Skip to main content

TELUR ITIK DARI MERTUA

Assalamualaikum...

Selamat pagi..
sabtu lepas kami balikkampung
balik sekejap je..
masa nak balik tu mak mertua aku bagi telur itik.

Ayah memang bela itik kat kampung.
jadi memang banyak la telur itik.
tiap kali balik mesti dia kan bekalkan banyak telur itik.



Jangan terkejut pulak tengok telur itik ni tak berbasuh..
memang telur itik tak boleh basuh kalau nak simpan lama.
Bila basuh dia jadi cepat buruk.

Sebelum ni aku basuh.
patut la banyak yang buruk..heheh
masa balik kemarin Tok aku kata
jangan basuh,nak makan baru basuh.
baru tau....hehhe..

aku ni sebenarnya bukan la penggemar telur..
tapi kalau ada,makan je la..kan??

telur itik best masak apa ye??
setakst ni aku goreng je.
tak pun buat masak lemak..
selain tu apa??ahkak2 yang teror masak tu
sila la bsgi tunjuk ajar kat 
saya yang kurang ajar nih..muahahha


sekian..


Comments

  1. akk, buat kueh akok...perrghhh sodap nyerrr

    err resepi kueh akok google la yek ;-)

    ReplyDelete
  2. selalu tgk org buat gulai lemak je.hehehe.rara xpenah mkn telur itik kak.apa rasanya.kalo buat telur goreng boleh ke? hehehe

    ReplyDelete
  3. Dulu mak tumis bawang, lobak asin ngan cili pastu grg pecah telur itik. Sedap betul. Heeeee!

    ReplyDelete
  4. Byknyee...
    Saya pernah masak telur itik masa lemak cili padi, tu jelah yg tau.

    ReplyDelete
  5. masak lemak D .. mak aih sedapp .. tapi ieda kureng sikit ;)

    ReplyDelete
  6. rebus jer yg saya tahu...hehehe

    ReplyDelete
  7. yup...mmg sllu telur nih wat msk lomak...sodap!!hihi

    ReplyDelete
  8. masak lemak cili api.. campur dengan belimbing buluh tak pun pucuk ubi.. alamak.. lambat lagi nak berbuka ni.. ;)

    ReplyDelete
  9. Telur itik hanyir sebab tu jarnag orang buat goreng. Selalunya orang buat Masak Lemak Cili Padi, atau rebus buat masak Kurma Telur.

    Kalu rajin, buatlah Telur Masin sendiri. Mak saya buat dgn rendam dalam air garam jer. Kena simpan lama (dlm tempayan or balang kaca, sbb garam boleh karatkan bekas yang aluminium).

    ReplyDelete
  10. masak lomak sodap kot kan.. nak buat kuih bahulu elok guna telur itik...

    ReplyDelete
  11. Bestnya Telur Itik!!boleh buat kuih Akok!hihihi

    ReplyDelete
  12. Telur itik biasanya telur masin jela kan.. myra setakat sebiji 2 ok lagi, banyak camni pening gak nak masak..hehee

    ReplyDelete
  13. Sedap kalau buat telur masin ni.

    ReplyDelete
  14. Buat telur masin ler kak..... sedap kalau bersahur.....

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …