Wednesday, 4 September 2013

IBU DAN ANAK BERKAHWIN DENGAN LELAKI YANG SAMA DAN TINGGAL SERUMAH


Berkongsi suami adalah perkara biasa yang kita lihat di filem dan drama tv. Didunia nyata pun ada ramai yang berkongsi suami atau poligami. tapi bagaimana kalau berkongsi suami dengan darah daging sendiri?pelik kan??itu lah yang terjadi di Bangladesh..

Masyarakat Mandi di Bangladesh memiliki tradisi unik di mana perempuan menjadi pemimpin keluarga. Walaupun begitu mereka masih memerlukan lelaki untuk melakukan kerja-kerja berat.  Tradisi ini sekaligus membolehkan seorang lelaki boleh berkahwin dengan seorang ibu sekaligus dengan anak perempuan wanita tersebut.



Orola Dalbot yang sudah berumur 30 tahun tidak pernah menyangka lelaki yang akan menjadi suaminya adalah suami ibu kandungnya.Ayah Orola meninggal ketika dia masih kecil dan  ibu nya berkahwin lagi . Oleh sebab lelaki tersebut lebih muda, ibu Orola boleh berkahwin tetapi dengan syarat dia perlu menikahkan anak nya juga untuk lelaki tersebut.ini dilakukan sebagai menggantikan isteri pertama yang akan tua satu masa nanti.





Kekaguman Orola pada ayah tirinya berubah menjadi ketakutan. Awalnya dia ingin lari dari rumah tapi dia tidak boleh meninggalkan ibunya. Apatah lagi dia dikahwin kan sejak kecil malah majlis perkahwinan nya pun dia tidak ingat. Ketika dikahwin kan dulu ibunya baru berusia 25 tahun.



Kini Orola sudah menerima tradisi yang hampir pupus ini dengan hati terbuka. Sekarang dia adalah ibu dari tiga orang anak yang berusia 14 tahun dan 7 tahun dan seorang anak perempun berusia 19 bulan hasil dari perkawinannya dengan ayah tirinya Noten,42. Mereka tinggal dirumah kecil bersama ibu atau madunya yang berusia 51 tahun di mana mata pencarian mereka adalah menjual minyak untuk memasak dan lilin. Selain itu mereka juga memiliki tanah kecil yang ditanam pisang dan nenas.

sekian..

15 comments:

  1. tradisi yg menghancurkan bilah2 keturunan.. huhu

    ReplyDelete
  2. pelik betul tradisi dorang ni..in future,mesti confuse pasal keturunan.

    ReplyDelete
  3. keluarga 69.. cucu ku anak tiriku.. anak ku maduku.. ibuku maduku.. hahahaha pening.

    ReplyDelete
  4. Lahhh kenapa pulak jadi lagu ni..haha

    ReplyDelete
  5. aduhai....rosak hubungan keluarga dan tak bagus utk generasi akan dtg.

    Pssst....ni kwn baru insta...hehe...Yangsetia:-)

    ReplyDelete
  6. Hai dear..bestlah blog awk..penuh warna warni kehidupan..jemputla ke blog saya dan kita bertukar-tukar link pulak..:)
    http://superstorevitaminhebat.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. syukur kia dilahirkan dalam agama Islam.

    ReplyDelete
  8. erkkk..tradisi yg pelik..hm cmnelh negara dia 2 xteruk dn merudum..Rasulullah pn dh bgthu yg pmimpin mstilh dr kalangan lelaki

    ReplyDelete
  9. Blh pula gitu? Agama islam juga yg terbaik jika umatnya berpegang pada ajaran. Blh pula mak ngan anak bermadu, haish

    ReplyDelete
  10. kehidupan macam ni pun ada eh? pelik2..

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();