Advertisement

PETUA ATASI KULIT BERMINYAK

Assalamualaikum..



Korang pernah tak bangun pagi2
rasa kat muka berminyak?
masa aku sekolah dulu selalu jadi gitu..
pikir2 balik mungkin masa tu tak jaga makan pun..
yang berminyak berlemak tu yang sedap..
agaknya sebab tu berminyak teruk bila bangun pagi..

Tapi sekarang tak de la berminyak penuh muka..
selalunya rasa kat dahi dan hidung je.
kat bahagian lain tak de..
rasa berminyak tapi tak de la sampai berkilat
bila tengok kat cermin..

Aku nak kongsikan tips untuk kurangkan minyak kat
T zone nih..sebab aku perasan cara ni memang
mengurangkan minyak kat hidung aku..

~cuci muka guna air biasa saja..
tak payah guna air suam atau air ais..
jangan cuci muka guna pencuci muka lebih dari 2 kali sehari.
cuci je muka banyak kali tapi guna air biasa je tau..

~lap permukaan kulit di hidung dan dahi
dengan perahan limau atau lemon

~guna scrub yang ada madu dan almond.
2 bahan ni sangt bagus untuk mengurangkan
minyak diwajah.hancurkan almond dan campur dengan
madu kemudian sapu dimuka dan biar selama 20 minit

~gunakan cuka yang dicampur sedikit air .
kemudian sapu dihidung dan dahi.
biar selama 15 minit kemudian bilas denga air.

selamat mencuba..

sekian..

Catat Komen

12 Ulasan

  1. mama bangun pagi mesti berminyak zon T tu, aii seyy men..
    thanx for the info..

    BalasPadam
  2. betul tu salah satu petua tuk awet muda, mang sy pun amalkan camtu...

    BalasPadam
  3. Boleh mencuba nie muka sy pon berminyak

    BalasPadam
  4. aiza pernah alamai masalah kulit berminyak masa sekolah dulu.. terima kasih dia atas perkongsian tips ni kak..

    BalasPadam
  5. Kat penang, almond tu murah ke diana? Sy ni tak ley lah klu almond. Syg nak bt bsh muke. Lebih nak mkn je. Heheheh~

    BalasPadam
  6. Saya memang memerlukan tips nie.. Asyik berminyak jer muka terutama kat kawasan hidung. Lalat pun boleh mengelongsor kat sana.

    BalasPadam
  7. Biasanya saya akan cuci muka dengan air mentah jer..hehe..kena kerapkan cuci muka baru muka rasa segar..tapi perempuan kalau kerap cuci muka jenuh la nak make up balik..hehe

    BalasPadam
  8. kulit CJM jenis yg x berminyak sgt....apap2 pun nice sharing! ^_^ tq :)

    BalasPadam
  9. sah2 muka remy kuat berminyak...asyik stress jer..tu yg berkerut tu....lagiler byk minyak dihasilkan.......eh!!! betul ker teori remy nie.....he3

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)