Skip to main content

MAKAN BUAH DIBULAN PUASA BADAN LEBIH KUAT

Assalamualaikum..



Selamat petang semua..
Aku selalu paksa Maisara makan buah..
tambah2 bulan puasa gini lagi la aku paksa..
tapi tu la..dia makan ada la sekali gigit je..
lain nya aku yang habis kan..

Pelik snagt apasal tak suka makan buah..
padahal aku dulu masa kecik2 kalau dapat makan buah tu
kira nikmat sungguh2 la..
sejak dari Maisara kecik lagi dia dah tengok aku makan buah.
memahg hari2 makan buah makan sayur.
kenapa la dia tak boleh ikut ye..

tau tak bila bulan puasa
makan buah boleh buat badan kita lebih kuat.
Buah membantu perut berasa kenyang lebih lama sebab ada
kandungan serat yang tinggi,
selain tu ianya membantu menjaga kadar glukosa darah supaya lebih stabil.
Kadar glukosa dalam darah yang lebih stabil akan membantu
kita merasa kenyang lebih lama, namun tetap bertenaga ketika
melaukan apa2 aktiviti.

Selain itu, kandungan vitamin dan mineral dalam buah juga
menjaga daya tahan dan stamina tubuh.
sebaik2nya makan buah setiap kali berbuka dan bersahur.

Tapi jangan sesekali makan buah yang masam bila waktu berbuka
sebab perut kita masih kosong.
takut nanti perut terkejut dan sakit.

jadi lepas ni sila makan buah bila waktu berbuka dan bersahur.


sekian..




.

Comments

  1. opismet sy ada sorang..x mkn buah langsung..sy perhatikan, dia kerap skt..ada betul jg apa yg akk ckp ni

    ReplyDelete
  2. aiza suka makan buah juga.. bagus untuk penghadaman..

    ReplyDelete
  3. Bagus jugak tip ni :)

    TQ kak ;D

    ReplyDelete
  4. perkongsian yg bagus..suka jugak makan buah..:)

    ReplyDelete
  5. Bila bulan posa ni, terlepas pandang je makan buah. haih....

    ReplyDelete
  6. banyak budak2 tak suka buah, kan..? walhal kita dulu masa kecik..dapat sebijik epal washington kaler merah tu punya la seronok. dapat merasa time arwah abah dapat gaji je.
    anak2 ni memang kena didik makan buah selalu...banyak khasiat tu..

    ReplyDelete
  7. owh tak bule rupenya mam benda masam waktu perut kosong ye kak...serius kak, krole baru tau ni...selama ni main bedal saja...syukur tak pernah kena kat diri ini...biasalah kak...anak2 sekarangni bukan zaman macam kita dulu...kita dulu lebih kepada buah2han diaorang sekarangni lebih kpd KFC, McD huhuhu...

    p/s : pasal modem wifi tu krole tak beli baru..mnta tolong kwn baiki~~ tapi pasni confirm nak beli baru~

    ReplyDelete
  8. buah memang sedap. apatah lagi rambutan langsat bagai semua tu. klasik & berkhasiat ^_^

    salam singgah ;)

    ReplyDelete
  9. sy nih pun krg mkn buah n syur..ptutla mcm xbpe kuat.huhu

    ReplyDelete
  10. memnag bagus mkn buat waktu berpuasa..... pembekal vitamin semulajadi....

    ReplyDelete
  11. sekarang ni dah kurang mkan buah..mlas..dulu elok rajin je.. T_T

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …