untuk melakukan kerja-kerja berat.  Tradisi ini sekaligus membolehkan seorang lelaki boleh berkahwin dengan seorang ibu sekaligus dengan anak perempuan wanita tersebut.



Orola Dalbot yang sudah berumur 30 tahun tidak pernah menyangka lelaki yang akan menjadi suaminya adalah suami ibu kandungnya.Ayah Orola meninggal ketika dia masih kecil dan  ibu nya berkahwin lagi . Oleh sebab lelaki tersebut lebih muda, ibu Orola boleh berkahwin tetapi dengan syarat dia perlu menikahkan anak nya juga untuk lelaki tersebut.ini dilakukan sebagai menggantikan isteri pertama yang akan tua satu masa nanti.





Kekaguman Orola pada ayah tirinya berubah menjadi ketakutan. Awalnya dia ingin lari dari rumah tapi dia tidak boleh meninggalkan ibunya. Apatah lagi dia dikahwin kan sejak kecil malah majlis perkahwinan nya pun dia tidak ingat. Ketika dikahwin kan dulu ibunya baru berusia 25 tahun.



Kini Orola sudah menerima tradisi yang hampir pupus ini dengan hati terbuka. Sekarang dia adalah ibu dari tiga orang anak yang berusia 14 tahun dan 7 tahun dan seorang anak perempun berusia 19 bulan hasil dari perkawinannya dengan ayah tirinya Noten,42. Mereka tinggal dirumah kecil bersama ibu atau madunya yang berusia 51 tahun di mana mata pencarian mereka adalah menjual minyak untuk memasak dan lilin. Selain itu mereka juga memiliki tanah kecil yang ditanam pisang dan nenas.

sekian..

Comments

  1. tradisi yg menghancurkan bilah2 keturunan.. huhu

    ReplyDelete
  2. pelik betul tradisi dorang ni..in future,mesti confuse pasal keturunan.

    ReplyDelete
  3. keluarga 69.. cucu ku anak tiriku.. anak ku maduku.. ibuku maduku.. hahahaha pening.

    ReplyDelete
  4. Lahhh kenapa pulak jadi lagu ni..haha

    ReplyDelete
  5. aduhai....rosak hubungan keluarga dan tak bagus utk generasi akan dtg.

    Pssst....ni kwn baru insta...hehe...Yangsetia:-)

    ReplyDelete
  6. Hai dear..bestlah blog awk..penuh warna warni kehidupan..jemputla ke blog saya dan kita bertukar-tukar link pulak..:)
    http://superstorevitaminhebat.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. syukur kia dilahirkan dalam agama Islam.

    ReplyDelete
  8. erkkk..tradisi yg pelik..hm cmnelh negara dia 2 xteruk dn merudum..Rasulullah pn dh bgthu yg pmimpin mstilh dr kalangan lelaki

    ReplyDelete
  9. Blh pula gitu? Agama islam juga yg terbaik jika umatnya berpegang pada ajaran. Blh pula mak ngan anak bermadu, haish

    ReplyDelete
  10. kehidupan macam ni pun ada eh? pelik2..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …