Skip to main content

PETUA ATASI KULIT BERMINYAK

Assalamualaikum..



Korang pernah tak bangun pagi2
rasa kat muka berminyak?
masa aku sekolah dulu selalu jadi gitu..
pikir2 balik mungkin masa tu tak jaga makan pun..
yang berminyak berlemak tu yang sedap..
agaknya sebab tu berminyak teruk bila bangun pagi..

Tapi sekarang tak de la berminyak penuh muka..
selalunya rasa kat dahi dan hidung je.
kat bahagian lain tak de..
rasa berminyak tapi tak de la sampai berkilat
bila tengok kat cermin..

Aku nak kongsikan tips untuk kurangkan minyak kat
T zone nih..sebab aku perasan cara ni memang
mengurangkan minyak kat hidung aku..

~cuci muka guna air biasa saja..
tak payah guna air suam atau air ais..
jangan cuci muka guna pencuci muka lebih dari 2 kali sehari.
cuci je muka banyak kali tapi guna air biasa je tau..

~lap permukaan kulit di hidung dan dahi
dengan perahan limau atau lemon

~guna scrub yang ada madu dan almond.
2 bahan ni sangt bagus untuk mengurangkan
minyak diwajah.hancurkan almond dan campur dengan
madu kemudian sapu dimuka dan biar selama 20 minit

~gunakan cuka yang dicampur sedikit air .
kemudian sapu dihidung dan dahi.
biar selama 15 minit kemudian bilas denga air.

selamat mencuba..

sekian..

Comments

  1. mama bangun pagi mesti berminyak zon T tu, aii seyy men..
    thanx for the info..

    ReplyDelete
  2. betul tu salah satu petua tuk awet muda, mang sy pun amalkan camtu...

    ReplyDelete
  3. Boleh mencuba nie muka sy pon berminyak

    ReplyDelete
  4. aiza pernah alamai masalah kulit berminyak masa sekolah dulu.. terima kasih dia atas perkongsian tips ni kak..

    ReplyDelete
  5. Kat penang, almond tu murah ke diana? Sy ni tak ley lah klu almond. Syg nak bt bsh muke. Lebih nak mkn je. Heheheh~

    ReplyDelete
  6. Saya memang memerlukan tips nie.. Asyik berminyak jer muka terutama kat kawasan hidung. Lalat pun boleh mengelongsor kat sana.

    ReplyDelete
  7. Biasanya saya akan cuci muka dengan air mentah jer..hehe..kena kerapkan cuci muka baru muka rasa segar..tapi perempuan kalau kerap cuci muka jenuh la nak make up balik..hehe

    ReplyDelete
  8. kulit CJM jenis yg x berminyak sgt....apap2 pun nice sharing! ^_^ tq :)

    ReplyDelete
  9. sah2 muka remy kuat berminyak...asyik stress jer..tu yg berkerut tu....lagiler byk minyak dihasilkan.......eh!!! betul ker teori remy nie.....he3

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …