Skip to main content

KEBANYAKAN WANITA BEKERJA RASA RISAU TINGGALKAN ANAK BERSAMA PENGASUH

Assalamualaikum..


Aku tahu ramai kawan2 aku yang bekerja 
dan tinggalkan anak pada pengasuh ada 
sedikit rasa bersalah pada anak.

Bila pagi2 tu hantar anak kat pengasuh rasa sayu je hati.
kalau boleh menangis,dah menangis pun kan??
Tapi demi membantu suami dan meningkatkan 
taraf kehidupan keluarga semua tu terpaksa ditolak ketepi.
Lagipun kerja untuk anak tu jugak kan?/

Bila sampai je ke pejabat tu asyik fikir pasal anak je..
tapi kerja tetap buat..
tetap sempurna..
itu lah hebatnya wanita bekerja ni kan..

Sebenarnya yang lebih difikirkan ialah 
soal keselematan anak tu..
selamat ke dia kat pengasuh tu??
pengasuh tu bagi tak anak aku makan?
pengasuh tu marah2 anak aku ke??
kan??

Korang boleh sesekali telefon pengasuh kalau rasa kuatir.
aku pernah mengasuh sorang kanak2 dulu.
ibu dia akan telefon 2 kali sehari.
bukan sebab tak percaya pada pengasuh 
tapi dia telefon sebab dia nak tau keadaan anak dia je..

dah mandi ke belum..
dah makan ke..
nakal ke tidak..

pengasuh pun tak boleh la anggap
ibu kanak2 tu menyibuk ke,rasa rimas ke..
itu kan anak dia..normal la kalau dia risau.
kalau dia tak risau tu yang tak normal..
ibu jenis apa ni,tinggal je anak terus rasa bujang dah..
ada ke ibu macam tu??
susah nak jumpa..kan??

Lagi satu bagus nya kalau sekali atau  2kali sehari 
ibu2 call tanya pasal anak kat pengasuh tu
akan buat pengasuh tu lebih beri perhatian pada anak kita.
mana la tu kot dia terlupa..biar dia tahu yang bila kita dah sampai
tempat kerja pun kita tetap nak yang terbaik
untuk anak kita.itu buat dia lebih berhati2.
tambah2 pengasuh yang jaga ramai ank nih..

sekian..





Comments

  1. Betul tu, itulah dilema ibu yang bekerjaya..
    Melainkan mampu berdoa untuk keselamatan anak :D

    ReplyDelete
  2. betul tue
    hati ibu memnag mcm nie

    ReplyDelete
  3. Aydin dah 3 thn kat umah mama dia. Sy rs berat hati nak pindahkan aydin ke taska sbb mama aydin jaga dia baik sgt. Mmmm.....

    Dulu ms mula2, mmg nanges dlm ati anta die ke sana. Lama2 takut mama die lak nanges kang bile aydin dah smpi ms g skool.

    ReplyDelete
  4. Masa anak kecik2 memang banyak dugaan. Mcm saya dulu sbg pasangan berkerjaya, pengasuh silih berganti dari hantar ke tabika, hantar rumah org, ambik pengasuh Indon dan ambik sdr mara jadi pengasuh.

    Alhamdulillah, sekarang anak2 dah besar boleh urus diri sendiri....

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah dpt pengasuh yg baik sekali...siap baju anak dicuci..ema jarang buat call...sbb takut mengnggu..lagipun dia kena jaga suami yang tak berapa sihat

    ReplyDelete
  6. means, kene always keep in touch with pengasuh. hmm.. tips yg bagus nih!

    ReplyDelete
  7. btl tu sis...sedih bile terpaksa tglkan ank pd org len..tp nk wt cmne kn tuntutan keje...tp alhamdulillah stkt ni rsanya pengasuh tu ok lg kot.

    ReplyDelete
  8. Rozie dl pun mcm tu jgk. Tp tawakal demi mencari sesuap nasik tuk anak2....

    ReplyDelete
  9. betul tu, dilema.. kt yg mnjg ank sndri pun bmbg.. kdg2 trlepas pandang.. sbuk urus rumah, tba2 dgr ank mngis..jatuh rpenye.. kdg2 mr mkr nk dk 24jm dpn ank jekn.huhu..

    ReplyDelete
  10. aiza takde pengalaman tu lagi.. ada kawan-kawan aiza yang dah kahwin dan anak sedang membesar terpaksa berhenti kerja semata-matanya nak menumpukan sepenuh perhatian kepada anaknya..

    ReplyDelete
  11. setuju....naluri seorg ibu......

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …