Skip to main content

NALURI KEIBUAN

Assalamualaikum..



Dulu kan..masa bujang dulu aku tak suka budak2..
sebab nya bagi aku budak2 ni suka buat bising,kuat menangis..
dan kadang2 sukar difahami..
tapi sekarng ni sejak dah beranak ni tak de la
rasa gitu..masa tu tak de naluri keibuan
cuma satu je..
aku memang tak suka budak2 yang kuat menangis..
kalau bayi tak pe la..
tapi yang dah besar sikit tu memang aku rimas la bila depa menangis..
Maisara kalau nangis pun aku suruh dia pi masuk bilik.
jangan nangis depan aku..

Bilabercakap tentang naluri keibuan,
cara "menumbuhkannya" bukan la boleh diukur
dari senang atau tidak senangnya seseorang itu dengan budak kecil.

Ramai ibu yang sedia  melakukan apa je untuk
anaknya sendiri, tetapi dengan anak orang lain tak boleh itu ini.

kalau yang macam ni boleh tak kita
katakan dia ada naluri keibuan..
sebab yang aku tahu la,
naluri keibuan ni akan wujud bila mana dia melihat
mana2 budak kecil pun..
bukan la setakat perasaan pada anak dia saja..kan??

sekian..


Comments

  1. KAN..DL SY PUN TAK SUKE BUDAK2..BABY NANGIS PUN TELINGE NI BERDESING JE DGR..BL DAH ADA ANK, AUTOMATIK TGK ANK ORG LAIN NANGES PUN DAH RASA SEDIH JGK..

    *TP KLU YG BESAR,DAH PANDAI CKP TU,NANGIS MELALAK,GERAM RASA NK CUBIT,.HEEE....SBB DAH PUJUK TAK JLN2..

    ReplyDelete
  2. dulu bile budak2 dekat jek,rase mcm nak di tangan..tapi skang bile tgk budak2, totmetik jadik sayang..tak kire la anak sape pn..hoho

    ReplyDelete
  3. hehehe.. bila dah rasa sendiri automatik perasaan tu akan wujud dalam diri.. kesian sampai rasa nak pujuk baby tu jangan bagi nangis..

    ReplyDelete
  4. kak diana ni macam asben saya jugak dulu. x suka dengan budak2 tapi bila ada anak sendiri.. auto berubah secara drastik gitu. Saya ok ok je dari dulu dengan budak2.. nak kata keibuan sangat sebelum ada anak.. ada la jugak sebab dulu jaga anak buah. sampai dah macam anak sendiri..

    ReplyDelete
  5. aiyo sama la kak. sy ni dlu mmg tak suka ngn budak2. anak2 buah sy yg ganaz2 tu selalu sgt kena marah ngn sy sbb degil xdgr ckp, buas pulak tu kan.dah ada anak sndri ni lain jadinya. masa awal2 bsalin bila anak sndri nangis tak berenti mmg tension gila. tp skrg dh biasa..

    ReplyDelete
  6. Saya bukan tak suka just tak pandai nak bergaul dengan dye owg jer lah.. Kalau dye owg nangis, saya sumbat jer dengan gula2.. Hihi..

    ReplyDelete
  7. Ade org, naluri keibuan tu automatik bile bersalin t. Tapi ade org mmg dah ade bakat semulajadi, mmg ade sifat keibuan. Sy pun tak suke dak kecik. Suami sy ade anak buah. Sy nyampah je tgk anak buah die yg manje mcm dibuat2 tu. Hahahahah! Entah apa-apa.

    ReplyDelete
  8. saya sblm kawen sy mmg dah suka bdk2..tapi saya garang ngan anak2..tu kira naluri keibuan ke tidak ek? haha..

    ReplyDelete
  9. aku sebelum kawen mmg dah suka dgn budak2, tapi tak reti nak bergaul atau bermesra je la...kalau bising ke, nangis ke, aku takde hal...

    tapi dah kawen ni, lagi bertambah2 naluri keibuan tu...

    ReplyDelete
  10. sy pulak mmg suka budak.dr dulu.hehehe.dh ada anak sendiri ni lg best.bila bila masa leh gomol.hehe

    ReplyDelete
  11. Sama la kita kan kak, walau myra bukan anak sendiri tapi anak sedara dah mengajar tentang erti seorang Ibu :)

    ReplyDelete
  12. aiza pun setakat ni takde lagi kot naluri tu sebab belum kahwin dan ada anak.. nak dukung baby pun tak reti, hehe..

    ReplyDelete
  13. suka kanak2 bererti ada naluri keibuan??? masih belum mengerti...

    ReplyDelete
  14. Betul tu kak. ...remy suka kanak2.... tak sabar nk tunggu remy junior kuar.....

    ReplyDelete
  15. pd anak sendirik = naluri keibuan. pd anak2 org len = ehsan. kot.. he3..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …