Tuesday, 16 July 2013

NALURI KEIBUAN

Assalamualaikum..



Dulu kan..masa bujang dulu aku tak suka budak2..
sebab nya bagi aku budak2 ni suka buat bising,kuat menangis..
dan kadang2 sukar difahami..
tapi sekarng ni sejak dah beranak ni tak de la
rasa gitu..masa tu tak de naluri keibuan
cuma satu je..
aku memang tak suka budak2 yang kuat menangis..
kalau bayi tak pe la..
tapi yang dah besar sikit tu memang aku rimas la bila depa menangis..
Maisara kalau nangis pun aku suruh dia pi masuk bilik.
jangan nangis depan aku..

Bilabercakap tentang naluri keibuan,
cara "menumbuhkannya" bukan la boleh diukur
dari senang atau tidak senangnya seseorang itu dengan budak kecil.

Ramai ibu yang sedia  melakukan apa je untuk
anaknya sendiri, tetapi dengan anak orang lain tak boleh itu ini.

kalau yang macam ni boleh tak kita
katakan dia ada naluri keibuan..
sebab yang aku tahu la,
naluri keibuan ni akan wujud bila mana dia melihat
mana2 budak kecil pun..
bukan la setakat perasaan pada anak dia saja..kan??

sekian..


18 comments:

  1. KAN..DL SY PUN TAK SUKE BUDAK2..BABY NANGIS PUN TELINGE NI BERDESING JE DGR..BL DAH ADA ANK, AUTOMATIK TGK ANK ORG LAIN NANGES PUN DAH RASA SEDIH JGK..

    *TP KLU YG BESAR,DAH PANDAI CKP TU,NANGIS MELALAK,GERAM RASA NK CUBIT,.HEEE....SBB DAH PUJUK TAK JLN2..

    ReplyDelete
  2. dulu bile budak2 dekat jek,rase mcm nak di tangan..tapi skang bile tgk budak2, totmetik jadik sayang..tak kire la anak sape pn..hoho

    ReplyDelete
  3. hehehe.. bila dah rasa sendiri automatik perasaan tu akan wujud dalam diri.. kesian sampai rasa nak pujuk baby tu jangan bagi nangis..

    ReplyDelete
  4. kak diana ni macam asben saya jugak dulu. x suka dengan budak2 tapi bila ada anak sendiri.. auto berubah secara drastik gitu. Saya ok ok je dari dulu dengan budak2.. nak kata keibuan sangat sebelum ada anak.. ada la jugak sebab dulu jaga anak buah. sampai dah macam anak sendiri..

    ReplyDelete
  5. aiyo sama la kak. sy ni dlu mmg tak suka ngn budak2. anak2 buah sy yg ganaz2 tu selalu sgt kena marah ngn sy sbb degil xdgr ckp, buas pulak tu kan.dah ada anak sndri ni lain jadinya. masa awal2 bsalin bila anak sndri nangis tak berenti mmg tension gila. tp skrg dh biasa..

    ReplyDelete
  6. Saya bukan tak suka just tak pandai nak bergaul dengan dye owg jer lah.. Kalau dye owg nangis, saya sumbat jer dengan gula2.. Hihi..

    ReplyDelete
  7. Ade org, naluri keibuan tu automatik bile bersalin t. Tapi ade org mmg dah ade bakat semulajadi, mmg ade sifat keibuan. Sy pun tak suke dak kecik. Suami sy ade anak buah. Sy nyampah je tgk anak buah die yg manje mcm dibuat2 tu. Hahahahah! Entah apa-apa.

    ReplyDelete
  8. saya sblm kawen sy mmg dah suka bdk2..tapi saya garang ngan anak2..tu kira naluri keibuan ke tidak ek? haha..

    ReplyDelete
  9. aku sebelum kawen mmg dah suka dgn budak2, tapi tak reti nak bergaul atau bermesra je la...kalau bising ke, nangis ke, aku takde hal...

    tapi dah kawen ni, lagi bertambah2 naluri keibuan tu...

    ReplyDelete
  10. sy pulak mmg suka budak.dr dulu.hehehe.dh ada anak sendiri ni lg best.bila bila masa leh gomol.hehe

    ReplyDelete
  11. Sama la kita kan kak, walau myra bukan anak sendiri tapi anak sedara dah mengajar tentang erti seorang Ibu :)

    ReplyDelete
  12. aiza pun setakat ni takde lagi kot naluri tu sebab belum kahwin dan ada anak.. nak dukung baby pun tak reti, hehe..

    ReplyDelete
  13. suka kanak2 bererti ada naluri keibuan??? masih belum mengerti...

    ReplyDelete
  14. Betul tu kak. ...remy suka kanak2.... tak sabar nk tunggu remy junior kuar.....

    ReplyDelete
  15. pd anak sendirik = naluri keibuan. pd anak2 org len = ehsan. kot.. he3..

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();